|
КАБІНЕТ
МІНІСТРІВ УКРАЇНИ |
|
від 28 липня 2021 р. № 769 |
Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 квітня
2019 р. № 530
Кабінет Міністрів України постановляє:
1. Внести до постанови Кабінету Міністрів
України від 10 квітня 2019 р. № 530 “Про затвердження
Порядку організації діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти”
(Офіційний вісник України, 2019 р., № 51, ст. 1735) зміни, що додаються.
2. Ця постанова набирає чинності з 1 січня
2022 року.
|
Д.ШМИГАЛЬ |
|
|
Інд. 73 |
|
ЗАТВЕРДЖЕНО |
ЗМІНИ,
що вносяться до постанови Кабінету Міністрів України від 10 квітня 2019
р. № 530
1. У назві та постановляючій частині постанови слова
“діяльності інклюзивних груп” замінити словами “інклюзивного навчання”.
2. У Порядку організації
діяльності інклюзивних груп у закладах дошкільної освіти, затвердженому зазначеною
постановою:
1) у назві Порядку слова “діяльності
інклюзивних груп” замінити словами “інклюзивного навчання”;
2) пункт 1 викласти в такій
редакції:
“1. Цей Порядок визначає організацію
інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах
дошкільної освіти.
Дія цього Порядку не поширюється на
заклади дошкільної освіти (ясла-садки) компенсуючого типу, будинки дитини,
заклади дошкільної освіти (дитячі будинки) інтернатного типу, структурні
(дошкільні) підрозділи спеціальних закладів загальної середньої освіти.
У цьому Порядку терміни вживаються в
такому значенні:
рівні підтримки - обсяг тимчасової або
постійної підтримки в освітньому процесі дітей, які цього потребують,
відповідно до їх індивідуальних потреб;
ресурсна кімната - частина кімнати, що має відповідний розподіл функціональних зон, призначена для розвитку дітей, зокрема з особливими освітніми потребами, гармонізації їх психоемоційного стану та психологічного розвантаження, надання (проведення) індивідуальних та/або групових психолого-педагогічних та корекційно-розвиткових послуг (занять).
Інші терміни вживаються у значенні,
наведеному в Законах України “Про освіту” і “Про дошкільну освіту”.”;
3) у пункті 2:
абзац перший викласти в такій редакції:
“2. Зарахування дітей з особливими
освітніми потребами до закладу дошкільної освіти, переведення та відрахування,
формування груп здійснюється відповідно до Положення про заклад
дошкільної освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 березня 2003
р. № 305 (Офіційний вісник України, 2003 р., № 11, ст. 476; 2021 р., № 13, ст.
535).”;
абзац п’ятий викласти в такій редакції:
“Керівник закладу дошкільної освіти на
підставі заяви батьків (одного з батьків) або інших законних представників
(одного законного представника) дитини з особливими освітніми потребами та
висновку інклюзивно-ресурсного центру про комплексну психолого-педагогічну
оцінку розвитку дитини (далі - висновок) приймає рішення про утворення
інклюзивної групи. Інклюзивна група утворюється в обов’язковому порядку за
наявності однієї такої заяви.”;
4) у пункті 3 слово “Директор”
замінити словом “Керівник”;
5) пункт 5 викласти в такій
редакції:
“5. В інклюзивних групах кількість дітей з
особливими освітніми потребами має становити не більше трьох осіб, зокрема:
не більше одної дитини, яка потребує
четвертого чи п’ятого рівня підтримки;
не більше двох дітей, які потребують
третього рівня підтримки;
не більше трьох дітей, які потребують
другого рівня підтримки.
У разі наявності висновку, що не містить
інформації про рівень підтримки, така дитина розподіляється у групу закладу
дошкільної освіти з урахуванням рекомендацій команди психолого-педагогічного
супроводу дитини з особливими освітніми потребами та складності порушень.”;
6) у пункті 6:
абзаци перший і другий викласти в такій
редакції:
“6. Для забезпечення індивідуалізації
освітнього процесу для дітей з особливими освітніми потребами, які мають
висновок, відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру,
індивідуальної програми реабілітації дитини з інвалідністю (за наявності) або
для дітей, які за рішенням закладу освіти отримують підтримку першого рівня,
складається індивідуальна програма розвитку за формою згідно з додатком 1.
