На цій сторінці ви можете ознайомитися з власними розробками заходів з педагогами
Інтелектуальна гра для педагогів
«Цікавий світ казок»
Мета:
- розширити та систематизувати
знання вихователів щодо широкого використання методів нетрадиційної роботи
з казкою в освітній роботі з дошкільниками;
- вдосконалювати фахову майстерність
педагогів;
- активізувати творчий
потенціал вихователів, розвивати креативне мислення, стимулювати розвиток
ініціативності, артистизму;
- удосконалювати навички
колективної діяльності у виробленні рішень.
Обладнання: ілюстрації до українських народних казок, кросворди
для команд, заготовки з іменами казкових героїв для ігор, подарунок-сюрприз.
Хід гри
І. Вступне слово
Казка – найпопулярніший вид усної творчості серед дітей. З нею пов’язане
життя кожного із нас. Ми захоплюємося мужністю, умілістю її героїв, сумуємо і
хвилюємося разом з ними. Вона захоплює й полонить серця не лише дітей, а й
дорослих. Реальне й вигадане гармонійно поєднуються в казці, зачаровує дитину
на все життя красою народного слова.
Давайте, сьогодні і ми з вами поринемо у світ казки.
Поговоримо про нетрадиційну роботу з казкою. Нетрадиційна робота з казкою в
дошкільному віці є одним із видів роботи з ТРВЗ. Нетрадиційно – це означає
навчити дітей оригінально, незвично, по своєму не лише сприймати зміст, але і
творчо переробляти хід розповіді, вигадувати різні кінцівки, вводити
непередбачувані ситуації, змішувати декілька сюжетів в один, допомагати героям
вийти зі складної ситуації та ін.
КАЗКА НЕСЕ
ДЛЯ ДИТИНИ ВАЖЛИВІ ІДЕЇ:
- Навколишній світ
живий! Ця ідея важлива для бережливого, осмисленого ставлення
до навколишнього світу.
- Речі, які ожили
здатні діяти самостійно. Ця ідея важлива для
формування поваги до життя та діяльності кожної людини.
- Розмежування добра і
зла, перевага добра. Ця ідея формує
соціально-позитивні стереотипи поведінки.
- Найцінніше дістається
через випробування. Ця ідея важлива для механізму
бачення і формування досягнення мети.
У казкових сюжетах зашифровані ситуації і
проблеми, які переживає в своєму житті кожна людина. Життєвий вибір, любов,
відповідальність, взаємодопомога, подолання себе, боротьба зі злом - все це
«закодовано» в образах казки.
Сюжет казки прозорий, часто він
підказує, як краще вчинити в тій чи іншій життєвій ситуації. Казка сприяє
формуванню у дітей морально-патріотичних понять. Адже майже всі діти
ототожнюють себе з позитивними героями, і казка кожен раз показує, що хорошим
бути краще, ніж поганим. Дуже важливим є середовище, яке створює казка, і його
сприйняття дитиною. Звідси випливає необхідність домогтися позитивного
результату, прожити казковий сюжет.
Ознака справжньої казки -
гарний кінець. Це дає дитині відчуття психологічної захищеності. Що б не
відбувалося в казці, все закінчується добре. Виявляється, що всі випробування,
які випали на долю героїв, були потрібні для того, щоб зробити їх більш
сильними і мудрими. З іншого боку, дитина бачить, що герой, який учинив поганий
вчинок, обов'язково отримає по заслугах. А герой, який проходить через всі
випробування, проявляє свої найкращі якості, обов'язково винагороджується. У
цьому полягає закон життя: як ти ставишся до Світу, так і він до тебе.
Дітям 3-5 років найбільш
зрозумілі і близькі казки про тварин і казки про взаємодію людей і тварин. У
цьому віці діти часто ідентифікують себе з тваринами, легко перевтілюються в
них, копіюючи їх манеру поведінки.
З 5 років, дитина ідентифікує себе переважно з людськими персонажами:
принцами, царівнами, солдатами тощо. Чим старшою стає дитина, тим з більшим
задоволенням вона читає історії та казки про людей, тому що в цих історіях
міститься розповідь про те, як людина пізнає Світ.
Приблизно з 5-6 років дитина віддає перевагу
чарівним казкам.
Ореол таємниці та чаклунства - це якість,
що властива чарівним казкам. Чарівна казка як живий організм - в ньому все
дихає, в будь-який момент може ожити і заговорити навіть камінь. Ця особливість
казки дуже важлива для розвитку психіки дитини. Читаючи або слухаючи казку,
дитина «вживається» в розповідь. Вона може ідентифікувати себе не тільки з
головним героєм, а й з іншими живими персонажами. При цьому розвивається
здатність дитини вставати на місце іншого. Адже саме ця здатність людини
відчути щось таке, що відрізняється від неї самої, дозволяє їй відчути
багатогранність Світу і свою Єдність з ним.
Робота над казкою
І-
аналітичний етап у роботі з казкою починається з ознайомлення дітей
зі змістом казки, бесіди про те, що знаходиться на поверхні.
Технологія дуже проста: потрібно
запропонувати дитині відповісти на запитання: Хто? Що? Де? Коли? Як?
Методи і
прийоми:
•
читання (краще розповідання) казок;
•
розгляд ілюстрацій;
•
колективне обговорення дій та вчинків персонажів;
•
переказування.
Слайд ІІ етап
- оперативний, проміжний
Завдання на основі відомої
казки:
- розповідь казки від імені казкового героя;
- ігри-емпатії;
- ігри-інсценізації, ігри-драматизації;
- рухливі ігри за мотивами казок; складання пазлів, розмальовки;
- дидактичні ігри (наприклад, «З якої казки?», «Виправ помилку в
казці», «Відгадай казку за схемою», «Сходинки доброти», «Потяг турботи», «Хто у
світі найтихіший?»);
- поради казковим героям;
- ігри-бесіди із казковими героями;
- виготовлення ілюстрацій до казок, ліплення казкових героїв;
- входження в роль позитивного героя (А як би вчинив ти?)
- перевиховування негативних героїв;
- різноманітні вікторини, ігри на зразок «Що? Де? Коли?»,
«Брейн-ринг».
Слайд ІІІ етап - творчий
Методи і прийоми:
- написання
листа казковому герою;
- складання казок за серією картинок; переставляння картинок;
- змінювання характеру героя;
- змінювати місця, часу, події;
- переплутування казкових сюжетів і героїв;
- придумування нової кінцівки казки;
- введення нового героя в казку;
- складання казки за схемою, за опорними словами, за
геометричними фігурами, за ігровою обстановкою;
- «прогулянка» в минуле чи майбутнє казкових героїв;
- домалювати казкового героя або середовище в якому він мешкає;
- виготовлення книжок-саморобок; театралізовані етюди.
Практична частина
Вправа «Улюблений герой»
Мета:
рефлексія та аналіз альтруїстичних проявів у поведінці.
Інструкція: згадайте своїх улюблених
героїв казок, мультфільмів, оповідань, уявіть себе на їхньому місці, подивіться
на світ їхніми очима, проявіть їхні почуття.
Обговорення: назвіть свого улюбленого
героя. Що ви відчували, коли були на його місці? Який досвід поведінки можна
взяти для себе?
А зараз об’єднаємося в 6 команд
«Зима», «Літо», «Осінь», «Зима», «Веселка», «Метелик».
Практичне завдання «Етапи роботи над казкою»
Будь-яку казку можна опрацьовувати приблизно за такою схемою:
Моральний урок. Діти на
основі бесіди за змістом казки повинні сформувати моральний урок для
користування у подальшому житті.
Виховання добрих почуттів.
Діти відповідають на питання: «На кого б ти хотів бути схожим? Чому? Кому
співчуваєш? Кого засуджуєш?» і т.д.
Мовна зарядка. Дидактичні
ігри: «Знайди зайве слово в ланцюжку слів», «Придумай іншу назву казки»,
«Лисичка яка..?» і т.д.
Розвиток мислення та уяви.
Придумати нову кінцівку казки, відшукати аналогію, змінити характер героя і
т.д.
Казка і ОБЖД. На основі казок діти
вчаться правил безпечної поведінки вдома, на вулиці, з незнайомцями.
Казка і зображувальна діяльність.
Конструювання, аплікація, малювання, ліплення, за змістом казок і т.д.
Лариса Борисівна Фесюкова пропонує свою схему по нетрадиційній роботі з
казкою, вона виділяє:
1. Моральний урок.
2. Виховання добрих почуттів.
3. Мовленнєвий розвиток.
4. Розвиток мислення і фантазії.
5. Математичні здібності.
6. Екологічне виховання.
7. Розвиток моторики руки.
Візьміть ілюстрацію до будь-якої казки, і проаналізуйте зміст вибраної
казки за схемою Фесюкової - для підготовки 8 хв.
Завдання «Казковий кросворд»
А зараз давайте розчаклуємо назви казок у нашому кросворді. Хто швидше?
Завдання «Хто я?»
Один з членів команди виходить. Членам іншої команди загадується казковий
герой. Використовуючи 10 загальних запитань, на які можна відповідати тільки
«так» або «ні» він повинен відгадати «Хто ж я».
Завдання Відгадайте «Хто я?»
Учаснику загадується казковий персонаж і він мімікою і жестами повинен
показати учасникам іншої команди
загаданого персонажа так, щоб вони відгадали.
Завдання «Скласти казки»
Скласти казку за заданим
початком команді «Зима»
На зеленому листочку жили-були дві крапельки. Вони познайомилися після
того, як пройшов теплий літній дощик. Після цього вони вирішили заховатися від
сонечка у лісовий дзвіночок. Але одного разу подув холодний вітер і…
Скласти казку за заданим
початком команді «Літо»
У чудовій кольоровій коробці з олівцями мешкав маленький Олівчик. А друзями
його були фарби. Щоранку Олівчик розпочинав подорожувати на аркушах паперу і
вихвалявся, що він головний. Але сталося так, що одного дня фарби образились на
нього і...
