четвер, 25 серпня 2022 р.

Моя країна – Україна: хрестоматія для дошкільнят з національно-патріотичного виховання


Фахівчинями у галузі дошкільної освіти Наталею Гавриш, док. пед. наук, проф. і Ольгою Косенчук, канд. пед. наук, доц. створено навчальний посібник-хрестоматію для дітей старшого дошкільного віку: Моя країна – Україна: хрестоматія для дошкільнят з національно-патріотичного виховання, яке незабаром вийде у харківському видавництві Ранок.

Пропонуємо вашій увазі уривок цього посібника, завантажити можна тут: https://uied.org.ua/…/moya-krayina-%E2%80%93-ukrayina-1… Хрестоматія «Моя країна — Україна» є навчальним посібником, що дає змогу реалізувати завдання Державного стандарту дошкільної освіти в напрямку національно-патріотичного виховання. Посібник містить широку жанрову палітру тематично об’єднаних фольклорних і літературних творів, які зібрані в тематичну добірку національно-патріотичного спрямування для їхнього використання в освітньому процесі закладів дошкільної освіти і родинному вихованні. Також, хрестоматія може використовуватися паралельно з робочим зошитом з національно-патріотичного виховання чи самостійно. Методика роботи з літературними творами передбачає активну позицію дитини у сприйнятті та осмисленні інформації, виконанні розвивальних завдань, націлених на формування позитивного образу своєї країни, розширення уявлень про її національні і державні символи, історію, традиції та культуру українського народу.

Методика роботи з літературними творами передбачає активну позицію дитини у сприйнятті та осмисленні інформації, виконанні розвивальних завдань, націлених на формування позитивного образу своєї країни, розширення уявлень про її національні і державні символи, історію, традиції та культуру українського народу.

Варіанти роботи можуть бути різні: спочатку діти розглядають потрібну сторінку зошита, потім слухають літературний твір й опрацьовують його, а відтак повертаються до індивідуального чи парного виконання завдань з подальшим їх презентуванням та обговоренням. Інший варіант: роботі в зошиті передує читання твору й організація роботи з текстом. Або знайомство з текстом може збагачувати, доповнювати уявлення дітей, які вони накопичили під час роботи із зошитом. Утім і хрестоматія, і робочий зошит — самостійні, відокремлені й самодостатні навчальні посібники для дошкільнят, хоч і мають спільну тематично-змістову структуру.

Результатом нашого виховання дошкільнят мають стати не лише сформовані первинні уявлення і знання, а засвоєні практичні вміння і навички, і головне — бажання діяти згідно з нормами соціальної моралі, прийнятими твоїм народом, намір наслідувати традиції, відповідати позитивному образу українця.



 

ПРО РЕКОМЕНДАЦІЇ ДЛЯ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ НА ПЕРІОД ДІЇ ВОЄННОГО СТАНУ В УКРАЇНІ





https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-rekomendaciyi-dlya-pracivnikiv-zakladiv-doshkilnoyi-osviti-na-period-diyi-voyennogo-stanu-v-ukrayini 

вівторок, 23 серпня 2022 р.

ПОДОЛАННЯ КРИЗОВИХ СИТУАЦІЙ ТА ЛІКВІДАЦІЯ ЇХ НАСЛІДКІВ В ОСВІТНЬОМУ СЕРЕДОВИЩІ

 


Пам’ятка для керівників закладів та установ освіти

Джерело: “Соціально-педагогічна та психологічна допомога сім’ям з дітьми в період військового конфлікту” : навчально-методичний посібник. - К. : Агенство “Україна”. - 2015. - 176 с.

 

На жаль, як би ми не готувалися до надзвичайних ситуацій, вони відбуваються, вони завжди несподівані і вимагають негайної дії.

Що може зробити освітня установа?

        Завірити учнів у тому, що про них подбають і що педагогічний колектив готовий до іспитів, які випали на його долю.

       Підтримувати стабільність у школі.

       Забезпечити батьків і вчителів необхідною інформацією.

       Шкільні психологи і консультанти повинні бути готові до надання підтримки і консультування в разі потреби.

        Виділити час для обговорення того, що сталося.

       Направити учнів з найбільшою тривожністю, страхом, з дезадаптивною поведінкою на додаткову консультацію до фахівця.

       Довести інформацію до відома батьків.

       Звернути увагу на дітей, які нещодавно пережили важку, травматичну подію.

       Не допускати навішування ярликів і обвинувачень.

       Пам'ятати, що реакція на травматичну подію залежить як від індивідуальних, так і від вікових характеристик дітей.

