Пам’ятка для керівників закладів та установ освіти
Джерело:
“Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період
військового конфлікту” : навчально-методичний посібник. - К. : Агенство
“Україна”. - 2015. - 176 с.
На
жаль, як би ми не готувалися до надзвичайних ситуацій, вони відбуваються, вони
завжди несподівані і вимагають негайної дії.
Що може зробити освітня установа?
●
Завірити учнів у
тому, що про них подбають і що педагогічний колектив готовий до іспитів, які
випали на його долю.
●
Підтримувати стабільність у школі.
●
Забезпечити батьків і вчителів необхідною інформацією.
●
Шкільні психологи і консультанти повинні бути готові до
надання підтримки і консультування в разі потреби.
●
Виділити час для
обговорення того, що сталося.
●
Направити учнів з найбільшою тривожністю, страхом, з дезадаптивною
поведінкою на додаткову консультацію до фахівця.
●
Довести інформацію до відома батьків.
●
Звернути увагу на дітей, які нещодавно пережили важку,
травматичну подію.
●
Не допускати навішування ярликів і обвинувачень.
●
Пам'ятати, що реакція на травматичну подію залежить як від
індивідуальних, так і від вікових характеристик дітей.
При організації заходів щодо ліквідації наслідків кризової ситуації, як і при будь-якій операції, що стосується великої кількості людей, необхідно пам'ятати про те, що всі кроки повинні здійснюватися по добре обміркованому плану.
У
групу, що розробляє план дій по ліквідації наслідків, входять: керівник
освітньої установи, головні адміністратори, представники шкільної служби
безпеки, консультанти, вчителі й інші особи, що відповідають за проведення
антикризових робіт. Планується проведення загальних зборів, групова й
індивідуальна робота. Визначаються час, місце і відповідальні за проведення
заходів.
Загальні збори
Для
проведення загальних зборів призначаються помічники ведучих (з розрахунку
приблизно 1 асистент на 10–20 учнів), які необхідні для виявлення групи ризику.
Директор описує ситуацію, інформуючи школу про те, що трапилося, тим самим
припиняючи чутки, що швидко з'являються і поширюються при нестачі інформації.
Директор повинен дати зрозуміти у своїй мові, що важкі почуття нормальні в цій
ситуації, і проінформувати про ті можливості, що є в учнів, щоб поговорити про
свої почуття (у групі або при індивідуальній консультації).
Проведення загальних зборів має
кілька задач:
1.
Описати і підтримати прояв нормальної реакції горя (бесіда про прояви горя,
емоційні реакції, відчуття, пов'язані із втратою; пояснення, чому ці реакції
можуть бути адаптивними; зачіпаються почуття смутку, страху, розгубленості).
2.
Виявити учнів, що потребують додаткової уваги.
3.
Підтримати «здорові» реакції і зменшити зворотні, запропонувати учням подумати
про те, як можна справитися з трагедією.
Необхідно передбачити обговорення
деструктивних способів виходу з кризових станів: ведучі зборів запитують в
аудиторії, що учні думають про такі шляхи виходу зі стресу, як алкоголь,
наркотики, агресія; принаймні, один-два чоловіки, звичайно, виражають
неприйняття таких форм поводження, що і підтримується.
Важливо пам’ятати!
Наслідки
кризової ситуації можуть бути тривалими, у зв'язку з чим необхідно передбачити
можливість психологічного супроводу учнів, що полягає у психологічній
підтримці, а також проведення зборів через кілька тижнів після кризи – для
відстеження динаміки змін.
При
плануванні дій по наданню допомоги в кризових ситуаціях важливо враховувати реальні потреби потерпілих. Це і бажання
вижити, врятуватися, і як можна оперативніше встановити контакт із близькими;
одержати інформацію, що відбувається з метою осмислення ситуації й орієнтації в
нових умовах; і прагнення встановити контроль за тим, що відбувається.
Основні питання, які необхідно
розглянути на етапах підготовки і попередження кризових ситуацій в освітній
установі:
1.
Кого, імовірніше, всього торкнеться нещастя
(кризова ситуація)?
