понеділок, 6 листопада 2023 р.

Картка самооцінювання професійних компетентностей директора закладу дошкільної освіти


Рівні володіння: високий - 3

                             середній -2

                             низький - 1             

Трудові функції

Професійні компетентності

Рівень володіння

Примітка

Організація здорового, безпечного, розвивального, інклюзивного освітнього середовища

А1 Здоров’язбережувальна

А1.1 Здатність   забезпечити дотримання правил пожежної безпеки, цивільного захисту та безпекижиттєдіяльності, вимог санітарного      законодавства,    законодавства пробезпечність та якість харчових продуктів під час освітнього процесу

-планує і здійснює систему заходів щодо захисту учасників освітнього процесу і матеріальних цінностей у разі військових дій, стихійних лих або техногенних катастроф;

-забезпечує дотримання вимог безпеки життєдіяльності, санітарного законодавства та організації харчування в закладі дошкільної освіти згідно принципів Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР);

-використовує здоров’язбережувальні технології в освітньому процесі

-

 

 

 

 -

 

 

 

 

 

 -

 

А1.2 Здатність створювати освітнє середовище, вільне від насильства та булінгу

-планує та вживає заходи щодо попередження та протидії булінгу серед учасників освітнього процесу;

-організовує міжвідомчу взаємодію закладу дошкільної освіти з іншими органами і службами захисту прав дітей з метою попередження та подолання фізичного, психологічного, емоційного насильства та булінгу

-

 

 

-

 

А1.3 Здатність доорганізації діяльностіпсихологічної служби та соціально-педагогічногопатронажу в закладі дошкільної освіти

-планує та забезпечує ефективну діяльність психологічної служби та соціально-педагогічного патронажу

-

 

Управління закладом дошкільної освіти

А2 Проєктувальна

А2.1 Здатність допроєктування та аналізу ефективності   організації освітнього простору

-аналізує ефективність проєктування та організації освітнього простору з урахуванням принципів універсального дизайну та розумного пристосування;

-організовує безпечний освітній простір з урахуванням санітарно-гігієнічних вимог;

-проєктує освітній простір закладу дошкільної освіти з урахуванням вікових особливостей, психічного розвитку  та потреб здобувачів освіти

-

 

 

 

-

 


 -

 

А2.2 Здатність до створення безпечних і нешкідливих умов праці

-організовує робочі місця працівників закладу дошкільної освіти з урахуванням санітарних, ергономічних вимог та вимог з охорони праці

-здійснює своєчасну атестацію робочих місць

-

 

 

 

-

 

Б1 Операційне управління закладом дошкільної освіти

Б1.1 Здатність ефективно здійснювати фінансово-господарську діяльність закладу дошкільної освіти

-організовує фінансово-господарську діяльність закладу дошкільної освіти;

-організовує бухгалтерський облік закладу дошкільної освіти;

-зберігає, зміцнює та раціонально використовує матеріально-технічну базу закладу дошкільної освіти;

-оприлюднює результати фінансово-господарської діяльності;

-використовує інструменти фандрейзингу та краудфандингу для залучення матеріальних та нематеріальних ресурсів

-

 

 -

 

-

 

 

-

 

-

 

Б1.2 Здатність до організації та контролю харчування у закладі дошкільної освіти

-здійснює організацію та контроль за якістю харчування у закладі дошкільної освіти відповідно до законодавства та з урахуванням постійно діючих процедур Системи управління безпечністю харчових продуктів (НАССР);

-здійснює організацію харчування в закладі дошкільної освіти з урахуванням принципів здорового харчування та національних культурних традицій;

-планує та організовує харчування у закладі освіти

-

 

 

 

 


 -

 

 

 

-

 

Б1.3 Здатність до організації та контролю медичного обслуговування у закладі дошкільної освіти

-організовує та здійснює контроль за медичним обслуговуванням у закладі дошкільної освіти;

 

-

 

 


 

Б1.4 Здатність до управління персоналом та командної взаємодії

-здійснює адміністративно-кадрове регулювання трудових відносин;                  -використовує сучасні методи та інструменти управління персоналом;

-здійснює підбір, навчання тауправління персоналом через систему спільних цінностей, поглядів та ставлень;

-застосовує принципи командної взаємодії в управлінській діяльності

-делегує повноваження та керівництво закладом дошкільної освіти;