При організації заходів щодо ліквідації наслідків кризової ситуації, як і при будь-якій операції, що стосується великої кількості людей, необхідно пам'ятати про те, що всі кроки повинні здійснюватися по добре обміркованому плану.

понеділок, 22 серпня 2022 р.

Лист МОН України "Щодо асистента учня (дитини) в закладах освіти"

 


      Міністерством освіти і науки України було розроблено Умови допуску асистента учня (дитини) до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього, затверджені наказом МОН від 17.11.2021 № 1236, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21 січня 2022 р. за № 73/37409. (далі - Умови допуску). Зазначений документ був розроблений відповідно до частини сьомої статті 26 Закону України «Про повну загальну середню освіту», яка передбачає, що «в освітньому процесі соціальні потреби учнів з особливими освітніми потребами забезпечуються асистентом учня - соціальним робітником, одним із батьків учня або уповноваженою ними особою. 

     Асистент учня допускається до участі в освітньому процесі для виконання його функцій виключно за умови проходження спеціальної підготовки, що підтверджується відповідним документом. Умови допуску асистента учня до освітнього процесу для виконання його функцій та вимоги до нього визначаються центральним органом виконавчої влади у сфері освіти і науки.       Рішення про допуск асистента учня до участі в освітньому процесі приймає керівник закладу освіти на основі укладення відповідного договору між закладом освіти та асистентом учня за згодою батьків». 

     Звертаємо увагу, що відповідно до законодавства асистентом учня (дитини) можуть бути соціальні робітники, один з батьків (інших законних представників) учня (дитини) або уповноважені ним особи. 

     У випадку, якщо функції асистента учня (дитини) виконує соціальний робітник, то мова йде про  надання базової соціальної послуги супровіду під час інклюзивного навчання, що регламентовано Законом України «Про соціальні послуги» та наказом Міністерства соціальної політики України від 23.12.2021 № 718, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 21 січня 2022 р. за № 72/37408, «Про затвердження Державного стандарту соціальної послуги супроводу під час інклюзивного навчання» (далі – Державний стандарт).

      Просимо проінформувати заклади освіти та батьків (інших законних представників дитини), що відповідно до розділу 2 Державного стандарту для отримання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів один із батьків / інший законний представник отримувача соціальної послуги звертається до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради з письмовою заявою, до якої додається копія висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи, наданого інклюзивно-ресурсним центром, складеного за формою, визначеною у додатку 5 до Положення про інклюзивно-ресурсний центр, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545, в якому зазначається потреба дитини у супроводі під час інклюзивного навчання. 

    Відповідно, звертаємо увагу керівників та фахівців інклюзивно-ресурсних центрів на потребу зазначення у висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку особи потреби в асистенті учня (дитини) / наданні послуги супроводу під час інклюзивного навчання. Згідно з розділом 2 Державного стандарту заява про потреби в отриманні соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів може подаватись в електронній формі, з використанням державних електронних інформаційних ресурсів, з накладенням електронного підпису заявника, що базується на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа. 

     При цьому підставою для отримання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів є рішення виконавчого органу. Рішення про надання соціальної послуги за рахунок бюджетних коштів / відмову у її наданні приймається відповідно до Порядку організації надання соціальних послуг, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2020 року № 587.         Рішення про надання/відмову у наданні соціальної послуги надавачем соціальних послуг недержавного сектору приймає відповідний надавач. Відмова у наданні соціальної послуги супроводжується письмовим повідомленням батьків або інших законних представників отримувача соціальної послуги із зазначенням причин відмови. 

     Відповідно Умов допуску, асистент учня (дитини) забезпечує в освітньому процесі соціальні та соціально-побутові потреби здобувача освіти з особливими освітніми потребами / надає соціальну послугу супроводу під час інклюзивного навчання в закладах освіти.

      Відповідно до пункту четвертого Умов допуску до асистента учня (дитини) висуваються наступні вимоги: 1) проходження спеціальної підготовки обсягом не менше 15 годин, яка має включати інформацію щодо дотримання правил охорони праці та безпеки життєдіяльності в закладі освіти, ознайомлення з правами та обов’язками учасників освітнього процесу в закладах освіти, що підтверджено документом про проходження підготовки (підвищення кваліфікації), виданим суб’єктом надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації.

      Підготовка соціальних робітників, які надають послугу супроводу під час інклюзивного навчання, проводиться на базі обласних, Київського міського центру соціальних служб за програмою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України, та підтверджується документом про проходження такої підготовки; 2) проходження профілактичного медичного огляду; 3) дотримання правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, правил охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, принципу конфіденційності стосовно стану здоров’я та іншої особистої інформації про учасників освітнього процесу.

