Не чекай, що твоя дитина буте
такою, як ти або такою, як ти хочеш.
Допоможи їй стати не тобою, а собою.
Януш Корчак
Формування добрих намірів - це ефективна методика виховання, за
використання якої дитина змінюється зсередини. Якщо чогось не можна досягти
через формування добрих намірів, швидше за все, цього не вдасться зробити
ніякими іншими способами. Треба пам’ятати, що добрі наміри не дають негайного
результату, поведінка залежить від ступеня зрілості дитини.
Формування добрих намірів дитини є ефективним методом дисципліни, який може
бути використаний замість методу наслідків і покарань, який вимагає від дитини
подумати двічі, і настає вже після того, як інцидент стався.
Діти дошкільного віку зазвичай не
планують заздалегідь свої дії, не можуть контролювати свої емоції, поки в їх
мозку не розвинеться інтеграція та дозрівання прифронтальної кори головного
мозку, а це, зазвичай, настає від 5 до 7 років. До цього часу діти керуються
інстинктами, і емоційна спалахи для них – звичайна справа.
Вислови на адресу дитини: «Не кричи», «Не
перебивай», «Припини це», «Не будь таким грубим», «Візьми себе в руки», «Не
будь таким нервовим», «Не кажи дурниць», «Не будь жаднюгою» приречені на
провал.
Дитина не припинить тягнути кота за хвіст, не прибере свої іграшки, не
поділиться цукеркою поки цього не захоче. Добрі наміри як насіння, щоб воно проросло,
потрібен час, а без насіння немає плодів.
Дітям потрібно зустрічатися зі здоровими заборонами і обмеженнями. Їм
потрібно відчувати природний перебіг
життя. Не все буде так, як хотілося б. Дорослим важко витримувати емоції дитини, які виникають у
відповідь на заборону чи обмеження. Дитина тоді позбавляється цінного досвіду
зіткнення з невдачами і з тим, що йде врозріз з її бажаннями.
Зіткнення з тим, що йде не так, за турботливою та теплою участю дорослого –
це маленький тренувальний аеродром для зльоту у доросле життя, де буде дуже
багато обмежень.
Щоб дитина виросла гнучкою і життєстійкою, щоб вміла адаптуватися до того,
чого не змінити, їй дуже важливо в дитинстві щоразу стикатися з обмеженнями
цього світу, проживати поряд з дорослим різні емоції, відчувати, що вони
нормальні.
Коли ми формуємо добрі наміри, ми маємо намагатися переносити увагу з наших
власних бажань на бажання дитини. Змість «Ти повинна…», «Я хочу, щоб ти….»,
потрібно говорити «Чи можу я розраховувати на те, що ти….», «Ти хочеш
спробувати…».
Інколи бувають ситуації, коли дорослі нав’язують волю дитині, такий підхід
необхідний, але він не веде формування добрих намірів у дитини. Встановлення
волі дорослого не дасть позитивних результатів, якщо діяти занадто жорстко або,
якщо вам дитина не довіряє.
Нам важливо визнавати наявність добрих намірів у дитини. Якщо ми будемо
говорити про погану поведінку дитини і при цьому навіть, не спробувавши
сформувати добрі наміри, бажання бути хорошою – значить «ставити віз попереду
коня». Слово дорослого формує думку дитини про себе. Людина хоче бути хорошою.
Дитина ніколи не планує робити щось погане. Дорослому потрібно бути настільки
прихильним і підбадьорливим, наскільки
це можливо. Ми віримо, що ти хороша дитина. «Ти не хотів
вдарити, ти не планував, ти хороший», «Я рада, що ти це зробив ненавмисне». «Я
бачу, що ти не хочеш зі мною розмовляти», але ви тут поруч, ви- на стороні
дитини. Необхідно проговорити, що сталося і що вона відчуває. Говорити коротко.
Якщо діти б’ються, одну дитину необхідно
забрати в затишне місце. Просто обняти, бути поруч,
погладити. Під час конфлікту не треба повчати, від цього ситуація погіршується. Повчання відкладаємо на
інший час. Коли в дитини буде кращий настрій – тоді запитати, як ти себе
почуваєш, дитина має вас слухати.