-створює умови для безперервного професійного розвитку персоналу

-

 

-

 

-

 

 

-



-

 

-

 

Б2 Організаційно-методична

Б2.1 Здатність забезпечувати    організацію освітнього процесу у закладі дошкільної освіти з урахуванням запитів його учасників

-організовує освітній процесзгідно з вимогами законодавчих інормативно-правових документів

-реалізовує освітній процес увідповідності до принципів та цінностей дошкільної освіти;

-критично аналізує та інтегрує провідний педагогічний досвід у освітній процесу закладу;

-обирає та застосовує ефективні методи, форми та засоби організації особистісно-орієнтованого освітнього процесу;

- залучає всіх учасників освітнього процесу до його організації та реалізації;

-організовує та управляє освітніми проєктами, обирає адекватні критерії вивчення та оцінювання управлінських й освітніх процесів

-

 


-

 

 -

 

 

-

 

 


 -

 

-

 

Б2.2 Здатність створювати умови для ефективного   функціонування команди психолого-педагогічного супроводу

-створює умови для ефективної взаємодії колективу закладу та команди психолого-педагогічного супроводу з метою забезпечення потреб здобувача освіти

-

 

Б2.3 Здатність до методичної підтримки та супроводу педагогічного    персоналу закладу дошкільної освіти

-використовує ефективні форми,методи організації методичної підтримки та супроводу педагогічного персоналу

-

 

Б3 Комунікативна

Б3.1 Здатність до ефективної комунікації з учасниками освітнього процесу та органами влади, іншими організаціями,     представниками      громади

-організовує та здійснює комунікацію, використовує техніки ефективних та антикризових комунікацій всередині колективу;

-обирає та використовує оптимальні канали комунікації в залежності від її цілей;

-комунікує з батьками як з рівноправними учасниками освітнього процесу;

-організовує та здійснює ефективні комунікації з органами місцевої влади у сфері управління освітою, іншими організаціями, представниками різних професійних груп та громади відповідно до їхньої компетенції

-

 

 

 

-

 

 -

 

 

-

 

Безперервний особистісний та професійний розвиток

В1 Здатність до навчання впродовж життя

В1.1 Здатність досаморефлексії та самооцінювання    управлінської      діяльності

-аналізує, усвідомлює, узагальнює результати власної професійної діяльності

-визначає відповідність власних професійних компетентностей вимогам професійного стандарту та виявляє труднощі, усуває недоліки власної діяльності

-

 


 -

 

В1.2 Здатність   планувати тареалізовуватиі ндивідуальний   професійний розвиток та самоосвіту

-визначає індивідуальну потребу та планує професійний розвиток для досягнення його стратегічних і оперативних цілей;

- обирає форми, способи професійного розвитку, визначає умови та ресурси професійного розвитку впродовж життя

-

 

 

 

-

 

В2 Інформаційно-комунікаційна

В2.1 Здатність орієнтуватись в інформаційному   просторі

-здійснює пошук і критичнооцінює інформацію, оперує нею у професійній діяльності

-

 

В2.2 Здатність    ефективно   використовувати ІКТ та електронні (цифрові) освітні ресурси

-дотримується  правових вимог використання електронних освітніх ресурсів в професійній діяльності;

-застосовує спеціалізоване програмне забезпечення та інформаційні системи для вирішення задач з управління закладом дошкільної освіти

-



-

 

В2.3 Здатність   дотримуватись правил безпечної поведінки вцифровому середовищі

-дотримується вимог щодобезпечної поведінки та використання інструментів контролю контенту, захисту персональних даних, охорони прав інтелектуальної власності в цифровому середовищі

-

 

Лідерство і партнерська взаємодія

Г Лідерська

Г1.1 Здатність до самопрезентації та презентації     діяльності закладу дошкільної освіти

-визначає переваги та недоліки функціонування закладу дошкільної освіти;

-формує позитивне враження про керівника і заклад дошкільної освіти;

-застосовує технології здійснення позитивного впливу на колектив закладу, окремих осіб і групи осіб, формує лідерські якості та демонструє їх в процесі управління людьми

-

 

 -

 

-

 

Г1.2 Здатність до адаптивності та стресостійкості,   швидкого реагування на зміни під час професійної діяльності