Індивідуальна програма розвитку
розробляється командою психолого-педагогічного супроводу дитини з особливими
освітніми потребами, склад якої затверджується керівником закладу дошкільної
освіти.”;
в абзаці третьому слово “Працівники”
замінити словом “Фахівці”;
абзац п’ятий викласти в такій редакції:
“Індивідуальна програма розвитку
складається на навчальний рік (у разі потреби за рішенням команди
психолого-педагогічного супроводу - на літній період), підписується всіма
членами команди психолого-педагогічного супроводу, одним з батьків або іншим
законним представником дитини, затверджується керівником закладу дошкільної
освіти, переглядається тричі на рік (у разі потреби частіше) з метою її
коригування та зберігається в закладі дошкільної освіти не менше ніж три роки,
а також обліковується у системі автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних
центрів. Батьки або інші законні представники дитини можуть отримати копію
індивідуальної програми розвитку за вимогою у закладів освіти та/або у системі
автоматизації роботи інклюзивно-ресурсних центрів.”;
в абзаці шостому слова “з порушеннями
інтелектуального розвитку розробляється індивідуальний освітній” замінити
словами “, які відповідно до рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру цього
потребують, зокрема дітей з порушеннями інтелектуального розвитку, або для
дітей, які за рішенням закладу освіти потребують підтримки першого рівня,
розробляється індивідуальний навчальний”, а слово і цифру “розділ 7” замінити
словом і цифрами “пункт 4.3”;
абзац сьомий викласти в такій редакції:
“Здобуття дошкільної освіти дітьми з
особливими освітніми потребами здійснюється відповідно до державного стандарту
дошкільної освіти (Базового компонента дошкільної освіти) за допомогою найбільш
прийнятних для таких дітей методів і способів.”;
доповнити пункт абзацами такого змісту:
“Освітній процес у закладі дошкільної
освіти організовується з урахуванням рівнів підтримки, визначених згідно з
додатком 2, та на основі висновку.
Для дітей, у яких виникають труднощі під
час навчання та які потребують постійної чи тимчасової підтримки в освітньому
процесі, за рішенням закладу освіти може надаватися підтримка першого рівня.
Для отримання підтримки першого рівня за
рішенням закладу освіти:
за письмовою заявою одного з батьків або
іншого законного представника керівник закладу освіти утворює команду
психолого-педагогічного супроводу;
команда психолого-педагогічного супроводу
проводить оцінку та визначає потребу у наданні підтримки першого рівня або
рекомендує звернутися для проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки
розвитку дитини до інклюзивно-ресурсного центру;
на підставі рішення команди
психолого-педагогічного супроводу, зафіксованого у протоколі про потребу
підтримки першого рівня, складається індивідуальна програма розвитку та/або
індивідуальний навчальний план.”;
7) у пункті 7:
в абзаці першому після слова “послуг”
доповнити словом “(допомоги)”, а слова “та висновку інклюзивно-ресурсного
центру про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини” замінити
словами “з урахуванням рекомендацій інклюзивно-ресурсного центру”;
абзац другий викласти в такій редакції:
“Психолого-педагогічні та
корекційно-розвиткові послуги (допомога) надаються у вигляді занять згідно з
індивідуальною програмою розвитку в індивідуальній або груповій формі. Заняття
проводяться фахівцями (із числа працівників закладу освіти та у разі потреби -
додатково залученими фахівцями), оплата праці яких здійснюється відповідно
до Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на
надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, затверджених
постановою Кабінету Міністрів України від 14 лютого 2017 р. № 88 (Офіційний
вісник України, 2017 р., № 19, ст. 531).”;
слово “Директор” замінити словом
“Керівник”;
після слова “послуг” доповнити словом
“(допомоги)”;
слово “освітньому” замінити словом
“навчальному”;
у) |
наявність бар’єрів (відповідно до
різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/
взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається
відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових
та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента
вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових
соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього
середовища |
підтримка надається на підставі
заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про
комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого
інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати
індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний
план дитини |
надаються додаткові ігрові та
навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання
відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний
дизайн та у разі неможливості його забезпечення щ розумне пристосування, |
|
|
Рівні надання підтримки |
Критерії визначення |
Умови забезпечення підтримки |
Фінансове забезпечення |
Механізм отримання підтримки в освітньому процесі |
Індивідуальна освітня траєкторія, механізми її реалізації |
Забезпечення допоміжними засобами навчання |