Адміністрація разом з антикризовою бригадою і представниками
служби екстреної психологічної допомоги розглядає різні сценарії і визначає
групи, що можуть бути залучені в кризову ситуацію.
2.
Чи торкнеться ця подія антикризової команди? Яким чином?
3.
Хто віддає розпорядження про початок дій щодо надання допомоги і ліквідації
наслідків кризової ситуації?
4.
Які цілі цієї допомоги? Що відбудеться, якщо взагалі не втручатися?
5.
Яка тактика і стратегія втручання?
6.
Які критерії успішного втручання і/або його результату?
7.
Які ресурси є в розпорядженні (коло підтримки, фізичні ресурси, скільки це буде
коштувати, які обмеження)?
8.
Чи буде кооперація з представниками інших освітніх установ, відомств? З ким
саме? Хто буде координувати, керувати? Яким чином?
9.
Яким чином взаємодіяти зі ЗМІ?
Особливе
місце займає робота щодо запобігання самогубства
— вона є також важливою частиною групової роботи, тому що часто спостерігається
збільшення ризику самогубства у випадку смерті товариша. Дуже важливо надати
інформацію про можливості одержання допомоги, консультації.
Робота в малих групах (4–12 учнів).
Бажано,
щоб таку роботу проводив фахівець, що пройшов навчання із надання допомоги в
кризових ситуаціях і здатний визначити важкість стану дитини. Невелика
кількість учнів у групі дає можливість для більш ретельної і глибинної
психологічної роботи. Тривалість заняття мінімально 1 година (але не більше 2
годин).
Актуальним
сьогодні є використання розвивальних та
просвітницько-профілактичних, зокрема настільних ігор в
соціально-педагогічній та психологічній професійній діяльності як інструменту
попередження та профілактики деструктивних явищ в освітньому середовищі,
інформування про наслідки небезпечної та ризикованої поведінки, а також
формування моделей здорового способу життя і безпечної поведінки в ситуаціях
ризику, підвищення рівня правової обізнаності і культури та відповідального
ставлення як до власного життя і здоров’я, так і оточуючих.
Гра
є одним з інструментів в арсеналі соціального педагога та практичного психолога
у процесі розв’язання проблеми організації життя шкільного колективу ще й тому,
що її можна застосовувати з метою діагностики мiжособистiсних стосунків.
Важливо
також оптимізувати зміст і форми
соціально-педагогічної та правової просвіти (в т.ч. щодо прав дітей)
педагогічних працівників і батьків, соціального оточення, яке опікується
дітьми, що, у свою чергу, сприятиме попередженню або мінімізації негативних
наслідків конфліктних подій, формуванню адекватних знань та уявлень про
соціально-політичні події в країні, розвиток важливих життєвих компетенцій,
критичного мислення у дітей та дорослих; умінь орієнтуватися в реаліях і
перспективах соціокультурної динаміки; підготовки особистості до життя і праці
у світі, що швидко змінюється.
Також
ефективними у роботі як з дітьми, так і дорослими є: консультування, дебрифінг;
групова дискусія, активні ігри, рольове моделювання, арттерапія; тілесно
орієнтована терапія, танцювальна терапія (або їх елементи),
соціально-психологічний театр; поширення пам'яток; залучення дітей до різних
форм активної діяльності в залежності від їх віку.
Робота з учнями припускає виконання
таких кроків:
∙
письмовий виклад інформації про те що відбувається (надати цю інформацію і
батькам);
∙
групування проблем за допомогою короткої і проблемно-орієнтованої діагностики;
діти, що потребують екстреної психологічної допомоги, наприклад учні з ризиком
самогубства, повинні бути направлені у відповідні служби; з іншими дітьми може
проводитися коротка безпосередня робота (зазвичай у груповій формі).
Важливо пам’ятати!
Наслідки
кризової ситуації можуть бути тривалими, у зв'язку з чим необхідно передбачити
можливість психологічного та соціально-педагогічного супроводу учнів.

Немає коментарів:
Дописати коментар