Скласти «Колаж з казок» команді «Осінь»
У вас в будинку напевно є товста книжка з
казками. Ось що одного разу трапилося з цією книжкою. У ній переплуталися всі
сторінки. Першою була казка «Царівна-жаба». Тільки зібрався Іван-царевич в
дорогу за Василиною Прекрасною в царство Кощія Безсмертного, як потрапив у
зовсім іншу казку…
Скласти
казку за заданим початком команді «Весна»
За синіми горами,
далеко-далеко жив Дракон, добра душа, але всі думали, що він злий і недобрий… і
ось одного разу він зустрів прекрасну незнайомку, але Дракон не знав, що…
Скласти «Казка від смішного
віршика» команді «Веселка»
МИШАЧИЙ ЦИРК
Всюди кричать афіші:
Цирк! Виступають миші!
Купуйте квитки скоріше!"
Ми в цирк подалися раніше,
Та в залу ніяк не пройти:
Квитки розібрали... коти.
Скласти казку від перевтілень
(емпатія) команді «Метелик»
Уміння перевтілюватися в кого-небудь або в
що-небудь — це вже забагато для дитини, це початок фантазії.
Наприклад: перевтілюємося
в кота. Сумно стало котові, та й помандрував він по подвір’ях… Що було далі?
ІІІ. Підсумок
А зараз підрахуємо кількість фішок. (Підрахунок фішок)
Розглянувши різні методи і прийоми роботи з казкою ми переконались в тому,
що казка дає безмежний простір для дитячої фантазії.
Отже сучасні підходи до розвитку дітей дошкільного віку, спрямовані на
інтеграцію різних видів діяльності та забезпечують розвиток у дітей мовлення,
пізнавальних та творчих здібностей.
Мета:
формування уявлення про здоров'я; усвідомлення факторів, які впливають на
здоров'я людини, ознайомити з класифікацією
здоров'язберігаючих технологій навчання, показати важливість
їх у освітньому процесі ЗДО; виявити причини погіршення
здоров'я в дошкільному закладі та запропонувати шляхи їх усунення.
Ведучий. «Здоровому
все здорово» —говориться в одному народному прислів'ї. В іншому стверджується:
«Без здоров'я та сили і світ немилий». Споконвіку правила хорошого тону
зобов'язували запитувати про здоров'я рідних, близьких, знайомих, зичити
здоров'я з нагоди різних свят і урочистостей. Ми так звикли до цього слова, що
навіть не задумуємось, який - то великий дар — наше здоров'я, без нього людина
не може бути щасливою.
Знайомство.
Вправа «Я успішна…»
Учасникам
пропонують назвати свої імена, записати їх на бейджах і з початкової літери охарактеризувати
себе і продовжити речення «Я успішна, тому що…».
Очікування «Чого ви
чекаєте від сьогоднішньої зустрічі?»
Вправа «Повітряна кулька»
Намалюйте
кульку, що летить. Домалюйте людину в кошику — це ви.
Напишіть п'ять цінностей, які настільки важливі у вашому житті, що ви
візьмете їх із собою. А тепер уявіть, що ваша
куля знижується й хоче впасти. Ви
маєте скинути баласт і взяти лише три цінності. Які цінності ви візьмете з собою? (Цінності записують на дошці й
визначають найважливішу. Як правило,
гравці обирають здоров'я)
Вправа «Коло здоров'я»
Наше здоров'я схоже із Сонцем, що своїм теплом гріє
все живе. Коло - одна із назв Сонця в українській міфології. Учасники
поділяються на 5 груп, щоб за 5 хв. визначити, що допомагає людям бути
здоровими. Після обговорення завдання в
групах складові здоров'я записуються на жовтих аркушах - стікерах, з яких формують «промінчики». Група
обов'язково пропонує стільки компонентів, скільки в ній учасників (можна
більше). Потім кожна група презентує своє «проміннячко здоров'я». На презентацію
виділяється близько 2 хв. Таким чином
створюється Сонце Здоров'я.
Учасникам, розділеним на групи, пропонується
визначити, що може загрожувати здоров'ю, виявити фактори, що впливають
на здоров'я людини. Учасники записують їх на
«хмаринках» і прикріплюють до Сонця Здоров'я.
Інформаційне повідомлення
Недарма в народі кажуть: «Здоров’я не купиш не за
які гроші». Це основа повноцінного життя кожної людини.За міжнародними
стандартами, здоров'я - це соціальна категорія, а проблема збереження психологічного
і психічного здоров’я населення — одна з найактуальніших у сучасному світі.
Порушення у сфері психічного здоров'я істотно позначаються на різних показниках
благополуччя, як окремих громадян, так і всієї країни. Основними показниками соціально-психологічногоздоров’я
є:
*
погіршення якості
життя;
*
уразливість до
різного роду стресів, зокрема життєвих труднощів;
*
широкий спектр
поведінкових і соціальних проявів дезадаптації.
Якість життя людини визначається її позицією в
житті, яка ґрунтується на системі культурних цінностей, меті, яку людина
ставить перед собою, очікуваннях. Це визначення підкреслює суб'єктивність
якості життя, містить як позитивні, так і негативні її аспекти і є
багатовимірним.
До основних параметрів якості життя можна
віднести фізичне і психічне функціонування; матеріальний достаток (дохід, житло,
соціальні взаємини; духовне життя
(орієнтація на майбутнє, релігійність,
індивідуальні переконання тощо); рівень незалежності, навколишнє середовище.
Збереження і розвиток
здоров'я дитини як педагогічне завдання може бути розв'язане, якщо діяльність
педагога ґрунтуватиметься на практичному застосуванні знань про
психофізіологічні закономірності розвитку людини і буде спрямована на
створення умов фізичного, духовного та інтелектуального розвитку дитини. У
зв'язку з цим виникає необхідність актуалізації професійної відповідальності
педагогів за організацію освітнього процесу відповідно до таких вимог:
* облік
індивідуальних (інтелектуальних, емоційних, мотиваційних та ін.) особливостей
дитини, її темпераменту, характеру сприйняття нею навчального матеріалу тощо;
*
відмова від надмірного, виснажливого інтелектуального
й емоційного навантаження під час засвоєння навчального матеріалу;
*
забезпечення сприятливого морально-психологічного
клімату в колективі, безумовне збереження, підтримка і зміцнення психічного
здоров'я дітей, усунення будь-яких чинників, які можуть негативно вплинути на
психічний стан дитини (авторитарний тиск, грубість, їдка образлива іронія,
нетактовність, відсутність умов для задоволення базових потреб у самовираженні,
захищеності, доброму ставленні тощо).
Здоров'я дітей у будь-яких соціально-економічних і політичних
ситуаціях є найважливішим.
Нація, що не дбає про здоров'я своїх дітей, приречена на вимирання.
Дитяче здоров'я не можна приносити в жертву ані хворій
економіці, ані зруйнованим моральним основам суспільства.
Життя
доводить, що освіта й здоров'я взаємопов'язані, а тому наша головна мета —
створити умови, які допоможуть зберігати,
зміцнювати фізичне та духовне
здоров'я. Підтримуючи дітей та молодь
у її прагненні зберегти своє здоров'я,
ми повинні переорієнтуватися з
лікування на профілактику, адже, за висловом
Томаса Мора: «Мудрий швидше уникатиме
хвороб, ніж обиратиме засоби боротьби
з ними».
Досягнення позитивних результатів у
вихованні здорової дитини можливе за умови, якщо впродовж
її перебування у дитячому садку здійснюватиметься
цілеспрямована робота з формування у неї фізичної культури і культури здоров'я.
Завданням
дошкільного закладує забезпечення рівних стартових можливостей для дітей при вступі до школи. Розв'язання цього завдання пов'язане зі збереженням здоров'я і розвитком особистості кожної дитини.
Протягом останнього десятиліття
значно погіршився стан здоров'я дітей дошкільного
віку. Результати диспансеризації засвідчили, що лише 32,1% дітей
визнані здоровими (І група здоров'я),
51,7% мають функціональні відхилення (II група
здоров'я), 16,2% — хронічні захворювання (III група
здоров'я). Результати вибіркових наукових досліджень показали, що не більше 10%
дітей 5 — 6 років можна вважати цілком
здоровими.
Стресогенні чинники
шкільного життя:
• 35—40 % — хронічні
захворювання;
• у
три рази зросла патологія травлення та сечостатевої системи;
• у
п'ять разів почастішали випадки порушення постави;
• у чотири рази зросла
кількість нервово-психічних розладів;
• за останні роки в 20
разів збільшилася кількість низькорослих дітей;
• щороку понад 35 % юнаків не здатні нести військову службу з огляду на
медичні показники;
• до
кінця занять погіршується самопочуття учнів, багато хто на
підготовку домашніх завдань витрачає понад 2,5—3 год;
• понад 60 % дітей не
можуть одразу заснути, що свідчить про нервове виснаження;
• абсолютно здоровими й оптимально
адаптованими можна вважати близько 1/3 дітей, які йдуть до школи, а вже до 6-го класу кількість таких учнів
знижується до 22 %.
Люди
почали вмирати молодими, за останні роки показник смертності у 20—29-річних зріс майже на 80
%. Лише третина учнів може опанувати програму
основної школи без шкоди для свого здоров'я. Ще третина має слабкі адаптаційні можливості. Для третини
учнів програма основної школи не під силу!
