Істинно велика та людина, яка
заволоділа своїм часом.
Гесіод
(700 р. до н.е.)
Час — безцінний і непоновлюваний ресурс.
І доти, доки часом не керують,
нічим іншим керувати не можна.
Петер Дркжер,
класик
сучасного менеджменту
Усе наше життя складається з використаного нами якимось чином часу.
Найбільша проблема — в тому, що повернути цей час назад, прожити його інакше
неможливо. Тому найважливіше в житті — не згаяти марно свій час. І пам’ятайте:
Знаходьте час для роботи — це умова успіху.
Знаходьте час для роздумів — це джерело сили.
Знаходьте час для гри — це секрет молодості.
Знаходьте час для читання — це основа знань.
Знаходьте час для дружби — це умова щастя.
Знаходьте час для мрій — це шлях до зірок.
Знаходьте час для любов! — це
справжня радість життя.
Знаходьте час для радощів — це музика душі.
ТЕХНІКИ ЕКОНОМІЇ ЧАСУ
Виберіть час і подумайте, чому Ви перевіряєте ще раз себе, витрачаєте надмірно багато часу там, де можна впоратися за хвилину. Запишіть на аркуші, що Вам заважає працювати без помилок і збоїв. Звичайно причина скрізь одна — страх, який постійно вганяє Вас у стрес і не дає нормально жити («я панічно боюся помилитися і постійно повинен перевіряти вже зроблене», «я не пам'ятаю, чи зробив цю роботу чи ні», «мені страшенно соромно не виконати обіцянки, хоча така робота мені просто не під силу»).
Необхідним атрибутом вашого робочого столу повинний бути план роботи на день. Не відмовте собі в задоволенні зробити позначку про виконання запланованого на день. Тоді Ви не будете нервувати, згадуючи, зроблена справа чи ні.
Під час роботи
з паперами в багатьох людей спрацьовує асоціативне сприйняття побаченого. Ви
можете запам'ятати порядок розташування рядків у книжці, документі, дату чи
прізвище автора листа. Якщо Ви точно знаєте, що є найважливішим для цього
папера, корисно буде підкреслити ці місця маркером, зробити кольорові закладки
з пояснювальним написом угорі для книжки.
Не пошкодуйте
часу, раз і назавжди впорядкуйте Ваш архів, розставте всі папки по полицях,
підпишіть, де і що можна знайти, навіть якщо Ви з якихось причин відсутні на
робочому місці.
Домовтеся з
Вашими колегами, що завжди замість вилученого документа чи позиченої за Вашої
відсутності книжки повинна знаходитися записка, хто, коли і на який час узяв
Ваші речі за Вашої відсутності. Порушників надовго відлучайте від спільного
користування Вашим архівом, бібліотекою, робочим столом.
Не соромно не знати, соромно не намагатися дізнатися
Навчиться думати позитивно і,
знаходити позитивні моменти у всіх, навіть дуже неприємних ситуаціях. Найбільші
неприємності учать найкраще, якщо Ви візьмете за звичку робити «розбір
польоту», аналізувати, що привело до такого результату, і формулювати, що треба
чи не треба робити надалі, щоб уникнути повторення подібного конфузу. За одного
битого двох небитих дають!
Отже, Ви зрозуміли, що жоден із запропонованих вище способів спілкування
проблеми не розв'яже, і Ви повинні неодмінно провести цю нараду. Скористайтеся
наведеним нижче планом, який допоможе Вам швидко й ефективно підготувати та
провести нараду, конференцію, круглий стіл.
Конференції, наради, зустрічі з колегами, підлеглими,
клієнтами
Ще один
прихований резерв часу, який при гарній організації можна використовувати для
економії часу. Розглянемо два випадки. Перший, коли Ви — керівник і повинні
підготувати нараду з певного питання. Другий, коли Вашим обов'язком є участь у
нараді.
Ви повинні підготувати і провести нараду
Перш ніж
зайнятися підготовкою наради, подумайте, чи дійсно вона так необхідна? Чи
зумієте Ви зібрати всіх зацікавлених співробітників у певний час у певному
місці? Іноді краще звернутися з інформаційним листом до всіх потенційних
учасників наради.
