Траєкторія
професійного розвитку педагогічного працівника — персональний шлях реалізації
професійного потенціалу педагогічного працівника, що ґрунтується на його
вільному виборі закладу освіти, установи, організації, іншого суб’єкта
освітньої діяльності, видів, форм, темпу здобуття освіти та освітньої програми
в межах здобуття освіти дорослих.
Індивідуальний
освітній маршрут педагога
- диференційована
освітня програма, яка
забезпечує педагогу позиції
суб'єкта вибору, розробки та реалізації особистої програми розвитку професійної
компетентності при здійсненні науково-методичного супроводу його професійного
розвитку.
Алгоритм індивідуального
освітнього маршруту
Крок 1. Формулювання теми як напряму педагогічної роботи.
Крок 2. Визначення
професійних завдань, які необхідно розв’язати.
Крок 3.З’ясування знань і умінь,
необхідних для розв’язання поставлених завдань.
Крок 4. Визначення дій для реалізації розв’язання професійних завдань.
Крок 5. Формулювання очікуваних
результатів.
Основні принципи побудови індивідуального
маршруту педагога:
індивідуалізація
— цільова частина науково-методичної теми обумовлена освітніми потребами здобувачів
освіти та фаховими потребами педагога;
розвиток — на підставі результатів діагностики
визначення проблеми і завдань, які має розв’язати педагог, аби набути
відповідних компетенцій і оптимізувати роботу з групою;
діяльність — намічаємо дії, що дадуть
змогу педагогу досягти очікуваних результатів. Оформити їх можна у вигляді
дорожньої карти.
Відповідно
до Закону України «Про освіту» ст. 8 визначені наступні види освіти: формальна, неформальна та інформальна. Для
педагога вони є необхідними, у сукупності складають індивідуальну освітню
траєкторію професійного розвитку педагога.
1.Формальна освіта - це
освіта, яка здобувається за освітніми програмами відповідно до визначених
законодавством рівнів освіти, галузей знань, спеціальностей (професій) і
передбачає досягнення здобувачами освіти визначених стандартами освіти
результатів навчання відповідного рівня освіти та здобуття кваліфікацій, що
визнаються державою.
3.
Неформальна освіта - це освіта, яка здобувається, як правило, за освітніми
програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій
за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/або
присудженням часткових освітніх кваліфікацій.
4.
Інформальна освіта (самоосвіта) - це освіта, яка передбачає самоорганізоване
здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної
діяльності, пов’язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною
чи дозвіллям.
Безперервний професійний
розвиток - це безперервний процес навчання та вдосконалення професійних
компетентностей фахівців після здобуття вищої та/або післядипломної освіти, що
дає змогу фахівцю підтримувати або покращувати стандарти професійної діяльності
і триває впродовж усього періоду його професійної діяльності.
1.Професійний розвиток
педагогічних працівників передбачає постійну самоосвіту, участь у програмах
підвищення кваліфікації та будь-які інші види і форми професійного зростання.
Заклади освіти, в яких працюють педагогічні працівники, сприяють їхньому
професійному розвитку та підвищенню кваліфікації.
2.
Підвищення кваліфікації може здійснюватися за різними видами (навчання за
освітньою програмою, стажування, участь у сертифікаційних програмах, тренінгах,
семінарах, семінарах-практикумах, семінарах-нарадах, семінарах-тренінгах,
вебінарах, майстер-класах тощо) та у різних формах (інституційна, дуальна, на
робочому місці (на виробництві) тощо).
Педагогічні
працівники мають право підвищувати кваліфікацію у закладах освіти, що мають
ліцензію на підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за
акредитованою освітньою програмою. Результати підвищення кваліфікації у таких
закладах освіти не потребують окремого визнання і підтвердження.
Педагогічні
та науково-педагогічні працівники мають право підвищувати кваліфікацію в інших
суб’єктів освітньої діяльності, фізичних та юридичних осіб. Результати
підвищення кваліфікації педагогічного (науково-педагогічного) працівника у таких
суб’єктів визнаються окремим рішенням педагогічної (вченої) ради. Умови і
порядок визнання результатів підвищення кваліфікації у таких суб’єктів
визначаються відповідно до частини шостої цієї статті.
