
Рекомендації для
адміністрації закладу дошкільної освіти
І. Освітній процес у
закладі дошкільної освіти організовується в безпечному
освітньому середовищі; включає розвиток,
виховання, навчання вихованців і відбувається відповідно до освітньої програми.
Зміст дошкільної освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти.
Заклади дошкільної
освіти для формування освітніх програм закладу можуть використовувати освітні
програми, рекомендовані МОН.
Рішення
про обрання та використання освітньої програми закладом дошкільної освіти
схвалюється педагогічною радою закладу дошкільної освіти та затверджується його
керівником.
Кожна
освітня програма повинна передбачати набуття дитиною компетентностей,
визначених Базовим компонентом дошкільної освіти.
Заклад
дошкільної освіти може організовувати освітній процес за одним чи кількома
пріоритетними напрямами (художньо-естетичний, фізкультурно-оздоровчий,
музичний, гуманітарний тощо).
Здобуття дошкільно ї освіти дітьми з особливими освітніми потребами здійснюється за окремими програмами і методиками, які розроблені на основі Базового компонента дошкільної освіти.
ІІ. Основним документом в організації роботи
закладу дошкільної освіти є річний
план, який складається на навчальний рік та оздоровчий період,
схвалюється педагогічною радою, затверджується керівником закладу (Лист МОН №
1/9-455 від 03 липня 2009 року «Планування
роботи в дошкільних навчальних закладах»).
План
роботи на оздоровчий період додатково погоджується з Держпродспоживслужбою.
У
річному плані передбачаються такі розділи:
·
аналіз роботи за
минулий рік;
·
завдання на
навчальний рік та оздоровчий період;
·
методична робота з
кадрами;
·
вивчення стану
життєдіяльності дітей;
·
організаційно-педагогічна
робота;
·
робота методичного
кабінету;
·
адміністративно-господарська
діяльність.
Річний план роботи - це документ, до якого
постійно повертаються, де роблять помітки, що виконано, а що ні, що треба
зробити найперше, а що – перенести на наступне півріччя, у разі потреби,
вносять зміни на засіданні педагогічної ради.
ІІІ.
Заклад дошкільної освіти самостійно визначає форми організації освітнього
процесу.
Розклад організації
освітнього процесу затверджується керівником закладу дошкільної освіти до
початку навчального року.
Надання додаткових освітніх послуг, які не
визначені Базовим компонентом дошкільної освіти, запроваджується лише за згодою
одного з батьків або іншого законного представника дитини. Додаткові освітні
послуги надаються за рахунок коштів батьків або інших законних представників
дитини, фізичних та юридичних осіб на основі угоди, укладеної між одним із
батьків або іншим законним представником дитини та закладом дошкільної освіти в
межах гранично допустимого навантаження дитини.
Навчальний рік у
закладі дошкільної освіти починається 1 вересня і закінчується 31 травня
наступного року. Літній період починається 1 червня і закінчується 31 серпня.
ІV. Зарахування дітей
до закладу дошкільної освіти здійснюється керівником закладу протягом
календарного року на вільні місця у порядку черговості надходження заяв про
зарахування. Заява про зарахування подається особисто одним із батьків або
іншим законним представником дитини.
Прийом
заяв про зарахування дітей до закладу дошкільної освіти організовується з
використанням системи електронної реєстрації.
Зарахування
дитини здійснюється згідно з відповідним наказом керівника закладу дошкільної
освіти.
До заяви про зарахування дитини до закладу
дошкільної освіти додаються:
копія
свідоцтва про народження дитини;
медична
довідка, видана відповідно до статті 15 Закону
України «Про захист населення від інфекційних хвороб», разом з висновком про
те, що дитина може відвідувати заклад дошкільної освіти.
Для
зарахування дитини в спеціальні групи закладу дошкільної освіти до заяви про
зарахування додається висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну
оцінку розвитку дитини щодо виявлених особливостей розвитку (порушень слуху,
зору, мовлення, поведінки, опорно-рухового апарату, інтелектуального розвитку
чи затримки психічного розвитку).
Для
зарахування дитини з особливими освітніми потребами до закладу дошкільної
освіти та утворення інклюзивних груп до заяви про зарахування додається
висновок інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну
оцінку розвитку дитини.
Відрахування дитини
здійснюється згідно з відповідним наказом керівника закладу дошкільної освіти.
V. З метою організації безпечного освітнього середовища необхідно:
1. Розглянути такі документи: Стратегію
розвитку закладу освіти, річний
план роботи ЗДО, Санітарний регламент для дошкільних навчальних закладів, Положення про організацію роботи з
охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в
установах і закладах освіти.