Облаштування освітнього середовища |
|
|
Перший рівень |
||||||||
|
(надається дітям, які мають
труднощі I ступеня прояву (поодинокі, незначні) |
наявність бар’єрів (відповідно до
однієї або декількох сфер розвитку), що перешкоджають успішному
функціонуванню (навчанню/ взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в
закладі освіти |
не створюється інклюзивна група |
без додаткового фінансування |
підтримка в освітньому процесі
ініціюється та надається силами та ресурсами закладу освіти за заявою одного
з батьків (іншого законного представника): |
передбачає: |
використання загальних матеріалів |
забезпечується універсальний
дизайн закладу освіти |
|
|
Другий рівень |
||||||||
|
(надається дітям, які мають
труднощі II ступеня прояву (труднощі легкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до
різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/
взаємодії/ігровій діяльності/мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається
відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових
та психолого-педагогічних |
підтримка в освітньому процесі
надається на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника)
та висновку про комплексну психолого-педагогічну |
необхідно розробити та виконати
індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний
план дитини |
можуть надаватися додаткові ігрові
та навчальні матеріали, допоміжні засоби навчання відповідно до визначених
потреб |
забезпечується універсальний
дизайн та облаштування ресурсної кімнати |
|
|
Третій рівень |
||||||||
|
(надається дітям, які мають
труднощі III ступеня прояву (труднощі помірного ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до
різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню
(навчанню/взаємодії/ ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти - додатковій підтримці; |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається
відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових
та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента
вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання |
підтримка в освітньому процесі
надається на підставі заяви одного з батьків (інших законних представників)
та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини,
наданого інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати
індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний
план дитини |
надаються додаткові ігрові та
навчальні матеріли, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання
відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний
дизайн, у разі неможливості його забезпечення - розумне
пристосування,облаштування ресурсної кімнати |
|
|
Четвертий рівень |
||||||||
|
(надається дітям, які мають
труднощі IV ступеня прояву (труднощі тяжкого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до
різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/
взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається
відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових
та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента
вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових
соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього
середовища |
підтримка в освітньому процесі
надається на підставі заяви одного з батьків (іншого законного представника)
та висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини,
наданого інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати
індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний
план дитини |
надаються додаткові ігрові та
навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання
відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний
дизайн та у разі неможливості його забезпечення - розумне
пристосування,облаштування ресурсної кімнати, за потреби облаштування місця
навчання, закупівля індивідуальних засобів для навчання |
|
|
П’ятий рівень |
||||||||
|
(надається дітям, які мають
труднощі V ступеня прояву (труднощі найтяжчого ступеня прояву) |
наявність бар’єрів (відповідно до
різних сфер розвитку), що перешкоджають успішному функціонуванню (навчанню/
взаємодії/ігровій діяльності/ мобільності) в закладі освіти |
створюється інклюзивна група |
фінансування визначається
відповідно до потреб дитини для проведення (надання) корекційно-розвиткових
та психолого-педагогічних занять (послуг), оплати послуг асистента
вихователя, закупівлі додаткових засобів для навчання, фінансування базових
соціальних послуг, фінансування засновником пристосування освітнього
середовища |
підтримка надається на підставі
заяви одного з батьків (інших законних представників) та висновку про
комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, наданого
інклюзивно-ресурсним центром |
необхідно розробити та виконати
індивідуальну програму розвитку та у разі потреби індивідуальний навчальний
план дитини |
надаються додаткові ігрові та
навчальні матеріали, спеціальне обладнання, допоміжні засоби для навчання
відповідно до визначених потреб |
забезпечується універсальний
дизайн та у разі неможливості його забезпечення щ розумне пристосування, |
|

Немає коментарів:
Дописати коментар