{Абзац третій частини другої статті 59 набирає чинності з
1 січня 2018 року - див. пункт 1 розділу XII}
Вид,
форму та суб’єкта підвищення кваліфікації обирає педагогічний працівник.
Зокрема Новий закон «Про
освіту» пропонує новий підхід до розвитку вчителя та його педагогічної свободи.
ü загальна кількість годин на підвищення кваліфікації упродовж 5 років буде
не менше 150 годин. При цьому вчитель має самостійно вирішити, яку кількість
годин з цього обсягу він використовуватиме
для навчання щорічно, з яких певна
кількість годин має бути спрямована на вдосконалення знань, вмінь та практичних
навичок роботи з дітьми з особливими
освітніми потребами. При цьому
вчитель має самостійно вирішити,
яку кількість годин з цього обсягу він використовуватиме для навчання щорічно.
ü
педагог сам
вирішує, де підвищувати кваліфікацію. Педагогічна рада на основі
пропозицій педагогічних працівників затверджує щорічний план підвищення кваліфікації педагогічних
працівників. Педагогічні працівники мають право підвищувати кваліфікацію: у закладах
освіти, що мають ліцензію на
підвищення кваліфікації або провадять освітню діяльність за акредитованою
освітньою програмою (результати підвищення кваліфікації у таких закладах освіти не потребують окремого визнання і підтвердження);
в інших
суб'єктів освітньої
діяльності, фізичних та юридичних осіб (результати підвищення
кваліфікації педагогічного (науково-педагогічного) працівника у таких
суб'єктів визнаються окремим
рішенням педагогічної ради).
ü
держава з коштів спеціальної
освітньої субвенції, а також місцеві органи оплачують підвищення кваліфікації
для вчителів, навіть якщо педагоги обирають платні курси. Кошти отримує заклад
освіти та розподіляє їх за рішенням педагогічної ради.
ü
Закон також стимулює педагогів оволодівати
новими методиками навчання через зовнішню незалежну сертифікацію. Вчителі, які
її пройшли, отримають додаткову надбавку до заробітної плати – 20%.
Всі ці види освіти об᾿єднує одне –
безпреревність.
Безперервна освіта – це принцип організації освіти, що поєднує усі її щаблі
й види (дошкільна, шкільна, професійна та післядипломна – підвищення
кваліфікації і перепідготовка) у цілісну систему, що забезпечує можливість
відновлення та поповнення знань і навичок протягом усього життя людини – від
раннього дитинства до старості.
Безперервну
освіту розглядають також як процес і принцип формування особистості, що
передбачає створення систем освіти, відкритих для людей будь-якого віку й
покоління та супроводжують людину протягом
усього життя, сприяють постійному її розвитку, залучають до
безперервного процесу отримання знань, умінь, навичок і способів поведінки.
Безперервна освіта педагогічних працівників реалізується у таких формах:
1) підготовка у закладах вищох освіти, що
надають фахову педагогічну освіту
2) перепідготовка на базі вищої освіти у
відповідних закладах вищої освіти ІІІ-ІV рівнів акредитації, що дозволяє
отримати педагогічну освіту на базі іншої або ж доповнити педагогічну освіту
опануванням інших галузей
3) підвищення кваліфікації на базі закладів
післядипломної педагогічної освіти у форми курсів підвищення кваліфікації,
організації стажування в закладах освіти, установах, освітніх організаціях
4) самоосвіта як самостійно організована
людиною освіта на основі її потреб, мотивів, цілей, інтересів.
Самоосвіта –
це освіта, що отримується у процесі самостійної роботи, без проходження
систематичного курсу навчання в освітній установі.
У системі безперервної освіти самоосвіта виконує роль зв’язної ланки між ступенями й стадіями організованого навчання, що надає освітньому процесу цілісного характеру. Самоосвіта значною мірою пов’язана з організацією індивідуальної траєкторії освіти, оскільки кожна особистість є неповторною, з власними потребами, цілями, інтересами, мотивами, задоволення яких вимагає індивідуальних способів, форм, підходів.
Свободу у виборі місця
підвищення кваліфікації вчителям надає Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і
науково-педагогічних працівників, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України №800 від 21
серпня 2019 року.

Немає коментарів:
Дописати коментар