Вже сьогодні ми можемо вжити заходів для збереження здоров'я наших дітей. Необхідно лише змінити наше ставлення до проведення оздоровчих заходів і своєї роботи загалом.
Мозковий штурм «Що ми розуміємо під здоров'язберігаючими технологіями?»
Сутність здоров’язбережних і здоров’яформувальних технологій постає в
комплексній оцінці умов виховання та навчання, які дозволяють зберігати наявний
стан дітей, формувати більш високий рівень їхнього здоров’я, навичок здорового
способу життя, здійснювати моніторинг показників індивідуального розвитку. Дані
технології реалізуються через створення безпечного розвивального середовища,
екологічно сприятливого життєвого простору, повноцінного медичного
обслуговування, харчування, оптимізації рухового режиму, системного підходу до
формування в дітей ціннісного ставлення до власного здоров’я, дотримання
гармонійних, доброзичливих взаємин між педагогами та вихованцями, самими
дітьми.
Технології
навчання здоров’я – гігієнічне навчання, формування життєвих навичок (керування емоціями,
вирішення конфліктів тощо), профілактика травматизму, статеве виховання.
Механізмами формування
повноцінного фізичного здоров’я є: санітарно-гігієнічні умови, засоби
загартування, раціональний розподіл процесів життєдіяльності, активної
діяльності та відпочинку, усвідомлення прийняття дитиною її вагомості тощо.
Інноваційні оздоровчі технології: елементи художньої гімнастики, пальчикова гімнастика, дихальна та
звукова гімнастика, гідроаеробіка (в закладах з басейнами), психогімнастика, фітболгімнастика.
Проведення фітболгімнастики як інноваційної технології пропонується
методичними рекомендаціями „Фізичний розвиток дітей в умовах дошкільного
навчального закладу” (лист Міністерства освіти і наук України від 16.08.2010 р.
№ 1/9 - 563). Така гімнастика включає
виконання вправ на великих надувних еластичних м’ячах різного розміру (діаметр м’ячів: для дітей 3-4 років -
При доборі
м’ячів варто звернути увагу на їхній колір, оскільки кольорова
гама по-різному може впливати на психічний стан і фізіологічні
функції організму дитини. Теплий колір (червоний, жовтогарячий) підвищує
активність, підсилює збудження центральної нервової системи. Холодний колір
(синій, фіолетовий) навпаки заспокоює. Жовтий і зелений кольори сприяють прояву
витривалості.
Профілактично-лікувальні технології:
-
фітотерапія ( полоскання ротової порожнини розчином часнику; вживання відварів, водних
настоїв лікарських трав для профілактики різних захворювань верхніх дихальних
шляхів, сечової системи, шлунково-кишкового тракту, дискінезії; оздоровчі напої
та чаї з шипшини; вітаміні коктейлі з ромашки, календули, деревію, спориша;
фітомішечки);
- аромотерапія,
електроаерозольна терапія (розбризкування ефірної олії шипшини, обліпихи,
м’яти, меліси, лаванди);
- вітамінотерапія
(полівітаміни, аскорбінова кислота, вітамінізація страв).
З появою в дошкільних закладах посади
практичних психологів з’явилася можливість упровадження оздоровчих технологій терапевтичного спрямування таких, як арттерапія, піскова терапія, казкотерапія, сміхотерапія, музична
терапія, кольоротерапія, ігрова терапія. Поняття «здоров'язберігаючі технології» передбачає всі напрями діяльності
дошкільного закладу щодо формування,
збереження та зміцнення здоров'я дітей:
• програми,
методи, які спрямовані на виховання в дітей культури здоров'я, особистісних рис, що сприяють його збереженню та зміцненню;
• формування
уявлень про здоров'я як цінність, а також мотивацію на здоровий спосіб життя (бесіди про здоров'я з дошкільниками);
• сприятливі
умови навчання і виховання дитини в дитячому садку (відсутність
стресових ситуацій, адекватність вимог, методик
навчання та виховання);
• оптимальну
організацію навчально-виховного процесу (відповідно до вікових,
статевих, індивідуальних особливостей та гігієнічних вимог);
• достатній
та раціонально організований руховий режим.
• організація
здорового, раціонального харчування;
•
фізична
підготовка;
• загартовування;
• арт-терапія (музична терапія);
• лікувально-оздоровча
робота: фізіотерапія, ароматерапія, масаж,
фітотерапія, ЛФК.
• «Дні
здоров'я»,спортивні свята, тижні здоров’я;
• туристичні
походи, прогулянки на свіжому повітрі;
• вітамінізація;
• профілактичні
щеплення;
Висновок: здоров'язберігаючі
технології мають орієнтуватися на
збереження здоров'я дитини.
Вправа «Висловлювання»
Матеріал: картки з приказками, висловами про здоров’я.
Учасникам пропонується прочитати вислови і дати
обґрунтовану відповідь, як ви розумієте поняття «здоров’я» і чи погоджуєтеся з
цими висловами.
Здоров’я – найбільший скарб у житті.
Було б здоров’я, а все інше буде.
У здоровому тілі –
здоровий дух.
Бережи здоров’я, поки молодий.
Здоров’я - не шапка – на
базарі не купиш.
Здоров’я мати – вік біди не знати.
У здоровому тілі – здорова душа.
Здоров’ямаємо - не дбаємо, а втративши – плачемо.
Сміх – це здоров’я.
Гроші й одежу бережуть, коли вони є, а здоров’я – коли немає.
Глянь
на вигляд і проздоров'я не питай.
Здоровий
злидар щасливіший від хворого багача.
Доки
здоров'я служить, то людина не тужить.
Здоров’я – це чиста душа
Здорова людина живе в гармонії з природою.
Здоров’я – це правильний спосіб життя.
Творче завдання-ескіз «Ні — негативу!»,
«Так — позитиву!»
Інструкція. Шановні колеги!
Пропоную поділитися на дві групи. Одній групі слід придумати ескіз «Ні —
негативу!» і намалювати загальний малюнок, на якому зображені чинники, що сприяють
погіршенню психологічного здоров'я педагогів (ці зображення після презентації
перекреслюються червоним маркером). Інша група створює ескіз «Так — позитиву!»,
на якому зображені позитивні чинники гарного настрою та здоров'я. Педагоги презентують
свої роботи.
Підбиття підсумків.
Вправа «Метод «ДРІД» (3 хв)
Ведучий пише на
дошці:
Д —
досвід (що робили, що пам'ятаєте).
Р — рефлексія (які відчуття, реакція).
І—інформація
(яку інформацію отримали, які висновки
зробили).
Д —
дії (як ви діятимете в майбутньому).
Учасникам пропонують висловити свої
думки щодо кожного питання. У такий спосіб
підбивають підсумки тренінгу.
Семінар-практикум
«Професіоналізм і особистісне зростання
педагогів»
Мета: Сформувати здатність самопізнання та самовизначення,
прийняття себе, обмеження «конфліктної сфери» особистості педагога, допомогти у виробленні позитивної Я-концепції
для найповнішого розкриття своїх потенційних можливостей; навчити
адекватно оцінювати себе та інших людей,
активно діяти , приймати оптимальні рішення.
Обладнання:
плакат «Правила роботи в групі»;
плакат «Стежина очікувань»); бейджики; схема «Професіоналізм»; стікери у
вигляді зернят, скотч, ватман, маркери.
Сучасні погляди на
виховання дітей є свідченням усвідомлення дорослими необхідності дієвого переходу
від авторитарної педагогіки до педагогіки співробітництва, що сприяє як розвитку
вихованців, так і особистісному зростанню вихователів. Таке спілкування вимагає
від педагогів не лише певних особистісних якостей (доброти, терплячості,
уважності, чуйності, спонтанності і творчості в буденних справах, поваги до
кожної дитини, емоційної чутливості), але й високого рівня професіоналізму: це
і знання про вікові та індивідуальні особливості розвитку всіх сторін
особистості, і вміння адекватно (через оволодіння унікальною спільною мовою
взаєморозуміння) спілкуватися з дітьми
різного віку, і коректно та делікатно відзначати їх слабинки і чесноти,
помилки і досягнення, а також
налагоджувати стосунки між дітьми та
організовувати їх спільну діяльність,
підтримувати інтерес та увагу кожного
вихованця на заняттях тощо. Почуваючись емоційно комфортно, розкріпачено, діти виявляють допитливість, ініціативу, не відчувають невпевненості та страхів, привітні до оточуючих людей, доброзичливі щирі та прагнуть
розділити свої радощі і прикрощі з
вихователем.
Орієнтація
на особистість дитини з її неповторними якостями, вміння побачити найкраще в дитині, підтримати
і порадіти чеснотам та допомогти розвинути іще нерозвинуті якості, приймати
дитину і поважати її - такі риси сучасного вихователя, що дивиться в
майбутнє.
Сучасний вихователь має розуміти дитину, приймати
її та визнавати її
особистість. На перший погляд, ніби одне і те ж саме, лише висловлено різними
словами. Насправді ж розуміння, прийняття та визнання несуть окремий
своєрідний смисл.
Розуміння є вмінням
бачити дитину «зсередини». Це вміння дивитися на світ одночасно з двох точок
зору - своєї власної та дитини, а значить бачити потреби та мотиви, що
скеровують дітей в тій чи іншій життєвій ситуації.
Прийняття - це
безумовне позитивне ставлення до дитини, її індивідуальності незалежно від
того - радує вона у цей конкретний момент чи засмучує, це визнання її
унікальності і права на цю унікальність.
Визнання - це
підтвердження права голосу дитини у вирішенні тих чи інших проблем.
Тактикою спілкування тоді виступає співробітництво вихователя з дітьми створення та
використання ситуацій, що пробуджують до
життя вияв пізнавальної активності, емоційної чутливості, моральних чеснот.