-управляє змінами під часпрофесійної діяльності та проявляє гнучкість і адаптивність залежно від ситуації;

-аналізує причини стресорів упрофесійній діяльності;

-застосовує технік зниження емоційної напруги, регуляції стресового стану під час професійної взаємодії;

-розвиває лідерські якості тавикористовує їх у професійній діяльності

-

 

 

 -

 

 

 -

 

Г1.3 Здатність до ефективного   врегулювання   конфліктів тапрофілактики   професійного   вигорання

-виявляє причини конфлікту таконструктивно вирішує конфліктні ситуації;

-виявляє ознаки професійного вигорання, вживає адекватні способи для попередження та подолання професійного вигорання педагогічних працівників

-

 

 -

 

Г2 Емоційно-етична

Г2.1 Здатність до саморегуляції та толерантної      взаємодії

-керує власними емоціями у професійній діяльності чи/або під час спілкування з іншими учасниками освітнього процесу;

-використовує способи самозбереження психічного здоров’я, усвідомлює, контролює і управляєвласним емоційний станом;

-реагує на прояви емоцій, толерантно взаємодіє з усіма учасниками освітнього процесу

-

 

 

 -

 

 

 

-

 

Г2.2 Здатність до усвідомленої,   конструктивної та екологічної взаємодії з учасниками освітнього процесу

-здійснює управлінську діяльність незалежно від власних гендерних, релігійних чи соціальних поглядів та упереджень;

-застосовує в обговореннях освітніх, соціальних і життєвих проблем методики усвідомленого й емпатійного слухання та ненасильницької комунікації

-

 

 

 

-

 

Стратегічний розвиток закладу дошкільної освіти

Ґ1 Стратегічне управління та розвиток закладу дошкільної освіти

Ґ1.1 Здатність до використання    інструментів   стратегічного планування діяльності закладу дошкільної освіти

-аналізує зміни державноїполітики у сфері дошкільної освіти, використовує результати аналізу вуправлінській діяльності;

-визначає сильні та слабкі сторони закладу дошкільної освіти на основі інструментів аналізу стану функціонування і розвитку освіти, SWOT- та PEST аналізів;

-підбирає та застосовує методи збору інформації та інструменти для вивчення освітніх і управлінських процесів

-

 

 

 

-

 

 


 -

 

Ґ1.2 Здатність розробляти стратегію закладу освіти з урахуванням інтересів та потреб учасників освітнього процесу

-визначає цінності, бачення, місію, цілі та критерії, за якими заклад дошкільної освіти визначає подальші напрями розвитку;

-розробляє та реалізовує стратегію діяльності закладу дошкільної освіти як інструменту підвищення якості освіти

-

 

 

 -

 

Ґ1.3 Здатність        забезпечити   функціонування   внутрішньої системи забезпечення    якості освіти

-дотримується вимог організації та    ефективного функціонування внутрішньої системи забезпечення якості освіти у закладі дошкільної освіти

-

 

Ґ1.4 Здатність         створювати умови для здійснення    дієвого та відкритого        громадського нагляду(контролю) за діяльністю закладу дошкільної освіти

-забезпечує відкритий доступ до інформації про діяльність закладу дошкільної освіти шляхом її оприлюднення на своїх офіційних веб-сайтах

-

 

Ґ1.5 Здатність створювати умови для громадського    самоврядування в закладі дошкільної освіти

-створює умови для діяльності органів громадського самоврядування в закладі дошкільної освіти

-

 

Ґ2 Стратегічна комунікація

Ґ2.1 Здатність представляти інтереси закладу дошкільної освіти у відносинах з  державними органами,органами місцевого  самоврядування,    юридичними та  фізичними особами

-представляє заклад дошкільної освіти, використовуючи сучасні маркетингові комунікації і технології;

-організовує комунікаційний процес з усіма заінтересованими сторонами

-

 

 

-

 

Ґ3 Нормативно-правова

Ґ3.1 Здатність керуватися в управлінській діяльності законодавством України

-здійснює управлінську діяльність згідно з вимогами законодавчої і нормативно-правової бази України;

-здійснює стратегічний розвиток закладу дошкільної освіти відповідно до особливостей освітньої політики;

-здійснює свою професійну діяльність в межах компетенції

-

 


 -

 

 -

 

