понеділок, 10 січня 2022 р.

Формування добрих намірів у дошкільників

 

      


Не чекай, що твоя дитина буте такою, як ти або такою, як ти хочеш.  Допоможи їй стати не тобою, а собою.

Януш Корчак


    Формування добрих намірів -  це ефективна методика виховання, за використання якої дитина змінюється зсередини. Якщо чогось не можна досягти через формування добрих намірів, швидше за все, цього не вдасться зробити ніякими іншими способами. Треба пам’ятати, що добрі наміри не дають негайного результату, поведінка залежить від ступеня зрілості дитини.

Формування добрих намірів дитини є ефективним методом дисципліни, який може бути використаний замість методу наслідків і покарань, який вимагає від дитини подумати двічі, і настає вже після того, як інцидент стався.

Діти дошкільного віку зазвичай  не планують заздалегідь свої дії, не можуть контролювати свої емоції, поки в їх мозку не розвинеться інтеграція та дозрівання прифронтальної кори головного мозку, а це, зазвичай, настає від 5 до 7 років. До цього часу діти керуються інстинктами, і емоційна спалахи для них – звичайна справа.

     Вислови на адресу дитини: «Не кричи», «Не перебивай», «Припини це», «Не будь таким грубим», «Візьми себе в руки», «Не будь таким нервовим», «Не кажи дурниць», «Не будь жаднюгою» приречені на провал.  

Дитина не припинить тягнути кота за хвіст, не прибере свої іграшки, не поділиться цукеркою поки цього не захоче. Добрі наміри як насіння, щоб воно проросло, потрібен час, а без насіння немає плодів.

Дітям потрібно зустрічатися зі здоровими заборонами і обмеженнями. Їм потрібно  відчувати природний перебіг життя. Не все буде так, як хотілося б. Дорослим важко  витримувати емоції дитини, які виникають у відповідь на заборону чи обмеження. Дитина тоді позбавляється цінного досвіду зіткнення з невдачами і з тим, що йде врозріз з її бажаннями.

Зіткнення з тим, що йде не так, за турботливою та теплою участю дорослого – це маленький тренувальний аеродром для зльоту у доросле життя, де буде дуже багато обмежень.

Щоб дитина виросла гнучкою і життєстійкою, щоб вміла адаптуватися до того, чого не змінити, їй дуже важливо в дитинстві щоразу стикатися з обмеженнями цього світу, проживати поряд з дорослим різні емоції, відчувати, що вони нормальні.

Коли ми формуємо добрі наміри, ми маємо намагатися переносити увагу з наших власних бажань на бажання дитини. Змість «Ти повинна…», «Я хочу, щоб ти….», потрібно говорити «Чи можу я розраховувати на те, що ти….», «Ти хочеш спробувати…».

Інколи бувають ситуації, коли дорослі нав’язують волю дитині, такий підхід необхідний, але він не веде формування добрих намірів у дитини. Встановлення волі дорослого не дасть позитивних результатів, якщо діяти занадто жорстко або, якщо  вам дитина не довіряє.

Нам важливо визнавати наявність добрих намірів у дитини. Якщо ми будемо говорити про погану поведінку дитини і при цьому навіть, не спробувавши сформувати добрі наміри, бажання бути хорошою – значить «ставити віз попереду коня». Слово дорослого формує думку дитини про себе. Людина хоче бути хорошою.

Дитина ніколи не планує робити щось погане. Дорослому потрібно бути настільки  прихильним і підбадьорливим, наскільки це можливо. Ми віримо, що ти хороша дитина. «Ти не хотів вдарити, ти не планував, ти хороший», «Я рада, що ти це зробив ненавмисне». «Я бачу, що ти не хочеш зі мною розмовляти», але ви тут поруч, ви- на стороні дитини. Необхідно проговорити, що сталося і що вона відчуває. Говорити коротко. Якщо діти б’ються,  одну дитину необхідно  забрати  в затишне місце. Просто обняти, бути поруч, погладити. Під час конфлікту не треба повчати, від цього  ситуація погіршується. Повчання відкладаємо на інший час. Коли в дитини буде кращий настрій – тоді запитати, як ти себе почуваєш, дитина має вас слухати.

Нам потрібно заволодіти увагою дитини -  треба звернутись до неї лагідним голосом, усміхаючись і дивлячись в очі, потім поцікавитися тим, чим вона займається, чим ми можемо їй допомогти.