Для того, щоб
вибудовувати стосунки з дітьми, сучасному педагогу недостатньо оволодіти
деякими необхідними прийомами. Має бути розвинена внутрішня готовність до
побудови таких стосунків, які передбачають духовну єдність дорослого і дітей.
Саме тому, у першу
чергу, слід приділяти увагу аналізу і формуванню позиції педагога, яка
орієнтована на дитину, на її інтереси, на перспективи розвитку, на прийняття
вихованців не на словах, а на ділі, як рівноправних учасників і партнерів в
умовах співробітництва.
Хочеться поставити
риторичне питання: Чи може педагог, який не приймає себе, не впевнений у собі,
у своїх можливостях, виховати щасливих, упевнених у собі дітей, яким було б
притаманне почуття власної гідності?
Відомо, що шлях до
себе, до прийняття себе лежить через саморозкриття, «дорогу долає той, хто
йде», і лише власний досвід створює гармонійне обличчя справжнього майстра.
1.Вправа - «Знайомство
по-новому»
Мета - створення
психологічного комфорту для знайомства, встановлення емоційних контактів,
зняття емоційної напруги та входження в ігровий стиль взаємодії.
Зміст - усі учасники сідають у коло. Перший учасник
називає своє ім'я та продовжує фразу, що починається зі слів: «У мене сьогодні…настрій,
тому що…». У вправі мають бути задіяні всі учасники.
2. Вправа «Правила
групи»
Мета:
актуалізація правил групової роботи.
Для того, щоб досягти гармонії в роботі, необхідно виробити правила співпраці, взаємодопомоги, якими керуватимуться учасники заняття, працюючи в групах.
Правила роботи в групі
1.Активність
2.
Доброзичливість
3. Кожна думка
має право на існування
5. Слухати і
чути
7.
Дотримування конфіденційності
8. «Правило
піднятої руки»
9. Говорити
лише про себе і за себе
Притча «Таємниця зерня» (Н. Пезешкіан)
Кожне зерня
жертвує собою задля дерева, яке виростає з нього. На перший погляд здається, що
зерня перестало існувати , зникло, але те, що посіяне і принесене в жертву,
втілюється в дереві, в його гіллі, квітах і плодах. Якби це зерня спочатку не
принесло себе в жертву, то не було б ні гілля, ні квітів, ні плодів.
Групове
обговорення притчі.
3. Вправа « Стежина
очікувань»
Мета:
допомогти учасникам усвідомити власні очікування.
Матеріали:
плакат «Стежина очікувань», стікери, ручки.
На спинках
стільців прикріплені стікери у вигляді зернят. Ведучий просить написати на них,
чого саме учасники хочуть навчитися на занятті, які риси розвинути для більшої
ефективності педагогічної роботи. Кожен зачитує свої очікування і прикріплює їх
на плакат «Стежина очікувань» (внизу намальовано зернину, що проростає, згори –
паросток). Учасники прикріплюють свої зернинки внизу.
4. Мозковий штурм: « Що означає термін «Професіоналізм»?
Ми поговоримо з вами про
професіоналізм сучасного педагога, з'ясуємо його основні ознаки, попрацюємо над підвищенням рівня
самооцінки педагогів. Напевно, я не помилюся, коли скажу, що основним для педагога
є його професіоналізм. Ми всі разом дамо
характеристику педагогу-професіоналу. Для цього
розшифруємо поняття зі своєї точки зору.
Пишемо
слово «професіонал» і до кожної його літери добираємо поняття:
п — працелюбний,
р — реаліст,
о — організатор,
ф — фанат (у хорошому розумінні),
е — екстраверт,
с — самодостатній, сангвінік
(темперамент),
і — інтелектуал, інтуїтивіст,
о — оптиміст,
н — науковець (багато знає і вивчає),
а — активіст,
л — людинолюб, любить свою справу.
Усім вам доборе відомий вислів:
«Було у батька троє синів: двоє розумних, а третій — педагог».
—Чому, на вашу думку, так оцінюється
професія педагога?
—Чи можемо ми те саме сказати про інші
професії?
—Як нам захистити себе від нерозуміння інших людей: сім'ї,
знайомих?
—Як підвищити соціальний статус
педагога?
Про це ми будемо говорити сьогодні,
ми будемо шукати причини проблеми
педагогів, але намагатимемось побачити у своїй роботі й позитив.
Поняття «професіонал» кожен розуміє
по-своєму. Хтось вважає
професіоналом людину з діловими рисами, хтось
— із особистісними. Для одного важлива компетентність, для іншого — творчість. Сьогодні зростає попит на професіоналів, їх
цінують, їм пропонують роботу. В умовах конкуренції цей попит зростатиме. Професіональним педагогом,
психологом, лікарем можна вважати
людину, яка отримала базову підготовку,
засвоїла знання в певній сфері, яка вміє та використовує ці знання на практиці й має досвід професійної
діяльності.
5. Вправа «Портрет сучасного вихователя»
Учасники повинні з паперу зробити
фігуру чоловічка та нанести на неї такі позначення:
- серце – сучасний вихователь;
- голова – кредо, за яким він працює;
- права рука – особистісні якості, притаманні йому як вихователю;
- ліва рука – його професійні
якості;
- права нога – особистісні якості, які
він ще хотів би сформувати;
- ліва нога - професійні якості, якими ще необхідно оволодіти.
Проводиться обговорення.
6. Вправа - «Шукаємо секрет»
Мета - сприяти усвідомленню й переживанню свого «Я», збудити
потребу у пошуку в собі прихованих якостей і можливостей через входження й
освоєння ситуацій, що містять у собі нові можливості подивитися на себе.
Зміст - один мудрець сказав, що у країні самолюбства завжди є
невідкриті непізнані землі. Учасникам пропонується відшукати у собі приховані
якості і властивості наступним чином. Потрібно уявити, що один божевільний вчений
створив двох роботів-вихователів. Одного такого робота він наділив усіма
негативними якостями, а іншого - позитивними. Одна команда учасників описує,
яким би чином поводився робот із позитивними якостями у дитячому садочку, а
інша команда описує модель поведінки робота-вихователя з негативним набором
особистісних якостей.
У кінці вправи проводиться обговорення :
- які негативні риси
було описувати найважче? Які переживання при цьому у вас виникали? Як ви
гадаєте, як будуть почувати себе діти поряд із таким роботом-вихователем? Які
позитивні риси описувати найприємніше? Як ви гадаєте, як будуть почувати себе
діти поряд із хорошим роботом-вихователем?
7. Вправа - «Паровози»
Мета - створення
умов для позитивного емоційного настрою за рахунок активного руху; активізації
рефлексії шляхом отримання цікавою й нової інформації про себе з питань
власного ставлення до виконання ролі «підлеглого», «керівництва».
Зміст - усі учасники розбиваються на групи по троє, утворюючи
«потяг». Для цього учасники стають один за одним, тримаючись за зігнуті лікті,
їздять, імітуючи рух потягу, при цьому у першого учасника (потяга,
«паровозика») очі відкриті, щоб мати можливість керувати трійкою, у другого та
третього заплющені.
Під час виконання вправи усі учасники «потягу» мають
побувати у всіх трьох позиціях.
У кінці вправи проводиться обговорення:
- яка позиція була найзручнішою для кожного? Чи легко
було, коли тобою керували? Які при цьому виникли почуття? Чи легко було самому
керувати? Чи вдалося кожному цілковито довіритися ведучому? Які при цьому
виникали почуття?
8. Вправа - «Контраргументи» Мета -
розвиток позитивного емоційного ставлення до себе, формування позитивного
Я-концепції.
Зміст - кожному учаснику пропонується скласти список своїх
слабких сторін. Розташувати його на лівій половині аркуша паперу. На правій
частині, аркуша навпроти кожного пункту написати те позитивне, що можна
протиставити цьому негативному.
9. Вправа - «Мої бажання»
Мета - створити умови для саморозкриття і виробити установку на
побудову позитивних взаємин з оточуючими.
Зміст:
1) Потрібно уявити, що існує добра фея, яка кожному
обіцяє виконати три бажання. Що ви їй загадаєте?
2)Якби кожному запропонували новий план життя, якими б були
три головні цілі?
3)Якби кожний зміг помінятися місцями на тиждень з
ким-небудь, то кого ви для цього обрали б? Чому? Чим приваблює вас саме це
положення?
Після
кожного завдання проводиться обговорення.
10. Вправа
«Колаж
«Портрет ідеального
вихователя»
Мета - створення умов для кращого усвідомлення образу
ідеального вихователя; створення гарного настрою для позитивного налаштування
на колективну працю. Зміст - усі
учасники розбиваються на підгрупи і кожна намагається створити свій варіант
колажу на тему: «Портрет ідеального вихователя» на ватмані з підручного
матеріалу (журналів, листівок тощо).
Результат такої творчої роботи говорить сам за себе. Подаємо вірш, який
народився експромтом в однієї з учасниць:
У каждой профессии запах особый.
В булочной, -
Джанни писал, - пахнет сдобой.
Пахнет
гаишник кирзою и водкой,
Модница пахнет моднейшею шмоткой.
Пахнет чиновник «Жан-Жаком» и взяткой,
Пахнет
любовница ласкою сладкой.
А депутаты пахнут деньжищами,
да миллионами
больше, не тыщами.
А педагог, что из детского сада, пахнет всем тем,
чем ему пахнуть надо:
Манною кашей, конфеткою мятной,
Пахнет парфюмом простым, но приятным.
И разработкой,
почти что научной,
И собачонкой
зачем-то прирученной,
Обоями новыми,
свежею краской.