      На виконання вимог Закону України «Про повну загальну середню освіту» щодо допуску асистента учня (дитини) до участі в освітньому процесі для виконання його функцій виключно за умови проходження спеціальної підготовки, що підтверджується відповідним документом, Міністерством освіти і науки України розроблено проєкт Типової програми спеціальної підготовки асистентів учня (дитини), який планується затвердити наказом МОН до середини вересня 2022 року. У той же час враховуючи можливості для здійснення спеціальної підготовки суб’єктами надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації, що зазначено в Умовах допуску, просимо обласні інститути післядипломної педагогічної освіти започаткувати відповідну спеціальну підготовку асистентів учня (дитини) відповідно до власних програм або Типової програми спеціальної підготовки асистентів учня (дитини), затвердження якої заплановано МОН.    

      Враховуючи воєнний стан, що не сприяв формуванню пропозицій зі сторони суб’єктів надання освітніх послуг з підвищення кваліфікації (до яких відповідно до пункту 9 постанови Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 р. № 800 «Деякі питання підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників» можуть відноситися заклади освіти (його структурні підрозділи), наукові установи, інші юридичні чи фізичні особи, у тому числі фізичні особи - підприємці, що провадить освітню діяльність у сфері підвищення кваліфікації педагогічних та/або науково-педагогічних працівників) просимо інформувати заклади освіти, наукові установи, інших юридичних чи фізичних осіб про можливість проведення спеціальної підготовки осіб, які планують виконувати функції асистента учня (дитини). 

     



      Також просимо допустити на період дії воєнного стану, але не довше ніж до 31 грудня 2022 року, асистентів учня (дитини), які є батьками (іншими законними представниками) учня (дитини) з особливими освітніми потребами або уповноваженими ними особами під їх письмове зобов’язання пройти відповідну спеціальну підготовку, за умови дотримання інших вимог (проходження профілактичного медичного огляду та дотримання правил внутрішнього розпорядку закладу освіти, правил охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, принципу конфіденційності стосовно стану здоров’я та іншої особистої інформації про учасників освітнього процесу) та пункту 5 Умов допуску (наявність письмової заяви у довільній формі одного з батьків (іншого законного представника) дитини щодо допуску асистента учня (дитини) до участі в освітньому процесі, підписання договору про участь асистента учня (дитини) в освітньому процесі в закладі освіти, наявність в закладі освіти висновку про комплексну психолого-педагогічну оцінку розвитку дитини, виданого інклюзивно-ресурсним центром, де зазначена потреба в асистенті учня (дитини) (супроводі під час інклюзивного навчання). 


З повагою Заступник Міністра                                          Віра РОГОВА


Лист МОН від 11.07.2022 р. № 1/7707-22 “Про підготовку закладів освіти до нового навчального року та опалювального сезону в умовах воєнного стану”





https://document.vobu.ua/doc/13916 

Методичні рекомендації про окремі питання діяльності закладів дошкільної освіти у 2022/2023 навчальному році




https://uied.org.ua/rozrobleno-metodychni-rekomendacziyi-pro-okremi-pytannya-diyalnosti-zakladiv-doshkilnoyi-osvity-u-2022-2023-navchalnomu-roczi/ 

9 фраз, які не можна говорити дітям про війну

 

       


Зброя для дитини зі здоровою психікою - не спосіб вбивати, на знак героїв. 

    Тати та мами зараз частіше ламають голову не над тим, як говорити з дитиною "про ЦЕ", а як говорити про АТО.

    Психотерапевти Роксана Ящук та Олена Ляшенко радять відповідати на всі запитання. Але важливо не сказати зайвого! Так що не варто репетирувати, як говорити - краще вивчити назубок, чого дитині не можна чути, в якому настрої ви не були б.

"Ти ще малий про таке думати. Не твого розуму справа"

    Заборони лише посилюють відчуття тривоги та невизначеності.

"Тата можуть убити на війні. Твій тато там, де небезпечно"

    Хоч би як ви самі хвилювалися, дитина повинна відчувати впевненість, що для її сім'ї все завершиться благополучно. Інакше в нього зникне відчуття безпеки світу, а у віці до 10 років такі переживання болючі і закладають на майбутнє такі риси характеру, як недовіра до оточуючих, песимізм.