План підготовки наради
Сформулюйте чітко тему наради, визначте, яка мета повинна бути досягнута.
Кожен учасник повинний знати заздалегідь повний склад присутніх, порядок
денний, тему і мету наради.
Ви повинні подбати про запрошення співробітників, відповідальних за
питання, обговорювані під час наради. Запрошення мають бути розіслані не
пізніше, ніж за тиждень, щоб уникнути збігів за часом з іншими засіданнями.
Укажіть у запрошенні, що учасник повинний обов'язково негайно інформувати Вас,
якщо він з якихось причин не зможе бути присутнім на засіданні. У ряді випадків
зустріч доводиться переносити.
Кожен співробітник має бути готовим до особистої участі в засіданні. Для
цього він повинний мати у своєму розпорядженні набір фактів, дат, необхідних
цифр, які стосуються його ділянки роботи впорядковані відповідно до порядку
денного.
Перевірте і узгодьте весь фактичний матеріал — терміни, цифри, обсяги
виробництва, назви компаній-постачальників, ціни тощо, щоб усі члени Вашої
команди мали у своєму розпорядженні однакові набори інформації.
Суворо дотримуйтеся визначених Вами ж часу початку засідання, регламенту,
оголошеного заздалегідь часу закінчення засідання.
Перевірте справність світла, опалення, технічних засобів презентації
(проектори, дошка, крейда, указки, папір тощо).
Заздалегідь призначте секретаря, який вестиме протокол засідання.
Подумайте й оптимально
розподіліть місця за столом засідань. Уникайте саджати поруч чи один напроти
одного співробітників, чиї службові інтереси можуть стати предметом конфлікту
під час наради.
Подбайте заздалегідь, щоб усім
вистачило стільців.
У ряді випадків, особливо під час складних і тривалих нарад, протоколом
передбачаються невеликі (10—20 хвилин) перерви для відпочинку та обговорення
гострих проблем у неформальній обстановці. Подбайте заздалегідь про каву, чай
та інші безалкогольні напої. Якщо дозволяє бюджет Вашої організації, можна
замовити невеликі бутерброди.
Заздалегідь
попередьте учасників наради, що мобільні телефони для зручності інших учасників
повинні бути відключені на час засідання.
Ви повинні взяти участь у нараді
Перш ніж погоджуватися на участь у будь-якому заході, який вимагає
значних витрат часу, ознайомтеся з порядком денним, обговорюваними питаннями,
списком учасників, своєю роллю в цьому засіданні. Якщо Ви вважаєте, що Ваша
роль зводиться до пасивного відсиджування, тобто прямої втрати часу, відхиліть
таку пропозицію. Нічого корисного для Вас вона не обіцяє.
Якщо ж
нарада стосуватиметься цікавих для Вашого підрозділу питань, Ви зможете
зустрітися з людьми, знайомство і спілкування з якими становить для Вас
інтерес, ретельно підготуйтеся до такої події. Для цього Вам необхідно вивчити
всі розглянуті на нараді питання, щоб узяти активну участь у їх обговоренні.
З'ясуєте з Вашим безпосереднім начальником, яка роль відведена Вам в
обговоренні, який виступ Ви повинні приготувати. Якщо це не нарада з обміну
думками, важливо, щоб Ваші заяви не суперечили думці Вашої команди.
Підготовка до зустрічі з колегами, підлеглими, клієнтами
Сформулюйте мету зустрічі/переговорів. Складіть порядок денний
проведення зустрічі. Якщо в зустрічі беруть участь кілька людей, визначите
«рольову» участь кожного.
Підготуйте
перелік обговорюваних питань, роздайте їх кожному учаснику з Вашої сторони.
Підготуйте
всі альтернативні варіанти, які можуть бути запропоновані, якщо Ви не зумієте
відразу дійти згоди.
Підготуйте
всі необхідні документи, фактичний матеріал з обговорюваного питання.
Ознайомте з ними всіх учасників зустрічі з Вашої сторони.