И новогоднею яркою
маской,
Дизайном отпадным из ничего -
Такого никто не творил до
него.
Он пахнет мечтою, зовущею вдаль -
Нам денег не надо, работу
давай!
Он пахнет проблемами, больше чужими,
И часто похож он на доброго джина.
Он пахнет улыбками, пахнет смешинками,
Пахнет обидой, порою слезинками.
Пахнет он сонным сопением сладким
И обновлённой для планов тетрадкой,
Пахнет банкетом на миг, в тихий час,
Делом, что объединило всех
нас.
В общем, он пахнет обычным детсадом,
Добрым, уютным - чего ещё надо?
13.
Підбиття підсумків
Учасники переклеюють очікування настільки високо, наскільки ті збулись. Групове обговорення.
14. Вправа «Остання зустріч»
Уявіть собі, що заняття вже закінчилися і ви розстаєтеся. Але чи все ви встигли сказати один одному? Можливо, ви забули поділитися із групою своїми переживаннями? Або є людина, думку якої про себе ви хотіли б почути? Або ви хочете подякувати кому-небудь? Зробіть це «тут і зараз».
Орієнтуючись на себе, на свій внутрішній світ, у такий спосіб можна спробувати здійснити поворот до джерела своєї сутності. Відомо, що людина реалізує себе як особистість у тій мірі, в якій вона спроможна протягом свого життя, зокрема і професійного, зберегти і розвинути дану їй від Бога унікальність. Іноді від турбот буденного життя, ми стаємо безликим носієм різних соціальних обов'язків, забуваючи про самих себе. Іноді свідома відмова від реалізації своєї індивідуальності йде за таким сценарієм: часом здається, що краще не замислюватися, не спинятися, а просто бігти по дорозі життя і здається справді, що так простіше прожити. Відмова від повноти власного існування призводить до поступового «викривлення» особистості. Тому важливими є такі вправи, які допомагають нам виринути із буденності хоч на годину, зануритися у світ своїх переживань, потаємних думок та інтимних почуттів.
Вимогливість батьків до себе, повага
до своєї родини,
контроль батьків за кожним своїм
кроком — ось перший і найголовніший метод виховання.
А. Макаренко
Підвищенню якості дошкільної освіти сприяє тісна
співпраця закладів дошкільної освіти з батьківською громадою, яка спрямована на
підвищення психолого-педагогічної культури родин.
Робота педагогічних колективів ЗДО має спрямовуватися на
активне залучення сім’ї до освітнього процесу, на гуманізацію стосунків між
членами родини та педагогами ЗДО.
Інтерактивні форми роботи з
батьками — це форма організації пізнавальної діяльності, яка має конкретну,
передбачувану мету — створити комфортні умови спілкування та навчання батьків,
за яких кожен учасник відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність, є
рівноправним, рівнозначним суб'єктом.
Під час інтерактивного навчання батьки вчаться
бути демократичними, спілкуватися з іншими, критично мислити, приймати
продумані рішення.
В основі виховання
лежить особистий приклад поведінки батьків, культура їхніх взаємин та ставлення
до інших, а головне — любов до дитини
Мета:
-
сприяння усвідомленню
учасниками важливості відповідального ставлення до батьківства;
-
поглиблення знань батьків
із питань застосування різних методів виховання дітей;
-
сприяння
висловлюванню батьками творчих пропозицій.
Хід заняття
Ведучий. Наше заняття я пропоную розпочати зі слів С. Гавриш
«Тільки в любові виростають діти, батькам на втіху і людям на радість».
Вправа «Слова
схвалення»
Ведучий. Я пропоную вам уявити себе
дитиною будь-якого віку. Як вас хвалили в дитинстві? Що вам хотілося почути?
Які слова для вас були найважливішими?
Тепер ці слова чи фразу «подаруйте» сусіду ліворуч. Він, у свою чергу, робить те саме стосовно свого сусіда ліворуч. І так - по колу, аж поки воно не зімкнеться.
Запитання для обговорення:
-
Що виявилося
складним?
-
Які емоції у вас
виникли?
Визначення теми заняття
Ви, напевно, бажаєте дізнатися, чому присвячене наше заняття?
Для цього я розповім історію одного дитячого психолога (з книжки Ю.
Гіппенрейтер).
На консультацію прийшов батько і розповів про такий випадок. Його син був
залишений у дитячому ліжечку, поряд з яким знаходився стіл. Малюк якось
умудрився перелізти через спинку ліжка на стіл, де його і застав батько, котрий
увійшов до кімнати. Дитина, стоячи на колінах, сяяла, а тата охопив страх. Він
підбіг до малюка, різко схопив його, поклав на місце і строго пригрозив
пальцем. Дитина гірко заплакала і довго не могла заспокоїтися.
Психолог запропонував батькові спробувати відчути себе у шкірі свого сина,
уявити, що йому рік.
-
І ось він, малюк,
уперше в житті, доклавши героїчних зусиль, виліз із обридлого ліжка на нову,
незвідану територію. Що б він відчув?
Батько відповів:
-
Радість, гордість,
торжество.
-
А зараз,- продовжував
психолог,- уявіть, що з’являється дорога людина, тато, і ти запрошуєш його
розділити свою радість. Замість цього батько сердито тебе карає. І ти зовсім не
розумієш, за що!
-
Боже, — сказав батько,
схопившись за голову, - що я зробив?! Бідний хлопчик!
Цей приклад, звісно, не свідчить про те, що не треба оберігати дітей від падіння зі столу. Та оберігаючи і виховуючи, ми повинні усвідомлювати, яке даємо дитині повідомлення. Покарання дитина найчастіше сприймає як повідомлення «Ти погана!», критику помилок - «Ти не можеш!», ігнорування - «Мені ти не цікавий», і навіть «Я тебе не люблю».
Інформаційне
повідомлення
Отже,
сьогодні ми з вами маємо поговорити про важливе в житті
кожної людини - про
батьківську любов. Потреба в батьківській любові - одна з найсильніших і найтриваліших
потреб людини будь-якого віку, особливо раннього.
Особистість, яка сформувалась у
результаті депривації батьківської любові, характеризує почуття внутрішньої
порожнечі, їй притаманна потреба в тому, щоб про неї піклувались.
Батьківська любов гарантує
почуття безпеки, підтримує сприятливий емоційний стан, вчить любові, моральної
поведінки й загалом стає джерелом життєвого досвіду. Від задоволення цієї
життєво важливої потреби багато в чому залежить фізичний і психічний розвиток
дитини, відчуття захищеності.
Батьківська любов формується у процесі очікування й виховання дитини, ґрунтується на батьківському інстинкті й потребі малюка в любові та прихильності.
Усі ми - діти своїх батьків, а
зараз і самі є батьками. Усі ми любимо своїх
дітей. Але батьки мають не тільки любити свої дітей, а й давати їм право на
помилки та самостійний вибір. Турбота
про дітей зовсім не означає, що їх треба захищати від будь-яких самостійних
кроків. Кожна проблема, яка виникає в
житті дитини, - це, насамперед, проблема батьків. Ваша любов та ваше ставлення
до дитини визначають те, як ваші діти будуть справлятися з більшістю своїх
проблем. У міру сил і можливостей ми виражаємо свою любов, але не завжди знаходимо
бажану відповідь на неї в душах
своїх дітей. Можливо, ми щось робимо
не так? Або, чого ми взагалі не
робимо для того, щоб наші діти могли
з повагою впевнено сказати: «Мої
батьки люблять мене».
Ведучий. Щоб ми могли ефективно працювати, необхідно прийняти правила.
Вправа «Правила для групи»
У кожній сім’ї є свої неписані правила. Пропоную створити
правила й у нашій групі.
1. Говорити від себе, висловлюватися коротко й аргументовано.
2. Бути позитивно налаштованими.
3. Не критикувати, поважати думку іншого.
4. Бути щирими.
5. Не перебивати, говорити по черзі.
6. Висловлювати власну думку з кожного питання.
7. Дотримуватися конфіденційності.
Вправа «Ланцюжок імен»
Вправа проводиться по колу. Кожен учасник групи проговорює своє ім’я. Наступний учасник називає своє ім’я та ім’я
попереднього члена групи. Так на ланцюжок нанизується все більше імен. З кожним
разом доведеться запам’ятовувати їх більше; водночас окремі імена будуть
повторені декілька разів.
Вправа «Чарівна
скринька»
Учасникам роздаються
невеликі аркуші паперу, на яких необхідно написати, чого саме вони очікують від
заняття. Після чого кожен учасник зачитує свій запис і кидає аркуш до скриньки.
Ведучий. Бенджамін
Спок писав:
«Не бійтеся любити
своїх дітей. Кожна дитина потребує ніжності, обіймів,
щоб її
брали на руки, посміхались до неї, гралися з нею. Коли ви
показуєте
своїй дитині, що вона найкраща в світі, це підживлює її душу так само, як молоко - тіло».
Обговорення:
- Як ви ставитесь до думки Спока, що дитині необхідно показувати свою любов?
- Який ваш життєвий досвід у стосунках з вашими батьками?
Вправа «Асоціації до словосполучення
«батьківська любов»
Мета:
підвести
учасників тренінгу
до усвідомлення важливості поняття.
Дуже часто ми чуємо про велике значення
«батьківської любові» для дитини та в житті. Чим для вас є
батьківська любов? І які асоціації виникають?
Вправа «Малювання в парах»
Мета: навчити учасників розуміти один одного, визначити спільну мету, прислухатися
до думки свого товариша.
Учасники
об’єднуються в пари, сідають спиною один до одного і отримують картки з
геометричними фігурками, з’єднаними між собою різними способами. Завдання: той,
хто отримав аркуш, розповідає іншому, що на ньому зображено. Інший учасник
намагається за словами партнера намалювати це в себе на чистому аркуші. Після
цього учасники міняються ролями.