Коли ми переконалися, що привернули увагу дитини, можемо їй розповісти, які події, яку поведінку плануємо, чого очікуємо від дитини і передбачаємо обов’язково можливі проблеми.

Ми також можемо підтримати і підбадьорити дитину, коли вона зазнає труднощів у здійсненні своїх намірів. Одна справа - сформувати намір, і зовсім інша - бути здатним втілити його.

  Але треба пам’ятати, що складно сформувати добрі наміри у дитини, у якої відсутня мотивація бути хорошою. З такою дитиною виникає спокуса вести себе деспотично. Але застосування сили, як правило, обертається проти нас: насильство породжує опір, покарання викликає протидію, агресію. Така дитина емоційно відчужена. Методи, засновані на насильстві програють. Нам необхідно змінити   обставини, які викликають проблемну поведінку.

      Треба зрозуміти дитину, дивлячись на причину дитячої поведінки. Дитина має побачити дорослого, який може допомогти методом домовленостей. Метод покарання тут не діє. Треба будувати довірливі стосунки з проблемними дітьми, шукати нові методи. Ми  домовились купити іграшки, в кінці місяця, а сьогодні ми купимо фрукти, ми ж домовлялись. Коли дитина проявляє волю, дитина стає особистістю.

Дорослий має тримати чітку альфа-позицію, чіткі кордони. Ми не можемо купити іграшки. Дитина буде плакати, але вона повинна відчути ці почуття, ми маємо  дозволити дитині поплакати, не маємо соромити дитину, дитина має право на негативні емоції, має проживати ці обмеження.

Таким чином ми залучаємо дитину на свій бік з її добрими намірами та режисуємо її поведінку замість того, щоб вказати на невдачі та провини.

Коли ми стаємо на одну сторону з дитиною і отримуємо її згоду вказати їй певний напрямок, ми допомагаємо їй усвідомити, що боротися з суперечливими почуттями та думками - це нормально. Може здатися неважливим і незначним створення намірів у дитини прямо зараз, але саме так дитина починає усвідомлювати, що вона може керувати власною поведінкою і реалізовувати свій людський потенціал.

Дії дорослого у конфліктній ситуації

1. Щоб утримати нашу альфа-позицію, робимо вигляд, що це була наша ідея: «Я бачу, що тобі зараз треба побути в затишку, щоб тебе ніхто не чіпав».

2. Коротко проговорити, що сталося: тебе вдарили/ ти вдарив, ви посварилися. Без звинувачень

3. Коротко проговорити почуття дитини: «Так, я бачу, що ти втомилася/ розсердилася/засмутилася/ тобі було важко/ ти не могла стриматися»

4. Взяти дитину в оберемок, забрати з людного місця і просто намагатися заспокоїти без усілякої моралі.

5. Розвести дітей, що б’ються, по різних місцях, але не як покарання, а для того, щоб дати їм передихнути.

6. Говорити про те, що сталося, ми обов’язково будемо. Але робити ми це будемо, коли емоції вгамуються і в контексті теплих відносин.

 

Схема розмови з дитиною, після інциденту, коли дитина заспокоїлася

Показати дитині, що ваші стосунки у порядку.

Допомогти розповісти, що сталося.

Проговорити емоції.

Проговорити, знайти, помітити добрі наміри дитини.

Підказати ідеї або обговорити разом, вислухати.

Вислухати ідеї дитини, як поводити себе наступного разу в цій ситуації.

Дати зрозуміти, що ваші стосунки у порядку, ви готові підтримати і допомогти й надалі.

Internet

 

 

пʼятниця, 24 грудня 2021 р.

Про проведення майстер-класу з нетрадиційних технік малювання


Діти повинні жити у світі краси, гри, казки,

 музики, малюнка, фантазії, творчості.
 
В. Сухомлинський
 

 

   У закладах дошкільної освіти і дошкільних підрозділах  велика увага приділяється  естетичному вихованню дошкільнят. На заняттях х художньо-продуктивного образотворення у дітей формуються такі якості, як спостережливість, естетичне сприйняття, художній смак, розвиваються творчі здібності.

     23 грудня 2021 в залі засідань управління освіти та спорту відбувся майстер-клас для вихователів «Нетрадиційні техніки малювання».