Нам
потрібно заволодіти увагою дитини -
треба звернутись до неї лагідним голосом, усміхаючись і дивлячись в очі,
потім поцікавитися тим, чим вона займається, чим ми можемо їй допомогти.
Коли
ми переконалися, що привернули увагу дитини, можемо їй розповісти, які події,
яку поведінку плануємо, чого очікуємо від дитини і передбачаємо обов’язково
можливі проблеми.
Ми
також можемо підтримати і підбадьорити дитину, коли вона зазнає труднощів у
здійсненні своїх намірів. Одна справа - сформувати намір, і зовсім інша - бути
здатним втілити його.
Але треба пам’ятати, що складно сформувати
добрі наміри у дитини, у якої відсутня мотивація бути хорошою. З такою дитиною
виникає спокуса вести себе деспотично. Але застосування сили, як правило,
обертається проти нас: насильство породжує опір, покарання викликає протидію,
агресію. Така дитина емоційно відчужена. Методи, засновані на насильстві
програють. Нам необхідно змінити обставини, які викликають проблемну поведінку.
Треба
зрозуміти дитину, дивлячись на причину дитячої поведінки. Дитина має побачити
дорослого, який може допомогти методом домовленостей. Метод покарання тут не
діє. Треба будувати довірливі стосунки з проблемними дітьми, шукати нові
методи. Ми домовились купити
іграшки, в кінці місяця, а сьогодні ми купимо фрукти, ми ж домовлялись. Коли
дитина проявляє волю, дитина стає особистістю.
Дорослий має тримати чітку альфа-позицію, чіткі кордони. Ми не можемо купити
іграшки. Дитина буде плакати, але вона повинна відчути ці почуття, ми
маємо дозволити дитині поплакати, не
маємо соромити дитину, дитина має право на негативні емоції, має проживати ці
обмеження.
Таким
чином ми залучаємо дитину на свій бік з її добрими намірами та режисуємо її
поведінку замість того, щоб вказати на невдачі та провини.
Коли ми стаємо на одну сторону з дитиною і отримуємо її згоду вказати їй
певний напрямок, ми допомагаємо їй усвідомити, що боротися з суперечливими
почуттями та думками - це нормально. Може здатися неважливим і незначним
створення намірів у дитини прямо зараз, але саме так дитина починає
усвідомлювати, що вона може керувати власною поведінкою і реалізовувати свій
людський потенціал.
Дії дорослого у конфліктній ситуації
1. Щоб утримати нашу альфа-позицію, робимо вигляд, що це була наша ідея: «Я
бачу, що тобі зараз треба побути в затишку, щоб тебе ніхто не чіпав».
2. Коротко проговорити, що сталося: тебе вдарили/ ти вдарив, ви
посварилися. Без звинувачень
3. Коротко проговорити почуття дитини: «Так, я бачу, що ти втомилася/
розсердилася/засмутилася/ тобі було важко/ ти не могла стриматися»
4. Взяти дитину в оберемок, забрати з людного місця і просто намагатися
заспокоїти без усілякої моралі.
5. Розвести дітей, що б’ються, по різних місцях, але не як покарання, а для
того, щоб дати їм передихнути.
6. Говорити про те, що сталося, ми обов’язково будемо. Але робити ми це
будемо, коли емоції вгамуються і в контексті теплих відносин.
Схема розмови з дитиною, після інциденту,
коли дитина заспокоїлася
Показати дитині, що ваші стосунки у порядку.
Допомогти розповісти, що сталося.
Проговорити емоції.
Проговорити, знайти, помітити добрі наміри дитини.
Підказати ідеї або обговорити разом, вислухати.
Вислухати ідеї дитини, як поводити себе наступного разу в цій ситуації.
Дати зрозуміти, що ваші стосунки у порядку, ви готові підтримати і
допомогти й надалі.
Internet