Обговорення:
- Які труднощі ви відчували,
виконуючи це завдання?
- Що було легше - розповідати чи малювати?
Вправа «Квітка дитинства»
Кожний учасник отримує білу паперову квітку. Ведучий пропонує написати на
серединці квітки слово «дитина», а на пелюстках - ті потрібні речі, якими кожен
батько хоче оточити свою дитину. Потім учасники обговорюють зміст написаного,
визначають спільне й відмінне. Спільне ведучий записує на плакаті із
заголовком: «Чим батьки хочуть оточити свою дитину?»
Потім роздає учасникам блакитні паперові квітки й просить їх уявити себе
дітьми. На серединці знову пишеться слово «дитина», а на блакитних пелюстках
ті речі, які учасники хотіли б мати у своєму дитинстві. Після виконання
завдання відбувається обговорення змісту написаного на пелюстках кожної
блакитної квітки, визначається спільне й відмінне. Спільне записують на плакаті
із заголовком «Чим діти прагнуть оточити себе?»
Після цього ведучий звертає увагу учасників на обидві квітки у руках
кожного та обидва плакати й пропонує всім відповісти на такі запитання:
- Чим відрізняється зміст білих квіток від змісту блакитних?
- Чим зміст блакитних квіток відрізняється від змісту білих?
- Чому виникли відмінності?
- Чи можуть існувати «дитячі квіти» без батьківського піклування?
Матеріал: 8 комплектів роздаткового матеріалу: паперова квітка -жовта серединка і 7 білих пелюсток;
паперова квітка - жовта серединка і 7 блакитних пелюсток; ручки, маркер,
плакати з написами «Чим батьки хочуть оточити свою дитину?»; «Чим діти
прагнуть оточити себе?»
Вправа
«Ситуації з життя»
Мета: закріпити навички активного слухання.
Учасники об’єднуються
в пари. Кожна пара
отримує картку з ситуацією. Завдання учасників — зрозуміти і
описати почуття, які відчуває в цій
ситуації дитина:
- Випадково розбив кришталеву вазу.
- Посварився з найкращим другом в дитячому садочку.
- Розмалював щоденник старшого брата.
- Поламала мамину губну помаду.
-
Пофарбував волосся в неймовірний колір.
- Хотів
полагодити магнітофон, розібрав, а зібрати не зміг.
- Грав вдома у футбол в кімнаті і розбив скло в серванті.
Вправа«Конвертна мозкова атака»
Батьки
об’єднуються в чотири групи «Зима, весна,
літо, осінь». У кожного учасника є конверт, на якому написане основне речення: «Мудрість батьківської
любові…». Кожен дописує на конверті свою думку, передає конверт сусіду, той на картці пише
можливе її вирішення, вкладає її
в конверт і передає по колу.
Після того, як конверт здійснить повне коло, кожен учасник читає запропоновані
йому шляхи вирішення проблеми.
Заключне обговорення. Батьки
діляться своїми ідеями як у малих
групах, так і перед всією аудиторією.
Вправа «Згода — незгода — оцінка»
Учасники розраховуються на
«сонце-місяць-зорі» та об’єднуються у
три малі групи. Кожна група отримує картку з варіантом завдання та аркуш
паперу А 4. Завдання виконуються протягом 5 хвилин.
Варіанти
завдань
1.
Складіть перелік слів
та виразів, за допомогою яких ви висловлюєте свою згоду.
2.
Складіть перелік слів
та виразів, за допомогою яких ви висловлюєте свою незгоду.
3.
Складіть перелік слів
та виразів, за допомогою яких ви оцінюєте дії чи вчинки іншого.
Через 5 хв кожна група по черзі
демонструє результати своєї роботи. Триває коротке обговорення, після чого вихователь
пропонує підкреслити ті вирази на плакатах, які доцільно використовувати під
час спілкування з дитиною. Підводить учасників до висновку, що важливо вміти
висловлювати свою точку зору, не ображаючи іншого. Таким чином можна запобігти
виникненню низки конфліктних ситуацій.
Потім роздає учасникам соціальні
пам’ятки з варіантами виразів, які доцільно використовувати під час
спілкування.
Пам'ятка для батьків
Висловити згоду
допоможуть такі слова:
«Це не викликає сумніву...
«Це не викликає заперечень...
«Я готовий (готова) із цим погодитися ...
«Мені теж близька ця думка...
«Я поділяю таку ж точку зору...
«Я теж хотів (хотіла) про це сказати ...
«Моя думка повністю збігається з ...
Ви не образите
іншого, якщо висловлювання своєї незгоди почнете зі слів:
«Мені так не здається...
«Я думаю інакше...
«Я дотримуюсь іншої думки...
«У мене інша точка зору...
«Я дозволю собі не погодитися з...
«На жаль, не можу погодитися з...
«Мені хотілося б висловити свою незгоду...
Висловити оцінку дій
чи вчинків іншого допоможуть такі слова:
«Я пишаюся тобою...
«Я пишаюся твоїм вчинком...
«Мені подобається (не подобається), як ти вчинив...
«Це — справді прогрес!
«Я задоволений (незадоволений) твоєю поведінкою...
«Мені було приємно (неприємно) дивитися, як ти ...
«Мені було приємно (неприємно) почути, що ти ...
«Дякую за...
«Чудово! Так тримати!
Матеріал: пам’ятки за кількістю учасників, 3 картки із завданнями, 3
аркуші паперу А 4, ручки.
Вправа «Чарівна
скринька»
Кожен учасник може висловитись, чи збулись його очікування від проведеного заняття.
Підсумки заняття.
Тренінг «Ефективні форми партнерського спілкування»
«Хочеш бути розумним – навчися розумно питати,
уважно слухати, спокійно
відповідати і переставати
говорити, коли тобі нічого більше
сказати»…
Лафатер (18 ст)
Мета: Систематизувати знання щодо видів спілкування. Сформувати вміння використовувати
різні види і способи ефективних форм спілкування, розвивати уміння слухати
партнера і вдосконалювати комунікативні навички.
Вступне слово
Ведучий. Усім відомо: хто володіє словом — володіє світом. Ця істина перевірена віками. Історія знає дуже багато прикладів людей, які вміли виступати публічно. Це мистецтво не втратило
актуальності й донині. Дейл Карнегі стверджував: «Про нас складають враження з того, що
ми робимо і як ми це робимо, що ми говоримо
і як говоримо». Наше вміння спілкуватися свідчить про освіченість, інтелігентність, вихованість, духовний
світ. Кожен, хто працює з людьми, а педагог особливо, повинен пам'ятати про це й розвивати в собі:
ü культуру
мислення (глибину, самокритичність, гнучкість, відкритість,
ерудицію);
ü культуру мовлення
(правильність, виразність, ясність, точність,
стислість, доцільність, дотримання
всіх мовленнєвих норм);
ü культуру поведінки
(ввічливість, тактовність, коректність,
толерантність);
ü культуру
спілкування (повага до співрозмовника, його інтересів, управління власною
поведінкою й власними
емоціями, відповідальність за свої слова).
Спілкування — це двосторонній процес, у якому люди
обмінюються ідеями, думками, почуттями. У випадку, коли одна зі сторін передає
інформацію, а друга — пасивно слухає і не має права ставити запитання,
уточнювати зміст повідомлення, сторони не можуть перевірити, наскільки вони
зрозуміли один одного. Процес двосторонньої комунікації забирає більше часу,
але завдяки цьому зростає рівень розуміння
сторін. При наданні зворотного зв'язку слід пам'ятати, що треба описувати
поведінку людини і свої почуття, які вона викликає, а не оцінювати саму
людину.
Щоб
навчатися приймати інших людей, необхідно виробити два основних вміння:
а) активне чи конструктивне слухання;
б) уміння виражати симпатію.
Уміння
активно слухати має величезне значення. Ми, на жаль, не лише не вміємо активно
слухати, а й просто слухати, не кажучи вже про ті ситуації, коли ми взагалі не чули, що нам кажуть.
Активне
слухання розпочинається з бажання вислухати й допомогти, з бажання зрозуміти і
прийняти те, що людина переживає в даний момент. Коли чуєш відверті зізнання
іншого, починаєш розуміти ситуацію з
іншого погляду.
Зрозуміти — означає прийняти співрозмовника і його систему цінностей без осуду, намагання виправдати, звинуватити чи скерувати на «шлях істини». Людина, яка з тобою спілкується, позбавляється захисної позиції, бере на себе ризик відвертості, на основі якої будується довіра.
Уміння слухати є особливо важливим у спілкуванні, коли люди виражають свої істинні почуття і виявляють своє ставлення до співрозмовника та предмета розмови.
Слухання — активний процес у тому
розумінні, що ми
несемо разом зі співрозмовником відповідальність за спілкування, а також у тому, що воно
потребує певних умінь. Активне слухання передбачає:
1. Уточнення (з'ясування) — звертання до
співрозмовника, що допомагає зробити повідомлення більш
зрозумілим, а сприймання адекватним.
2. Парафраз (переформулювання) — повторення співрозмовником його
ж повідомлення, але словами
того, хто слухає:
— Наскільки я розумію, ви говорите...
— На вашу думку...
Акцент
слід робити на змісті думок (повідомлень) співрозмовника, а не на його
почуттях.
3. Відображення дає змогу і тому, хто слухає, і
тому, хто говорить, усвідомити свій емоційний стан.
— Мені здається, що ви відчуваєте...
— Ви дещо зажурені...
4.
Резюмування — підсумовування основних думок і почуттів того, хто говорить.