Ґ3.2 Здатність до документування   управлінської               діяльності

-розробляє, веде та зберігаєділоводну документацію;

-використовує системи електронного документообігу в закладі дошкільної освіти

-

 

-

 

Ґ3.3 Здатність забезпечувати    дотримання академічної   доброчесності учасниками освітнього процесу

-впроваджує принципи академічної доброчесності під час освітнього процесу;

-дотримується нормативно-правових норм академічної доброчесності під час професійної діяльності;

-здійснює систематичний контроль щодо дотримання академічної доброчесності педагогічними працівниками

-

 

 -

 

 

-

 

Ґ3.4 Здатність здійснювати    професійну діяльність державною мовою

- висловлює власні думки в усній та письмовій формах державною мовою;

-використовує діловий стиль спілкування у професійній діяльності

-

 

-

 

 

вівторок, 31 жовтня 2023 р.

Чому варто піклуватися про своє ментальне здоров’я


 

Наше ментальне здоров’я формується з дитинства. Науковці помітили, що половина всіх психічних розладів проявляються першими ознаками до того, як людині виповнюється 14 років, а три чверті розладів психічного здоров'я починаються до 24 років.

Варто пам’ятати, що психічне здоров’я – це не лише відсутність розладів. Що більше ми піклуємося про нього, то легше нам жити в цьому швидкозмінному світі. І це не означає, що психічно здорова людина не може сумувати або не має жодних проблем. Навпаки, саме наявність цих проблем і те, як ми з ними справляємося, не ізолюючи себе від оточуючих і не входячи в депресивні стани, визначає, наскільки міцне психічне здоров’я ми маємо.
    На стародавньому Сході лікарям платили не за лікування пацієнта, а за підтримку його здоров’я на належному рівні. У контексті психічного здоров’я це означає, що життєво важливим є задовольняти потреби як людей з певними психічними розладами, так і зміцнювати психічне здоров’я кожного з нас.

Коли ми говоримо про ментальне здоров’я – перше, про що варто думати, – це про зв’язок із собою. Варто зупинитися і запитати – як я себе відчуваю? На якому рівні моя енергія та життєві сили? Чого я потребую? 

Щоб не бути схожим на вашого вчителя або щось таке (не хвилюйтеся, вікторини не буде), але п'ять типів турботи про себе, про які потрібно знати, включають:
- фізична турбота про себе
- психологічна турбота себе
- емоційне піклування про себе
- турбота про довкілля
- соціальний клопіт про себе

Фізична турбота про себе

   Фізична турбота про себе включає будь-яку діяльність, спрямовану на благополуччя вашого тіла. Можливо, ви втомилися від сидіння за столом весь день або вам потрібно відновитись після важкого тренування. Якою б не була потреба, все, що слугує вашому фізичному здоров'ю, підпадає під цю категорію.
   Деякі фізичні дії з догляду за собою можуть включати:
- Ви здогадалися: тренуйтесь! (будь то прогулянка, похід, їзда на велосипеді, зумба, теніс або присідання зі стрибками у вітальні)
- потягуючи зі своєї нової гідрофляги, щоб насититися цією гарною, гарною H2O
- витратити свої гривні на салат з бужі та смачний смузі
- одержання масажу
- ходити на акупунктуру
- танці (за бажанням: одна у своїй кімнаті в нижній білизні)
- подрімати, коли ви втомилися (так, сон - це турбота про себе)
- планування часу, щоб виспатися
   Ви також можете оцінити своє фізичне самопочуття, поставивши собі такі питання:
- Як ваше тіло почувається прямо зараз?
- Що потрібно твоєму тілу?
- Чого хоче ваше тіло?

Психічна турбота про себе

    Ментальна турбота про себе це все, що живить ваш розум (або, в деяких випадках, дозволяє йому відпочити або перезавантажитися). Оскільки психічне здоров'я є ключем до загального здоров'я, ви можете спробувати:
- прослуховування аудіокниги або подкасту (добре, ви вже чули це раніше)
- вивчення нової мови чи навички
- похід до музею
- писати (чи то вірші чи лист собі у майбутнє – списки продуктів не береться до уваги!)
- грати в судоку, шахи або іншу розумово-стимулюючу гру
– розгадувати головоломку
- пройти детокс у соціальних мережах
- читаючи книгу
- практика позитивного психологічного настрою.