  Надія Рачова, консультант Козятинського Центру професійного розвитку педагогічних працівників, розкрила особливості й зміст етапів формування дитячої творчості та  зазначила, що заняття з малювання вчать дошкільнят помічати красу, радіти й дивуватися їй, дають можливість відтворити світ почуттів і емоцій.

     Ірина Саврей, вихователь ДНЗ №2,  провела майстер-клас  з використання таких нетрадиційних технік: набризк, малювання свічкою, пласким пензлем, стекою,  валиком, коктейльними трубочками, на основі шаблону, нитками.

   Вихователі під час малювання за задумом «Що ви відчуваєте, коли слухаєте музику Шопена» передали в малюнках свій настрій, проявили творчість і фантазію.

  Учасники майстер-класу визнали, що використання нетрадиційних технік малювання дозволяють створити ситуацію успіху, подолати почуття страху перед невдачею в даному виді творчості,  отримати позитивні емоції, відчути  себе справжніми художниками.

  Такі заняття дають дитині свободу і вселяють впевненість у своїх силах, формують стійку мотивацію до малювання. 

 

 

 

пʼятниця, 10 грудня 2021 р.

Про семінар-практикум для музичних керівників «Креативність як ключова якість сучасного педагога»


Якщо ви продовжуватимете робити те, що завжди робили,

ви будете мати те, що маєте.

                                                             Китайський афоризм

 

 

      Мета дошкільної освіти – створення сприятливих умов для особистісного становлення і творчої самореалізації кожної дитини,  формування дитячої творчості, уміння не лише репродукувати, а й створювати та реалізовувати власні задуми. Серед чинників, що визначають розвиток творчого потенціалу дітей, первинна роль належить педагогу, неповторності й унікальності його особистості.

    10 грудня 2021 року в залі засідань управління освіти та спорту  відбувся семінар-практикум для музичних керівників закладів освіти Козятинської міської територіальної громади з теми «Креативність як ключова якість  сучасного педагога».

      В першій частині семінару учасники мали можливість ознайомитися з досвідом роботи Інни Хрищенюк, музичного керівника ЗНВК І-ІІІ ст. «Школа-гімназія-дитячий садок» ім. В. Підгорбунського з теми «Система педагогічної роботи з основних форм діяльності в дошкільному підрозділі». Інна Вікторівна  презентувала посібники, музично-дидактичні ігри, які розвивають мислення, творчу  уяву, увагу, креативність.  Музичні керівники переглянули відео заняття в середній групі «Музичні розваги веселих малят – пухнастих курчат».

     Консультант Козятинського Центру професійного розвитку педагогічних працівників Надія Рачова підкреслила, що  саме від прагнення педагога до професійного самовдосконалення, особистісного зростання, наявності в нього професійно значущих якостей залежить успішність розвитку креативності в дітей.

     В другій частині семінару  консультант провела заняття з елементами інтерактивних вправ, під час якого музичні керівники долучились до  виконання завдань «Що таке креативність», «Творчі якості педагога», «Продовж вірш», «Склади цитати про музику», «Творчий підхід до педагогічної діяльності».

     Учасники семінару-практикуму були активні, шукали нестандартні рішення завдань.

     Креативність, позитивна і доброзичлива атмосфера, співпраця допомогли  вдосконалити професійні уміння й навички педагогів.    

    

 

 

четвер, 25 листопада 2021 р.

Про семінар-практикум для педагогів ЗДО «Soft skills - навички професійного успіху»


 

      Рівень успіху вже давно перестав залежати тільки від того, наскільки добре педагог  виконує свої безпосередні обовязки, володіє професійними знаннями й вміннями. Щоб бути компетентним фахівцем, треба розвивати Soft Skills, так звані «мякі навички».

      Що таке Soft skills,  які існують інструменти ефективної комунікації, прийоми  керування часом? Ці та інші питання були розглянуті на семінарі – практикумі «Soft skills - навички  професійного успіху» для педагогів закладів дошкільної освіти та дошкільних підрозділів закладів освіти Козятинської міської територіальної громади, який відбувся 25 листопада 2021року в залі засідань управління освіти та спорту.

      Захід був  спрямований на підвищення обізнаності педагогів щодо розвитку й вдосконалення soft skills, які  реалізуються в усіх сферах діяльності,  адже спрямовані на розширення особистісних та професійних компетентностей (креативності, інтелектуального розвитку, критичного мислення, комунікабельності, уміння працювати в команді, ефективно спілкуватися і налагоджувати стосунки).