Ми
сприймаємо інформацію: 7% — вербальна інформація; 38% — мова тіла; 55% — тон
голосу.
Переоцінити
роль спілкування в житті людини неможливо. У кожному місті, населенні, в
кожному домі діти опановують засади спілкування. У кожної людини є кілька зон
спілкування: на роботі, з друзями, в дитячих колективах тощо.
Скільки позитивних емоцій можуть одержати
люди, якщо вони розуміють одне одного, відчувають взаємну симпатію і довіру,
але нам бракує часу, сил, а іноді і бажання придивитися до людини,
прислухатися, спробувати зрозуміти.
Сьогодні
багато пишуть та розповідають про так звану «кризу спілкування», некомунікабельність
людей. Зміна матеріальних умов життя, освіти, швидке розповсюдження
комп'ютерної мережі у всіх галузях та інших технічних засобах масової
комунікації (Інтернет, стільниковий зв'язок, телебачення), розширення
«дистанційного спілкування» - це все сприяє зміні форм спілкування, їх
глибині і діапазону. Постає питання про потребу цілеспрямованого виховання
комунікативної культури людини, культури її мовної поведінки.
Самопрезентація
«Чарівне озеро»
Шановні колеги, прошу всіх
розслабитися та заплющити очі…Зараз ви передаватимете один одному скриньку.
Той, хто отримає її, розплющує очі і зазирає всередину. Там, у маленькому
«чарівному озері», ви побачите найунікальнішу та найнеповторнішу людину в
світі. Усміхніться їй і скажіть комплімент.
Вправа «Правила роботи групи»
1.
Будь відкритий до нових знань, ідей.
2.
Не переривай іншого, говори по черзі.
3.
Намагайся дотримуватися теми обговорення.
4.
Дотримуйся регламенту.
5.
Не критикуй і не засуджуй жодних висловлювань
учасників.
6.
Дотримуйся конфіденційності роботи групи.
7. Протягом тренінгу зберігай веселий настрій.
Вправа «Очікування»
На стікерах (яблучках) написати свої
очікування від заняття і ознайомити нас із ними, прикріпивши їх на «дерево
очікувань».
Вправа «Інтерв'ю»
Учасники об’єднуються в пари й протягом десяти хвилин розмовляють зі своїм партнером,
намагаючись довідатися про нього якнайбільше.
Потім кожний готує коротку характеристику свого співрозмовника. Основне завдання — підкреслити його індивідуальність,
несхожість на інших. Учасники по черзі представляють один одного.
Вправа
«Міжособистісні взаємини в системі «педагог – педагог»
Учасникам пропонується створити модель
міжособистісних взаємин в системі «педагог – педагог» використовуючи ватман та
маркери.
Запитання для обговорення:
- Які якості найбільш значущі і цінні для взаємин «педагог – педагог»?
- Що необхідно робити для формування сприятливих взаємин між педагогами?
Вправа «Невербальне спілкування»
Група об’єднується у
дві підгрупи: морозиво, цукерки. Їх розміщують у два ряди так, щоб усі
сиділи обличчям один до одного (якщо в групі непарне число учасників, то тренер
також бере участь у виконанні вправи).
Інструкція: «Уявіть собі, що всі ми їдемо в автобусах:
одна підгрупа їде в одному, друга — в іншому. Автобуси зупинилися в
транспортній «пробці». Ви сидите біля вікна і бачите, що в іншому автобусі
прямо напроти вас і теж біля вікна сидить ваш знайомий. Це велике везіння,
оскільки вам терміново слід передати йому якусь важливу інформацію, і ви,
скориставшися ситуацією, намагаєтеся це зробити. Однак здійснити це ви можете
лише мовчки, без слів, невербально. Часу у вас небагато. Той, кому передають
інформацію, має постаратися зрозуміти, що йому повідомляє його знайомий».
На першому етапі вправи тренер пропонує одному ряду
виступити в ролі тих, хто передає інформацію, а іншому — в ролі тих, хто
сприймає повідомлення. Доцільно дати учасникам можливість підготуватися до
виконання вправи. Коли всі готові, тренер пропонує кому-небудь з першої ряду
почати передавати інформацію, а всіх інших просить уважно спостерігати. Після
того як інформація буде передана, той учасник групи, кому вона була призначена,
розказує, що він зрозумів. Інші учасники в цей час можуть висловлювати свої версії
вербалізації цього тексту. Це активізує роботу, дозволяє здобути більше
матеріалу для обговорення, знижує напруженість.
По завершенні той, хто передавав повідомлення,
говорить, чи правильно його зрозуміли, і за необхідності вносить корективи.
Вправа «Табу»
Мета: розвиток навичок вербальної
комунікації, розширення активного словникового запасу.
Матеріали: смужки паперу з «проханням».
Кожен із вас отримує смужку паперу із
завданням-проханням. Об’єднайтесь у пари. Один із вас звертається до іншого з
проханням. Завдання іншого учасника – відмовити, не вживаючи слів «ні», «Я не
можу». Виконавши завдання, поміняйтеся ролями.
Обговорення:
-
Чи важко було відмовитися без використання вказаних
слів?
-
Як ви почувалися, коли вам відмовили?
Вправа
«Зачитай скоромовку»
Невід'ємною
частиною вихователя є вміння гарно говорити. Учасників об’єднують в команди: кава, чай, капучіно,
сік, вода. Роздають скоромовки і влаштовують змагання, хто краще і
швидше прочитає скоромовку.
Рольова гра «Попроси чаю»
Мета: Підвищення
компетентності в
спілкуванні, розвиток вербальних
засобів спілкування. Актуалізація конструктивних засобів
взаємодії.
Інструкція.
«Зараз ми розіграємо ситуацію, яка може трапитися в житті. Нехай троє осіб
вийдуть за двері, їхнє завдання буде проговорено з ними окремо. З тих, хто
залишився, потрібен ще один учасник.
Завдання. Ви — провідник у поїзді, через 10 хвилин закінчується
ваша зміна і потрібно до того часу написати звіт. Зараз до вас зайдуть нові
пасажири, які хочуть чаю. Як би вони вас не просили, ви повинні чаю не давати,
але якщо вам захочеться дати їм чаю, то ви можете це зробити».
Учасникам,
які стоять за дверима, дають таку інструкцію: «Ви довго чекали поїзда та
змерзли. Вам дуже хочеться зігрітися. Попросіть у провідника чаю так, щоб він
вам не відмовив».
(Чай просять по черзі, кожен окремо).
Рефлексія. «Провідник» розповідає, що його спонукало піти назустріч
проханню, а що заважало. Слід обговорити, що сприяє досягненню успіху в ситуації.
Учасники
можуть називати такі моменти: розуміння інтересів співрозмовника й урахування
їх у розмові; хороший
емоційний контакт; відкритість.
Вправа – руханка
Початок шеренги - той, хто народився
1 січня, кінець - 31 грудня.
Мета: поліпшити настрій в учасників, допомогти краще пізнати одне
одного.
Вправа «Я мрію про…»
Складіть долоні «човником» і
заховайте в них свою мрію, тихенько промовляючи те, чого ви бажаєте: «Я мрію
про...» Притуліть свої долоньки до серця й наповніть вашу мрію добротою й
теплотою свого серця. А тепер зігрійте її теплим диханням і відпустіть. Нехай
вона летить й обов'язково здійсниться. А ми промовимо їй услід: «Я вірю в те,
що моя мрія здійсниться і принесе мені щастя...»
Підбиття підсумків, прощання
Повернімося до
наших очікувань. Висловіть свої почуття, враження від роботи у тренінгу, визначите, з яким настроєм завершуєте нашу
сьогоднішню зустріч.
Якщо здійснилися очікування – перемістіть
стікери з верхньої частини у нижню.
А зараз
давайте подякуємо одне одному за хорошу роботу, станемо в коло і поаплодуємо
нашій групі.
Брейн-ринг для педагогів ЗДО
«Екологічна компетентність педагогів»
Щоб берегти землю, природу треба її полюбити,
Щоб полюбити, треба пізнати.
Пізнавши – неможливо не полюбити.
М. Пришвін
Мета. Розвивати творчий потенціал педагогів, їх компетентність
у питаннях екології. Формувати вміння працювати в команді. Закріплювати знання
вихователів про завдання, форми, методи та прийоми роботи з дітьми з
екологічного виховання. Активізувати розумово-пошукову
діяльність вихователів.
ХІД ЗАХОДУ
Ведучий. Зараз ми проведемо брейн-ринг, під час якого
кожен з вас матиме змогу продемонструвати свою екологічну компетентність і
ерудованість. Для цього перед початком заходу Ви оберете бейджики з назвою
відповідної команди «Кульбабка» і «Незабудка»
і розділитися на команди. Оцінювати виступи команд буде журі.
Завідувач –
Вихователь-методист -
Конкурс 1 Екологічна розминка
Ведучий. Для того щоб розім’ятися
пропоную бліц-турнір. Яка з команд дасть більше відповідей на питання за одну
хвилину:
1. У якого птаха найдовший язик? (у
дятла)
2. Наука про тварин. (зоологія)
3. Що вивчає іхтіолог? (риб)
4. Яке дерево називають прадідом
прадідів? (дуб)
5. Яка нитка в природі найтонша?
(павутина)
6. Яку траву люблять коти? (валеріану)
7. Яка трава найвища? (бамбук)
8. Дельфін – ссавець чи риба? (ссавець)
9. Наука про рослини? (ботаніка)
10. Пінгвін – птах чи тварина? (птах)
11. Що вивчає орнітолог? (птахів)
12. Сукупність дерев, кущів і трав?