"Виростеш - теж воюватимеш"

 Хоч би яких політичних поглядів ви дотримувалися, дитину треба готувати до мирного життя, а не до битв. Це питання навіть не моралі, а душевного здоров'я. "Захищати людей у ​​майбутньому" - формулювання, яке допомагає дитині рости сильним та сміливим. "Воювати, мстити" і т. д. - плани, які руйнівно діють на незміцнілу психіку.

"Ми повинні боротися, щоб перемогти всіх ворогів"

    Війну не можна представляти дитині у спосіб вирішення конфлікту. Не варто будувати фрази так, щоб дитина думала, що її близькі підтримують війну або вітали її початок.

 "Тебе я ніколи не пущу на війну!"

    Протилежна помилка: дитина, яка заявляє, що піде боротися, як тато, або всіх звільнить "від поганих", не повинна стикатися із засудженням, глузуванням, заборонами. Інакше він, особливо хлопчик, переживатиме, що "стане дезертиром, боягузом, бо мама надто боїться за нього". Найкраще підтримати його намір стати захисником. А потім пояснити, що до такої ролі треба готуватися: наприклад, робити зарядку та бігати, щоб стати сильнішим. Рятувати, але поки що пташенят, кошенят, щенят, а не людей. Важливо також наголосити, що воєнні дії скоро закінчаться, але він може застосовувати свої вміння у мирному житті.

"Наш ворог - така країна, люди такої національності"

    Не можна прищеплювати страх, підозрілість чи ненависть до цілої країни, народу. Знову ж таки, крім моральної сторони питання, це може викликати розщеплення у свідомості у дитини, яка має друзів різних національностей, родичів, улюблених акторів або музикантів.

"Ти злякався вибуху, побаченого по телевізору? А солдати не бояться, трусишко"

    Соромитись за прояв тривоги не можна. Так ви не допоможете позбутися дитині страху, а лише заженіть переживання вглиб, привчивши і в майбутньому секретничати. Страхи, які малюк намагається самотужки придушити, можуть обернутися фізичними нездужаннями, такими як нервові тики, заїкуватість, енурез, розлади сну та апетиту.

"Люди сварилися, билися, ось як ти з однокласниками, а потім почали боротися один з одним. Ось що буває, якщо не вмієш миритись"

    Добрі виховні наміри у разі недоречні. Для дитини небезпечно думати, що звичайні бійки можуть перерости у вбивства. Або малюк почне уникати будь-яких з'ясування стосунків, щоб не стати жертвою, через що інші діти можуть вважати його слабаком або робити "цапом-відбувайлом". Або дитина стане боятися сама себе, спалахів гніву - і такі переживання в дорослі роки чреваті депресіями, схильністю до зайвої самокритики.

 "Викинь свій пістолет. Зараз я розповім тобі, що таке справжнє поранення..."

    У жодному разі не можна описувати поранення, наслідки застосування зброї. Останніми місяцями психологи все частіше займаються дітьми, яким батьки самі живописали жахи битв. Наприклад, одна мама втомилася від того, що сини днями грали у війну, вигукуючи підслухані десь слова "колоради", "бандерівці", яких ніколи не вживали в будинку. Коли хлопці вкотре вибігли з криками "Ти вбита!" - Вона вирішила серйозно поговорити. Мовляв, коли поріжеш палець – боляче, а рани – це величезні криваві дірки по всьому тілу, від яких довго доводиться мучитися. Результатом розмови був нервовий зрив одного з дітей, після чого його довго довелося лікувати.

КОМПЕТЕНТНО

Дитина – за природою оптиміст

Психотерапевт Офра Аялон.

   Умовчати про страшні події набагато небезпечніше, ніж відверто поговорити, вважає психотерапевт Офра Аялон.

    Психотерапевт Офра Аялон - один із найвідоміших у світі фахівців із роботи з дітьми, які зіткнулися з військовими подіями. Вона працювала у Югославії, Ізраїлі, країнах Південно-Східної та Центральної Азії. Іноді психотерапевт приїжджає до колег до Києва. Вона поділилася з "Комсомолкою" думками про те, як краще говорити з дітьми про бойові дії.

"Страшне дивлюся навпаки"

 - Не варто боятися травмувати дитину однією згадкою про битви, - стверджує Офра Аялон.

Сайт ІМЗО

 

Про проведення семінару для працівників психологічної сужби і педагогів ЗДО «Психологічний тімбілдінг у комунікації з військовими та їх сім’ями»

                          РАЗОМ  ВПОРАЄМОСЯ ЗІ СТРЕСОМ, ВІДНОВИМО МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я    Йде третій рік війни. На сьогодні   майже у кожного ...