  Консультант Козятинського Центру професійного розвитку педагогічних працівників Надія Рачова провела інтерактивні вправи «Шалені ідеї архітектора», «Асоціації» (5+5), «Нова інтерпретація», які сприяли розвитку креативного мислення, пошуку нестандартних рішень.

        Під час зустрічі педагоги запропонували шляхи  формування м’яких  навичок у дошкільнят, а саме: спілкування, яке  вчить дитину спілкуватися, творчість — творити,  робота в команді — працювати в команді, свобода вибору дитини - приймати зважені рішення, формувати самоповагу, підтримка ініціативи – розвивати лідерські якості.

 

 

 

 

 

четвер, 18 листопада 2021 р.

Про семінар - практикум для завідуючих закладів дошкільної освіти «Розвиток управлінської компетентності керівника закладу дошкільної освіти»









Успіх приходить до того, хто робить те, що найбільше любить.                                                        
  М. Форбс

Уміле керівництво – чинник, який сприяє стабілізації взаємин у сучасному педагогічному колекти­ві. Успішний керівник здатен ціка­витися проблемами підлеглих, знаходити з ними  спільну мову, деле­гувати повноваження, згуртувати навколо себе,  створювати особливу атмосферу задоволення педагогіч­ною працею, яка сприяє розвитку творчості, професійного зростання працівників закладів дошкільної освіти.

   11 листопада 2021 року в залі засідань управління освіти та спорту відбувся семінар - практикум для завідуючих закладів дошкільної освіти «Розвиток управлінської компетентності керівника закладу дошкільної освіти».

Консультант Козятинського Центру професійного розвитку Надія Рачова ознайомила присутніх з професійними та загальними компетентностями, які висвітлені  в професійному стандарті «Керівник (директор) закладу дошкільної освіти». Стандарт є орієнтиром для професійного  розвитку, перевірки відповідності займаній посаді директора ЗДО.

       Учасники семінару визначили свій рівень управлінського потенціалу, стиль керівництва за методикою «Решітка менеджменту» Р. Блейка.  Проведена інтерактивні вправа «Проблемні люди»  сприяла в завідуючих усвідомленню мотивів вчинків педагогічних працівників.

Підсумовуючи роботу семінару-практикуму, учасники відзначили актуальність теми, її практичну спрямованість, можливість отримати методичні рекомендації і поради щодо підвищення управлінської компетентності.

 

 

вівторок, 9 листопада 2021 р.

НАКАЗ МОЗ від 05.11.2021 № 2441 "Про затвердження рекомендованого Примірного чотиритижневого сезонного меню рекомендованого для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6(7) років в закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період"


 

МОЗ затвердило сезонне меню для дітей віком від 1 до 6 (7) років для харчування у закладах освіти

  Міністерство охорони здоров’я України затвердило Примірне чотиритижневе сезонне меню, рекомендоване для організації триразового харчування дітей віком від 1 до 6 (7) років у закладах освіти та інших організованих дитячих колективах на осінній період. Відповідний наказ опубліковано на сайті Міністерства. Також тут міститься технологічна документація (технологічні картки) на страви та вироби, що увійшли до затвердженого меню:

У техкартках наведені всі необхідні розрахунки (маса брутто/нетто, енергетична цінність продуктів/страв тощо), процеси приготування та температурні режими.

Меню можна використовувати як у повному обсязі, так і частково, опрацювавши його з огляду на смакові уподобання та технологічні можливості конкретних закладів. Проте варто пам’ятати, що в разі внесення таких змін, меню потрібно буде погодити в територіальному підрозділі Держпродспоживслужби відповідно до вимог Порядку організації харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку. 

Затверджений перелік страв також може бути використаний як база для чотиритижневого меню в інші пори року з урахуванням сезонних продуктів.

Повний перелік техкарток можна переглянути за посиланням: https://bit.ly/3nuLMbb

 

 

 

Про проведення семінару для працівників психологічної сужби і педагогів ЗДО «Психологічний тімбілдінг у комунікації з військовими та їх сім’ями»

                          РАЗОМ  ВПОРАЄМОСЯ ЗІ СТРЕСОМ, ВІДНОВИМО МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я    Йде третій рік війни. На сьогодні   майже у кожного ...