(ліс)
13. Цього птаха називають «лісовим
лікарем». (дятел)
14. Яка тварина може прожити без води
45 днів? (верблюд)
15. Яку рослину називають «корінь
життя»? (женьшень)
16. Як називається наука про лікування
рослинами? (фітотерапія)
17. Рослина, яка лікує 99 хвороб?
(звіробій)
18. Найменший птах України? (корольок)
19. Він може вдарити і серед ясного
неба (грім)
20. Зелений острівець в пустелі.
(оазис)
21. Яка риба без луски? (сом)
22. У якої тварини найбільший язик? (у
мухоїда)
23. Рослина, символ пролитої козацької
крові. (калина)
24.Які птахи врятували Рим? (гуси)
25. Що вивчає ентомолог? (комах)
26. Найвища гора України. (Говерла)
27. Хвіст у неї буває лише в дитинстві,
а потім пропадає. (жаба)
28. У якої тварини чорні кільця на
хвості? (єнота)
29. У нього ніс довше ніж хвіст? (слон)
30. Сорт яблуні і ім’я англійського
письменника. (Джонатан)
31. Кого вивчає арахнолог ? (павуків)
32. Скільки пелюсток у квітки яблуні ?
(п’ять)
33. Прилад для вимірювання атмосферного
тиску. (барометр)
34. За допомогою світла рослини
утворюють… (кисень)
35. Який орган у рослин знаходиться у
ґрунті? (корінь)
36. Геронтологія наука про… (старість)
37.
Скільки ніг у комах? (6)
38. Обширні ділянки земної поверхні з
різкими коливаннями висот і контрастними формами рельєфу, піднесені вище
600 м над рівнем моря (гори)
39. Дрібний жук, родич небесного тіла (сонечко)
40. Яке дерево найтовстіше на
землі? (баобаб)
Конкурс 2. «Форми роботи з
дітьми в природі»
Ведучий
пропонує скласти перелік форм роботи з дітьми дошкільного віку, що допомагають
прищепити їм любов до природи.
Команді «Незабудка» - Форми роботи з дітьми з ознайомлення з природою:
• спостереження
за природою під час прогулянок до лісу, парку, скверу, річки, озера, ставка,
джерела;
• залучення
дітей до посильної праці в природі та природоохоронної діяльності, до участі в
народних іграх, відгадуванні загадок, до перевірки народного прогностика;
• дослідницька
діяльність;
• виготовлення
виробів із природних матеріалів, композицій із рослин;
• читання та
обговорення казок, художніх творів про природу;
• відвідування
художніх музеїв, виставок, книжкових магазинів, ботанічних садів, зоопарків.
Команді «Кульбабка» -
Форми роботи і методи у природознавчому осередку:
· посадка рослин;
· виготовлення
таблиць-покажчиків з назвами і датою посадки;
· знайомство дітей з
алгоритмом догляду за рослинами;
· підбір художньої
літератури про посаджені рослини: приказки, вірші, казки, загадки;
· спостереження за
ростом рослин;
· проведення дослідів,
експериментів;
· фіксування
результатів у щоденнику;
· стрення колекції
насіння овочевих культур, популярних у нашому регіоні;
· знайомство з
художньою літературою;
· створення картотеки
художнього слова;
· розгляд ілюстрацій,
· проведення бесід,
ігор.
· аналіз та
узагальнення результатів, отриманих у процесі дослідницької діяльності дітей;
· оформлення виставки
малюнків «Від насінини до паростку»;
· складання розповідей
про те, як доглядати за рослинами.
Конкурс 3. Незвичайні провісники
природи
Ведучий. Всі ми з вами
знаємо багато прикмет, якісь справджуються, якісь - ні. Одним із форм роботи з
дітьми, яку часто використовують вихователі, це - спостереження. А на
скільки ви знаєте прикмети ми зараз і перевіримо.
Ведучий. У вас на аркуші паперу записані
в одній колонці одна частина прикмети - в іншій
- її наслідок. Завдання: правильно з’єднати лініями початок прикмети і
її наслідок. Для виконання завдання відводиться 5 хвилин. За кожну правильну
відповідь команда отримує 1 бал.
Завдання для
команди «Кульбабка»
|
Коли в’ється мошка
|
буде ясна погода
|
|
Берізка польова щільно закриває свої квіти-громофони |
буде негода
|
|
Коли квіти акації дуже пахнуть і виділяють багато нектару |
буде дощ
|
|
Якщо весною листя лілії густо вкриває поверхню води |
заморозків не буде
|
|
Нагідки рано-вранці розгортають свої квіточки |
буде ясна погода
|
|
Коли рясно вродила горобина |
буде осінь дощова
|
|
Калина вже достигла, а листя на ній ще зелене |
осінь буде теплою
|
Завдання для
команди «Незабудка»
|
Якщо влітку багато польового осоту |
зима буде холодною
|
|
Горобці
купаються зграйками у пилу |
буде дощ
|
|
Якщо багато
щавлю |
зима буде теплою
|
|
Коли бджоли
сидять на стінах вулика |
буде ясна погода
|
|
Багато
пролісків |
буде врожай картоплі
|
|
Гуси
підіймають лапи та ховають носи під крило |
буде мороз, похолодання
|
|
Жолудів,
горіхів багато, а грибів мало |
зима буде холодною
|
Конкурс 4. «Заморочки з діжки»
Ведучий пропонує представника усіх команд
по черзі «діставати» запитання із діжки і відповідати на них. На роздуми — по 10 секунд.
В якому віці діти починають чергувати в
куточку природи ? (У старшому дошкільному віці)
3 якого віку треба починати
виховувати любов та дбайливе ставлення до всього живого? (Від народження)
Яка форма роботи з екологічного виховання
проводиться з дітьми щодня? (Спостереження)
3 чого починається ознайомлення дітей з
природним об'єктом? (З розглядання.)
Який вид ігор використовується для
ознайомлення дітей з природою? (Дидактичні ігри)
Який вид заняття із ознайомлення з довкіллям завжди проводиться на природі? (Екскурсія)
Конкурс 5. Робота з перфокартами (підкреслили правильну відповідь).
Питання
команді «Кульбабка»
Де
раки зимують?
А) у
норах на дні водоймища, Б) в мулі на
дні водойм, В) в норах на березі водойм
2.
Де раніше починає танути сніг?
А)
у лісі, Б) на городі, В) на вулиці.
3.
Де сплять ворони восени та взимку?
А)
у гніздах, Б) на деревах, В) в
захищених від вітру місцях.
4.
Кури общипують у себе пір’я:
А) перед
дощем, Б) перед ясною погодою, В) перед грозою.
5.
Де краще всього спостерігати сліди пташок влітку?
А)
на поляні, Б) на березі водойм, В) на грунті.
6.
Куди дівається скарлупка розбитих пташиних яєць із шпаківень?
А) з’їдають шпаки, Б) викидають із шпаківні, В) відносять далі від гнізда.
7. Де знаходяться вуха у коника?
А)
на голові, Б) на тілі, В) на ногах.
8.
Як розпізнати самку горобця від самця?
А) по грудці, Б) по крилам, В) по голові.
Питання
команді «Незабудка»
1. Куди зникають
взимку жаби?
А) ховаються в мул на березі, Б) ховаються в норки на дні водоймищ, В) забираються у льох людей.
2.
Як розпізнати молодого грача від старого?
А)
по ході, Б) за окрасою носа, В) за розміром ніг.
3.
Яка рослина являється хижаком?
А) конвалія, Б) росянка, В) білина.
4. Яка хижа тварина дуже любить малину?
А) вовк,
Б) лисиця, В) ведмідь.
5. Чому зайчику важко бігти з гірки і легко –
на гірку?
А) із-за будови ніг, Б) із-за будови
тіла, В) із-за вух.
6. Куди повернута голова соняшника у
полуденок?
А) вверх сонця, Б) на сонце і на південь.
7) Чи є у
комах зуби?
А) є і немало,
Б) є два зуби, В) немає.
8. Які пташки не в’ють собі гнізд?
А) ластівка, Б) горобець, В) чайка.
Час виконання
завдання – 5 хвилин. За кожну правильну відповідь – 2 бали.
Конкурс 6. «Літературний»
Завдання на
картках для кожної команди:
1.Які ви знаєте
приказки, прислів’я, прикмети та загадки про літо?
2.Які ви знаєте
приказки, прислів’я, прикмети та загадки про літо?
Обговорення -
5 хвилин. За кожну прикмету, приказку і загадку – 2 бали, за доповнену
відповідь команди-супротивника – 1 бал.
Конкурс 7. «Дешифратор»
Ведучий. В запропонованому Вам наборі букв,
зашифровані назви явищ природи. Потрібно розшифрувати явища природи – з’єднати
букви у будь-якому напрямку. За кожне розшифроване явище природи команда
отримує 1 бал. На виконання завдання 3 хвилини. Максимально команди можуть
отримати 10 балів, тобто зашифровано 10 слів.
|
З |
Ф |
Р |
О |
Н |
Т |
У |
М |
|
А |
Б |
У |
С |
И |
Р |
Р |
А |
|
В |
У |
К |
А |
З |
Л |
А |
Н |
|
І |
Р |
Д |
О |
Щ |
И |
Г |
А |
|
Р |
Я |
Г |
Р |
І |
В |
Я |
Н |
|
Ю |
С |
В |
Ю |
М |
А |
З |
Ч |
|
Х |
Н |
І |
Х |
О |
Л |
А |
Ь |
|
А |
І |
Г |
П |
О |
В |
І |
Н |
ВІДПОВІДІ:
буря, віхола, повінь, ураган, дощ, злива, грім, сніг, завірюха, рос
Підсумки брейн-ринга.









Немає коментарів:
Дописати коментар