понеділок, 30 жовтня 2023 р.

Minecraft для уроків: які навички можуть опанувати діти в освітній версії гри


     Навчання за допомогою ігор — чудова можливість мотивувати дітей і зробити науку захопливішою. Одна з найпопулярніших комп’ютерних ігор — Minecraft — має освітню версію. З її допомогою діти можуть опановувати важливі навички, а вчителі — розробляти цікаві завдання для уроків. Розповідаємо, чого допоможе навчитися Minecraft та як його вже застосовують у школах за кордоном.

Що таке Minecraft?

   Minecraft — одна з найпопулярніших комп’ютерних ігор у світі. У ній гравець подорожує тривимірним світом, будує власні віртуальні світи з блоків, досліджує їх та взаємодіє з іншими користувачами. Minecraft не ставить перед гравцем якихось однозначних цілей, але пропонує йому безліч можливостей і занять.

   У грі можна добувати ресурси та створювати різноманітні споруди. Це робить Minecraft схожою на конструктор LEGO.

   Зараз є ціла спільнота гравців у Minecraft, які діляться своїми творіннями та ідеями. Адже ця гра може бути не лише для розваги, а й для творчості та співпраці.

Освітня версія гри

   Хоча Minecraft і вважають грою для дітей, її також можна використовувати в освітніх цілях. В освітній версії — MinecraftEdu — розробники створили більш формальну структуру із заздалегідь підготовленими уроками. Вона охоплює різноманітні предмети: хімію, математику, мистецтво, інформатику, астрономію.

    Освітня версія продається тільки школам, фізичні особи купити її не можуть. Головна особливість у тому, що вчителі можуть використовувати для занять уже готові віртуальні світи. Або створювати їх самостійно, використовуючи власні методи ведення уроку. При цьому в грі немає казкових персонажів і можливості вбивати.

    Крім звичайних можливостей, освітня версія дозволяє зберігати персонажів, вести ігрові замітки з фото та коментарями. А також зайти в гру з різних комп’ютерів: вдома та у школі.

    У грі діти можуть досліджувати віртуальний світ, створювати різноманітні предмети, приймати рішення щодо подальших активностей.

   Коли учні працюють разом над створенням віртуальних світів, вони отримують сучасні навички. Адже гра сприяє розвитку творчих здібностей, вмінню співпрацювати та розв’язувати проблеми.

   MinecraftEdu може стати гарним інструментом для батьків і вчителів, щоб залучити дитину до навчання. Учням буде цікаво спільно працювати над проєктами та експериментувати з різними ідеями у форматі гри. І важливо, що це відбувається у безпечному онлайн-середовищі.

Які навички допомагає розвинути гра?

Розуміння прочитаного

    У грі діти читають підказки на екрані, що допомагають їм орієнтуватися у віртуальному світі та виконувати завдання. Вони також можуть використовувати функцію чату для спілкування з іншими гравцями, що вимагає від них уміння читати й писати повідомлення.

   Ці види діяльності допоможуть молодшим школярам розвинути навички читання та письма. Також гра в Minecraft з однокласниками сприяє командній роботі та соціальній взаємодії. Таким чином, Minecraft може бути цінним інструментом для розвитку основних навичок грамотності.

Математичні навички

   Під час гри учням доводиться будувати складні фігури та споруди — це допомагає їм зрозуміти геометричні поняття. Також їм потрібно маніпулювати блоками для створення бажаного ефекту, що розвиває просторову уяву.

   Гра часто ставить перед дітьми математичні задачі, які вони повинні розв’язати, щоб просуватися далі. Це спонукає їх критично мислити та розв’язувати різні проблеми. Отже, Minecraft може бути цінним інструментом, що допомагає дітям засвоїти фундаментальні математичні поняття.

Управління ресурсами та часом

   У Minecraft діти мають завдання збирати ресурси та використовувати їх для будівництва споруд. Хоча це може здатися простою забавкою, гра допомагає опанувати важливі життєві навички.

   Наприклад, діти вчаться керувати ресурсами: вони повинні розрахувати, скільки дерева чи каменю їм потрібно для проєкту, а потім зібрати необхідні матеріали. Також школярі вчаться планувати свій час, щоб встигати виконувати певні завдання.