2. Опрацювати критерії оцінювання освітніх і
управлінських процесів закладу дошкільної освіти та внутрішньої системи
забезпечення якості освіти
3. Провести
самооцінювання в закладі дошкільної освіти – для
того, щоб сформувати, вивчити, покращити освітнє середовище, врахувати
результати самооцінювання під час формування стратегії розвитку ЗДО та річного
плану.
Відповідно
до статті 41 Закону України «Про освіту» створена
система забезпечення якості освіти, яка включає:
• внутрішню
систему забезпечення якості освіти;
•
систему зовнішнього
забезпечення якості освіти;
• систему
забезпечення якості в діяльності органів управління та установ, що здійснюють
зовнішнє забезпечення якості освіти.
Під внутрішньою
системою забезпечення якості освіти
розуміється сукупність умов, процедур та заходів у ЗДО, що забезпечують
ефективність освітніх і управлінських процесів, які безпосередньо впливають на
якість освітнього процесу, формування ключових компетентностей дітей раннього
та дошкільного віку, сприяють всебічному розвитку особистості.
Про
це йдеться в Методичних рекомендаціях з питань формування
внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладах дошкільної освіти
(наказ ДСЯО №01-11/71 від 30.11.2020).
У
закладі дошкільної освіти необхідно ухвалити
3 основні документи:
1. Положення про
внутрішню систему забезпечення якості освіти;
2. Річний план
роботи;
3. Стратегію
розвитку закладу освіти.
Ці документи мають бути взаємопов’язані між собою й доповнювати один
одного. Наприклад, у Положенні ви визначили, що проводитимете самооцінювання за
4 напрямами. Ті ж 4 напрями мають бути відображені в стратегії розвитку закладу
дошкільної освіти, і за ними ж має бути сформований річний план.
Стратегію розвитку формує заклад освіти, але залучає до цього учасників
освітнього процесу.
Нормативних
документів, які регламентують структуру стратегії, особливості написання,
немає. Тому можна формувати її, як зручно. Однак у ЗДО стратегія розвитку пропонується
не менш ніж на 5 років. Рекомендації до
формування цих документів можна знайти на сайті Державної служби якості освіти.
VI. З метою проведення самооцінювання ЗДО призначаються
відповідальні особи: одна чи кілька або
робочі групи, або одна робоча група, залежно від того, чи ви проводите
комплексне самооцінювання за 4 напрямами чи за 1 напрямом. Якщо йдеться про
кілька напрямів, то кожен із них має свою робочу групу.
Керівник
закладу дошкільної освіти не може сам
проводити самооцінювання. Мають бути залучені учасники освітнього процесу: педагоги,
батьки, представники
органів самоврядування ЗДО.
До оцінювання
управлінських процесів можна залучати завідувачів, вихователів-методистів з
інших ЗДО. Відповідальним за проведення самооцінювання освітніх і управлінських
процесів є керівник ЗДО.
Найголовніше –
самооцінювання передбачає обговорення, оприлюднення і врахування результатів на
майбутнє.
Ви самі можете
визначити, у який спосіб проводити щорічне самооцінювання. Кожен заклад освіти
може обрати для себе модель.
Результати
самооцінювання освітніх і управлінських процесів ЗДО доцільно розглянути на
засіданні педагогічної ради, обговорити з представниками батьківської громади. До
розгляду / обговорення можуть залучатися представник засновника ЗДО, експерти у
сфері дошкільної освіти та управління тощо.
Для
забезпечення прозорості та інформаційної відкритості закладу рекомендується оприлюднювати результати
самооцінювання. Їх може бути включено до річного звіту про діяльність ЗДО, який
оприлюднюється на вебсайті закладу освіти (у разі відсутності – вебсайті
засновника) відповідно до частини другої статті 30 Закону України «Про освіту».
Для організації оцінювання якості освітньої
діяльності необхідно:
1. Видати наказ про
проведення самооцінювання;
2. Затвердити
склад робочої групи (робочих груп);
3. Провести
оцінювання (фіксація результатів + напрацювання рекомендацій);
4. Обговорити
результати на засіданні педагогічної ради;
5. Наказ
про підсумки самооцінювання;
6. Врахувати результати самооцінювання. За необхідності внести зміни до річного плану, Стратегії розвитку закладу, врахувати під час розробки документів на наступний навчальний рік.
Немає коментарів:
Дописати коментар