Продумайте регламент проведення зустрічі. Якщо зустріч триватиме більш
ніж 2 години і ви припускаєте, що Вам буде непросто переконати Ваших
партнерів, подбайте про каву/напої під час перерви. Час перерви (не більше 20
хвилин) можна плідно використати для продовження обговорення, але вже в
неформальній обстановці.
Обміркуйте, як розподілити місця учасників зустрічі за столом переговорів.
Звичайно одна команда займає місця по один бік столу, а інша — місця навпроти.
Приготуйте для кожного учасника-гостя папку з рекламними матеріалами Вашої організації.
Наприкінці зустрічі підбийте підсумки переговорів. Повторіть, до яких
угод ви прийшли, яких результатів досягли. Якщо під час зустрічі якісь питання
залишилися нерозв'язаними, відзначте, з яких причин це сталося, яка додаткова
інформація буде потрібна для наступної зустрічі, коли і де ви збираєтеся
провести новий раунд переговорів.
Організація робочого місця
Гляньте на своє робоче місце — Ваш стіл. Що на ньому? Купа паперів, яка
свідчить про зайнятість? Різні записи, книжки, довідники, які однозначно
вказують, що працюючий зайнятий інтелектуальною працею підвищеної складності?
До перерахованих вище атрибутів зайнятості живим докором там і тут прикріплені
різні пам'ятки, що Ви повинні встигнути зробити сьогодні, завтра, завжди? Ви
підходите до столу і не знаєте, з чого почати, за що хапатися передусім, як розібрати
всі ці завали? Чи не здається Вам, що Ви перебуваєте в прямій залежності від
свого робочого місця? Воно диктує Вам, що і коли треба зробити, безцеремонне
нагадуючи про справи неважливі, приховуючи під купами паперів потрібні,
вганяючи Вас у стрес одним виглядом усього того, що Вам необхідно зробити?
Подумайте, скільки корисного часу Ви втрачаєте просто через те, що Ваше робоче
місце погано організоване? Скільки крові й нервів у Вас пішло на те, щоб відшукати
в нескінченному безладді потрібні документи — протокол, розрахунок вартості,
копію диплома, яка раптом терміново знадобилася Вашому кадровику, щоб
заповнити папери на Ваше підвищення по службі!
Чесно
зізнайтеся, скільки разів Ви намагалися почати «нове життя» і впорядкувати своє
робоче місце. Не вийшло? Чому? Якщо Ви почнете звинувачувати зовнішні
обставини, надзвичайне навантаження, хворобу, Ви глибоко помилятиметеся.
Усьому причина — Ваша лінь і неорганізованість. Подумайте тільки, що Ви все
одно кудись кладете цей нещасний папірець із розрахунком. Так чому ж Вам
відразу не відправити його на місце, де Ви легко зможете його відшукати?
Мабуть, тому, що Ви точно не знаєте, де це саме місце.
Порядок
— це коли кожна річ має своє
визначене місце.
Подумайте, як краще
організувати Ваше робоче місце?
Мабуть, найоптимальнішим варіантом є блоково-модульна організація
робочого місця. У цьому випадку Ви розміщаєте папери, розрахунки, всю іншу
документацію за темами — модулями. Усередині кожного модуля існують блоки, які
Ви повинні організувати так, щоб ними зручно було користуватися. Можна зробити
блоки за часом надходження документа, напрямком роботи всередині модуля,
ступенем пріоритетності завдання тощо. Усі блоки й модулі повинні бути чітко
визначені й відокремлені один від одного. Різні модулі краще розмістити в
різні папки-швидкозшивачі, усередині яких знаходяться блоки, розділені
спеціальними кольоровими вкладками.
Якщо Ви не полінуєтеся і відразу відправлятимете всі документи у
відповідне місце, у вас ніколи не виникне проблем з пошуком необхідного
документа.
Дуже часто
можна спостерігати таку картину. Стіл завалений папками, паперами, до яких
прикріплені листочки-нагадування. У такому випадку можна подумати, що
працівник зайнятий сьогодні винятково цими справами. Однак минає час, а стан
справ не змінюється — той самий стіл, ті самі папірці-нагадування. Про що це
свідчить? Тільки про те, що такий спосіб організації роботи не працює. Замість
пам'яток, папочок і папірців, що лежать на видному місці, щоб про них не
забути, треба всього лише завести щоденник, календар для планування свого часу.