 

Співпраця

   Командна робота у грі допоможе дітям навчитися комунікувати, домовлятися та працювати над досягненням спільних цілей. Опановуючи нові навички у грі, діти можуть ділитися досвідом та допомагати одне одному. Це може бути корисним як в особистому, так і в навчальному житті.

Освіторія Медіа

середа, 25 жовтня 2023 р.

Презентація "Забезпечення процесу наступності закладу дошкільної освіти - початкової школи в умовах реформування освіти"

 

Про проведення семінару-практикуму для педагогів ЗДО «Наступність між дошкільною та початковою освітою в реалізації перспектив розвитку дитини»

 

     «Школа не повинна вносити різкого перелому в життя дітей. Нехай, ставши учнем, дитина продовжує робити те, що робила вчора. Нехай нове з’являється у її житті поступово і не приголомшує лавиною вражень», - так  Василь Сухомлинський висловлювався щодо питання наступності між дошкільним і шкільним навчанням. Цей вислів великого педагога став гаслом семінару-практикуму для вихователів - методистів і вихователів ЗДО та дошкільних підрозділів, який відбувся 25.10.2023 року на базі ЗДО №2.

        Реалізації принципів перспективності й наступності у закладах дошкільної та початкової освіти, відповідність  Базового компонента дошкільної освіти  вимогам  концептуальних засад реформування Нової української школи - питання, які розглядалися на заході.

      Надія Рачова, консультант КУ «КЦПРПП», підкреслила, що послідовне здобуття освіти можливе за дотримання принципів побудови дошкільної та початкової освіти, а саме: гуманізму, урахування індивідуальних особливостей дітей, визнання самоцінності кожного вікового періоду, забезпечення реалізації можливостей і здібностей дитини.

    Людмила Яроменко, вихователь-методист ЗДО №2, поділилася досвідом роботи з цього питання і провела практичне заняття «Наступність між дошкільною та початковою освітою в реалізації перспектив  розвитку дитини». Педагоги, об’єднавшися в групи, виконали вправи «Склади прислів’я, приказки  про навчання», «Модель ідеального  випускника, першокласника, вихователя ЗДО, вчителя початкових класів», «Куля мрій».

     Вихователі ЗДО №2 підготували і показали казку на новий лад «Колобок». Учасникам семінару після перегляду було запропоновано виконати завдання «Продовж казку».

     У ході обговорення присутні мали можливість обмінятися практичним досвідом, отримати відповіді на запитання, які їх цікавили.

 

 

 


Про проведення семінару-практикуму для працівників психологічної служби «Посттравматичний стресовий розлад (ПТСР): симптоми, допомога»

        


     Війна Росії проти України докорінно порушила відчуття безпеки, призвела до стресу, психологічних травм різного ступеня складності. Пережитий травмуючий досвід може стати причиною розвитку посттравматичного стресового розладу (ПТСР). За таких умов зростає роль практичних психологів і соціальних педагогів щодо надання психологічної підтримки та допомоги всім учасникам освітнього процесу. 
     Тому 18 жовтня 2023 року в залі засідань управління освіти та спорту відбувся семінар-практикум для працівників психологічної служби з теми «Посттравматичний стресовий розлад (ПТСР): симптоми, допомога», який провела консультант Козятинського Центру професійного розвитку педагогічних працівників Надія Рачова. 
     У ході роботи були розглянуті такі питання: 
     1. Співвідношення понять стресу, травматичного та посттравматичного стресового розладу. 
     2. Дитячий ПТСР: прояви, допомога.
     3. Симптоматика посттравматичного стресового розладу у військових, надання психологічної підтримки. 
     Практичний психолог ліцею №5 Андрій Баландін підкреслив важливість організації комфортної міжособистісної взаємодії між учасниками освітнього процесу, створення безпечного простору в закладі та провів вправи для заземлення та саморегуляції. 
    Учасники семінару мали змогу обмінятися думками щодо актуальності проблематики заходу та доцільності його проведення.

Про проведення семінару для працівників психологічної сужби і педагогів ЗДО «Психологічний тімбілдінг у комунікації з військовими та їх сім’ями»

                          РАЗОМ  ВПОРАЄМОСЯ ЗІ СТРЕСОМ, ВІДНОВИМО МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я    Йде третій рік війни. На сьогодні   майже у кожного ...