(Рекомендації психолога)
– Як навчитися правильно реагувати
на критику?
Що б ви не робили, ви ніколи не будете застраховані від критики. Адже
навіть найуспішніших і найдобріших людей хтось, колись, але критикував.
– Тож якщо закидів у свою сторону не уникнути, чи можна навчитися на них
правильно реагувати?
Для цього варто змінити саме відношення до критики. Насправді, якщо
замислитися, то критика завжди є позитивною! Адже це лише зворотній зв’язок,
така собі інформація, яку ви отримуєте від контакту з іншою людиною. А
інформація не може бути позитивною чи негативною. Все залежить від нашого
ставлення до неї.
– Чи можна якийсь приклад?
Так. Наприклад, якщо друг вказує вам, що те, що ви робите, може призвести
до зайвих проблем у вашому житті, то така критика – конструктивна. Тобто,
інформація є корисною для вас і якщо ви дослухаєтеся до зауваження свого друга,
то зможете уникнути неприємних наслідків.
Але навіть у випадку, якщо ваш співрозмовник вам не допомагає, а навпаки,
безпідставно засуджує вас чи вашу поведінку – ця інформація також може бути
дуже корисною. Адже вона показує, з ким ви маєте справу. Скоріш за все, ваш
критик виявиться людиною, яка схильна звинувачувати інших у своєму ж
незадоволенні. Якщо ви дослухаєтесь до цієї інформації, то це допоможе вчасно
прийняти рішення про те, чи хочете ви продовжувати стосунок з цією людиною.
– Якщо критика є такою корисною, чому ж ми так гостро на неї реагуємо? І як
виробити більш спокійне ставлення до зауважень у свій бік?
Будьмо відвертими, насправді, ми не любимо критики. Адже вона порушує наше
уявлення про себе і таким чином ставить під загрозу усю нашу самооцінку. Саме
тому ми й почуваємося так дискомфортно коли нас критикують і намагаємося
будь-якими способами уникати критики.
Але все ж не варто поспішати втікати від неї. Особливо коли емоції беруть гору
і хочеться негайно усе заперечити. Рекомендую пам’ятати, що ви завжди встигнете
спростувати нічим не підтверджені слова. Навпаки, якщо ви заскочені
зауваженням, спершу візьміть тайм-аут. Це можна зробити, відверто повідомивши
співрозмовнику, що ви почули його бачення, але оскільки ця інформація є
несподіваною для вас, то ви волієте спершу її обдумати, а тоді зможете сказати
свою думку.
Якщо ви трішки почекаєте, то негативні емоції обов’язково стишаться, а під
час тайм-ауту рекомендую пропустити критику через три фільтри:
1) Фільтр користі: чи ця критика несе у собі якусь користь для вас?
2) Фільтр турботи: чи критик дбає таким чином про ваші інтереси?
3) Фільтр важливості: чи зараз ця критика важлива та актуальна для вас?
Якщо хоча б на одне питанання ви дали відповідь “так”, то зауваження є
конструктивним і допоможе вам змінитися на краще. Якщо ж на всі три питання ви
дали відповідь “ні”, можете сміливо ігнорувати таку критику – вона є
деструктивною і лише зіпсує вам настрій.
Мар’яна Франко –
психологиня, психотерапевтка Психологічної студії “Сенс”, тренерка з розвитку
емоційного інтелекту Львівська Школа Емоційного Інтелекту