Виберіть, що Вам більше до смаку — звичайний маленький щоденник у вигляді
книжки або звичайний комп'ютер зі спеціальною програмою-щоденником. У кожного
із цих засобів є свої переваги — якщо книжка не завжди з Вами, то кишеньковий
комп'ютер може подати Вам звуковий сигнал, щоб нагадати про зустріч. База
даних, занесена у великий комп'ютер, служитиме Вам довгі роки.
Ви вже навчилися розставляти справи згідно з пріоритетами, тому приберіть
усе непотрібне зі столу, відкрийте свій план на сьогодні й виконайте все
заплановане.
Час у транспорті, чекання
Усім
доводиться їздити на більші чи менші відстані. Поїздки на роботу, відрядження,
а також неодмінні чекання є непоганим резервом часу. Використовуйте цей час із
користю. Можна, якщо дають змогу умови, виконати певну рутинну роботу,
обміркувати і частково
підготувати виступ на нараді, вивчити
щось, якщо Ви займаєтеся самоосвітою тощо. Завжди майте при собі матеріали, що
допоможуть Вам «врятувати» час, проведений у черзі чи транспорті.
Мистецтво
говорити «ні»
Це
справжнє мистецтво як дипломатії, так і доброї організації. Придумайте
стандартну ввічливу формулу відмови, яка допоможе Вам у майбутньому легко й
необразливо відхиляти деякі справи та обов'язки.
План відмови
1. Подякуйте тому, від кого надійшла
пропозиція. Шановний(на)..., по-перше, хочу подякувати тобі (Вам) за таку
привабливу пропозицію.
2. Високо оцініть його/її пропозицію...
Це
дійсно чудова організація з добрими традиціями, відома в усьому світі своїми
благодійними акціями. Це чудовий проект у всіх відношеннях. Це майже те, про що
я мріяв усе життя.
3. Назвіть, якщо вважаєте за потрібне,
переконливу причину того, що змушує Вас відхилити таку привабливу пропозицію.
Однак
якщо я зараз погоджуся на пропозицію, я буду змушений позбавити мою родину
відпустки як мінімум на три роки.
Однак
з певних причин я зараз, на жаль, не можу прийняти твою/Вашу пропозицію.
4. Ще раз висловте свою вдячність за
пропозицію.
Проте
мені хотілося б, щоб Ви знали, як я Вам вдячний за цю пропозицію.
Я
хочу ще раз подякувати Вам за те, що Ви згадали про мене у зв'язку з такою
престижною пропозицією.
Приклад ввічливої
відмови на пропозицію про роботу, яка виходить за рамки посадових обов'язків.
Дуже
дякую, що Ви звернулися до мене із цією пропозицією. Однак я до кінця місяця
буду зайнятий дуже важливим річним звітом нашої організації і мені доведеться
Вам відмовити.
Я
дуже шкодую із цього приводу, але по-іншому вчинити не можу. Ще раз дякую за
те, що Ви запропонували мені цю роботу.
ЩО ДАЄ УПРАВЛІННЯ ЧАСОМ?
Ви навчитеся
розуміти, що є важливим для досягнення поставлених цілей. Ви досягнете своїх
цілей швидше. Ваше життя наповниться
новим змістом і задоволенням.
Ви досягнете успіху як в обраній професії, так і в особистому житті.
Ви навчитеся уникати стресових ситуацій, а потрапивши в них,
зазнаватимете мінімальних утрат.
Ви досягатимете більшого за менший час, а
заощаджений час використовуватимете для
досягнення інших цілей.
Оскільки ви самі будете добре організовані, вам буде
простіше і приємніше працювати з вашим
начальником та підлеглими.
У вас з'явиться більше простору для творчості,
оскільки ви вивільните для цього досить часу.
У вас просто з'явиться більше вільного часу для
себе.
По сторінках інтернету

Немає коментарів:
Дописати коментар