Вперше в Україні відбувається оцінювання
якості освітнього процесу в закладах дошкільної освіти з використанням
міжнародної методики ECERS-3. Ініціатива проведення дослідження належить
Міністерству освіти і науки України. Український інститут розвитку освіти
(УІРО) забезпечує цей процес. Проєкт відбувається у партнерстві з командою
підтримки реформ МОН, Всеукраїнського фонду «Крок за кроком» та за
підтримки ЮНІСЕФ.
Пілотний та основний етапи дослідження триватимуть у 2020-2021 роках. У рамках цього процесу здійснюється відбір національних експертів, а також їхня підготовка (онлайн і офлайн). Крім того, експерти пройдуть валідизацію сертифікованими тренерами Інституту ERSI (США) і зможуть здійснювати пілотний етап дослідження, а також готувати регіональних експертів для здійснення основного етапу дослідження.
Впродовж 2020-2021 років УІРО планує підготувати близько 80 сертифікованих експертів.
ECERS – це система критеріїв
оцінювання якості роботи закладів дошкільної освіти та системи дошкільної
освіти загалом, представлена чіткими кількісно вимірювальними величинами. ECERS надає інструмент всебічного
оцінювання дитячого садка, в основу якого закладено спостереження за тим, як
організовані:
· простір
· час
· взаємодія дітей та вихователів.
ЗАВДАННЯ ECERS-3
Освітнє середовище є надзвичайно важливим чинником для різнобічного
розвитку дітей дошкільного віку. ECERS-3, оцінюючи якість дошкільної освіти,
робить на цьому особливу увагу. Такий підхід повністю відповідає вимогам
Державного стандарту дошкільної освіти України (Базовому компоненту дошкільної
освіти).
Оцінювання якості дошкільної освіти за методикою ECERS-3:
· враховує
особливості різних видів освітніх програм для дітей дошкільного віку
(комплексні і парціальні), рекомендовані (схвалені) Міністерством освіти і
науки України;
· робить акцент
на тому, що діти є суб’єктами своєї діяльності;
· оцінює умови
для пізнавальної діяльності дитини, можливості прояву нею творчості та
ініціативи;
· фокусується на
трьох вимірах середовища: просторі, організації часу, взаємодії дітей і
дорослих.
ПРОЦЕС ОЦІНЮВАННЯ
ЯКОСТІ РОБОТИ ДИТЯЧОГО САДКА
Експерт з
оцінювання спостерігає за групою та взаємодією дітей, середовищем та безпекою
простору, наявністю чи відсутністю ігор, іграшок та обладнання для всебічного
розвитку дитини.
Оцінювання триває 3 години протягом звичайного дня в дитячому садку. Воно розраховане на групи дітей від 3 до 5 років.
ECERS – це дослідження, зосереджене на
розвитку дитини, яка є центральною у всій структурі оцінювання. Тому ECERS:
· сприяє
індивідуалізації освіти. Оцінювання акцентоване на конкретній дитині, яка має
можливість обрати активності, висловити чи сформувати свою думку незалежно від
думки дорослих, встановити межі чи допомогти собі, усамітнившись у тихому куточку;
· досліджує
різні види діяльності дітей у дитсадку: вільну гру, математику, мистецтво,
мовлення, літературу, розвиток великої та дрібної моторики, музику, фізичну
активність, науку та природознавство тощо;
· робить
акцент на комунікації вихователів з дитиною, зокрема чи дитина формулює
запитання до кінця, а вихователь не перебиває її з відповіддю, чи вихователь
відчуває динаміку групи і змінює активності, фізичний контакт за емоційної
потреби дитини, чи педагог залучає дітей до вирішення проблем;
· підвищує
значення середовища, в якому розвивається дитина: простору, взаємодії з
однолітками та дорослими і організації дня дитини;
· досліджує
взаємодію всіх учасників виховного процесу: дітей, батьків та персоналу
дитячого садка;
· дає можливість вирівняти в якості комунальні та приватні заклади, створити єдиний стандарт дошкільної освіти та синхронізувати у своїй діяльності всі дитячі садки.
ПЕРЕВАГИ
ECERS ДЛЯ ДІТЕЙ
Оцінювання
якості роботи дитячих садків допоможе створити якісне середовище для розвитку
дошкільнят. Нове середовище має фокусуватись на потребах кожної дитини.
За
впровадження методики ECERS діти:
· створюють
власні вироби та твори, а не відтворюють за зразком;
· самостійно
оформлюють простір та формують свої естетичні вподобання;
· самостійно
вирішують проблеми та беруть на себе відповідальність;
· експериментують
і спостерігають за природними явищами;
· вигадують
свої сценарії та грають у рольові ігри;
· роблять свій
вибір та мають альтернативу;
· використовують
багато підручних матеріалів;
· спілкуються,
дискутують, запитують, ставлять під сумнів;
· читають
і пишуть свої історії;
· задовольняють
свої потреби, адже розклад побудований відповідно до них;
· будують
власні межі та поважають межі інших;
· вчаться розпізнавати свої емоції та впоратись із ними.
Використання
методики ECERS-3 має низку переваг й для педагога
Педагог (керівництво закладу дошкільної освіти):
· має змогу
побачити недоліки, допущені в освітньому процесі, та в подальшому їх усунути.
Вихователь:
· є наставником,
який спрямовує і допомагає формувати різнобічно розвинену особистість дитини;
застосовує диференційований та індивідуальний підходи у навчанні, вихованні та
розвитку дітей;
· створює і
забезпечує безпечне, сприятливе та комфортне освітнє середовище;
· має право на академічну свободу, отримує гнучкість у проведенні програми: має право обирати формати, теми і час для занять
ШКАЛИ ОЦІНЮВАННЯ ECERS
Оцінювання якості роботи дитячого садка проводять за 6 шкалам
1.Предметно-просторове середовище: доступність іграшок, просторість приміщення, безпека, наявність меблів для різних видів діяльності, наявність простору для усамітнення – тихого куточка.
2. Догляд та
піклування за дітьми: чистота, атмосфера в групі, навички особистого догляду,
увага до здоров’я в навчальній програмі, зображеннях, взаємодії вихователів із
дітьми.
3. Мовлення та
грамотність: вивчення нових слів, відповіді на розгорнуті запитання, наявність
дискусій, книжкового куточка та використання книг під час виконання програми.
4. Види
пізнавальної діяльності: проведення навчальних занять, зокрема гри з кубиками
та конструктором, науки та природознавства, математики та читання.
5. Взаємодія:
велика та дрібна моторика, індивідуальне навчання, взаємодія дітей з
вихователями та між собою, дисципліна.
6. Структурування
програми: зміна занять та очікування на них, час на вільну гру.
Шкали передбачають 35 показників та 468 індикаторів.
Кожен показник оцінюється за індикаторами від одного до семи балів. Оцінювання
якості дошкільної освіти відбувається на основі спостережень експертів.
Кожна
шкала має підшкали, які оцінюють від 1 (неприйнятно) до 7 (ідеально). Експерти
мають чіткі критерії визначення оцінки (роз’яснення).
Шкали ECERS-3 можуть бути використані на різних рівнях управління:
· закладом
дошкільної освіти для рефлексії і визначення подальших цілей щодо поліпшення
якості освіти;
· керівниками для
проведення досліджень і прийняття управлінських рішень;
· різними
інституціями незалежної оцінки якості освіти (МОН, УІРО та ін.) для експертизи
і моніторингу якості дошкільної освіти в Україні загалом.

Немає коментарів:
Дописати коментар