Освіченою людиною вважається та, яка навчилася вчитися, навчилася змінюватися, яка ясно розуміє, що жодне знання ненадійне, що тільки процес пошуку знань дає основу для надійності. К Роджерс
четвер, 27 жовтня 2022 р.
середа, 19 жовтня 2022 р.
Про проведення семінару-практикуму «Психічне здоров’я учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій: як зберегти і підтримати»
Війна впливає на психічне здоров’я кожного громадянина України, йде постійний вплив різноманітних
факторів стресу на життя людей. Це може бути небезпечно, тому що наша психіка
виснажується.
Одним із головних завдань закладу освіти є повсякденна психологічна
допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу.
19 жовтня в
залі засідань управління освіти та спорту відбувся семінар-практикум педагогів
ЗДО і дошкільних підрозділів ЗО з теми «Психічне
здоров’я учасників освітнього процесу в умовах воєнних дій: як зберегти і
підтримати».
Консультант Козятинського Центру професійного
розвитку педагогічних працівників Надія Рачова ознайомила учасників з різновидами можливих порушень психіки під час
війни, звернула увагу
учасників на особливості реагування дітей дошкільного віку на травматичну
подію.
Поділилася практичними порадами щодо психологічної
підтримки і нормалізації психічного стану педагогів і здобувачів освіти.
Під час роботи семінару педагоги опрацювали техніки
самодопомоги, які підвищують ресурсність і
стресостійкість, а також дихальні техніки, вправи для релаксації, які
допоможуть дітям справитися зі стресом, зняти емоційне напруження.
неділя, 9 жовтня 2022 р.
Техніки заземлення
Техніки заземлення
Техніки заземлення
допомагають полегшити тривогу та інші інтенсивні емоції. Також їх
використовують на початках терапії для стабілізації при повторному переживанні
травматичної події (що є одним зі симптомів ПТСР). Вони відволікають увагу від
думки, спогаду чи переживань та переорієнтовують на поточний момент. Просимо
звернути увагу, що вони не призначені для уникнення, а для стабілізації та
накопичення ресурсів, які знадобляться у подальшій роботі з терапевтом.
Техніка 5-4-3-2-1
Використовуючи цю
техніку, ви, за допомогою своїх органів чуття, цілеспрямовано звертаєте увагу
на деталі свого оточення. Наприклад, звуки або фактуру предмета. Для цього,
наприклад, назвіть 5 предметів, які ви можете побачити; 4 речі, які можете
відчути (відчуття одягу на тілі, сонця на шкірі, відчуття доторків до стільця,
на якому сидите, вага, структура та інші характеристики предмета, який можна
покласти на долоню); 3 звуки, які ви можете почути (рух транспорту, спів
пташок, цокання годинника); 2 речі, які можете відчути на запах (запахи в
повітрі, парфумів чи олійок); 1 те, що можете скуштувати (цукерка, жувальна
гумка, вода).
Ви також можете
помічати та про себе рахувати/називати предмети одного кольору чи форми, або
ранжувати на свій розсуд.
Категорії
Виберіть принаймні
три категорії, наведені нижче, та назвіть якомога більше предметів у кожній.
Витратьте кілька хвилин на кожну категорію, щоби придумати якомога більше
предметів.
Фільми, країни,
книги, зернові культури, спортивні команди, кольори, автомобілі, фрукти та
овочі (можна окремо), тварини, міста, телешоу, відомі люди. Щоб зробити вправу
складнішою, можете спробувати називати їх в алфавітному порядку.
Усвідомлення тіла
Мета цієї техніки:
скерувати увагу на відчуття тіла, щоб заякоритися в теперішньому моменті.
1.
Зробіть 5 глибоких
видихів носом, а видихайте ротом (можете злегка скласти губи так, ніби
користуєтеся соломинкою).
2.
Покладіть обидві
ступні рівно на підлогу. Поворушіть пальцями ніг. «Згорніть» і «розгорніть»
пальці ніг кілька разів. Витратьте хвилинку, щоби помітити відчуття в ногах.
3.
Кілька разів
тупніть ногами об землю чи підлогу. Зверніть увагу на відчуття в ногах, і ті
відчуття, які з’являються, коли ви контактуєте з поверхнями, опускаючи ноги
донизу.
4.
Стисніть руки в
кулаки, а потім розслабте. Повторіть 10 разів.
5.
Притисніть долоні
одна до одної. Натисніть на них сильніше і утримуйте цю позу 15 секунд.
Зверніть увагу на відчуття напруги в руках.
6.
Жваво потріть
долоні. Зверніть увагу на звук і відчуття тепла.
7.
Простягніть руки
над головою, ніби намагаєтеся досягнути неба. Розтягуйтеся так 5 секунд.
Опустіть руки і дайте їм розслабитися.
8.
Зробіть ще 5
глибоких видихів і помітьте відчуття спокою у своєму тілі.
Когнітивні вправи
Ці техніки для
того, щоби переключити свій розум від дискомфортних думок та почуттів. Їх можна
використовувати будь-коли та у будь-якому місці. Експериментуйте, щоби знайти те,
що краще працюватиме для вас.
1.
Називайте всі
предмети, які бачите.
2.
Опишіть послідовно
кроки чи процес виконання тієї роботи, яку вмієте робити добре. Наприклад,
готування улюбленої страви.
3.
Візьміть предмет і
докладно опишіть його: колір, текстуру, розмір, вагу, запах і будь-які інші
властивості, які ви помічаєте.
4.
Скажіть/напишіть
своє та 3 інших людей ім’я та прізвище задом наперед.
5.
Назвіть усіх членів
своєї родини, їхній вік та одне улюблене заняття.
6.
Прочитайте щось
задом наперед.
7.
Подумайте про
якийсь об’єкт/предмет і «намалюйте» його в думках або пальцем в повітрі.
Наприклад, спробуйте намалювати свій дім, транспортний засіб чи тварину.
Техніки Therapist
Aid.
Переклала Божик
Софія, клінічний психолог, КПТ-інтерн.
вівторок, 27 вересня 2022 р.
Закон України "Про дошкільну освіту"
|
|
|
ЗАКОН
УКРАЇНИ
|
(Відомості Верховної
Ради України (ВВР), 2001, № 49, ст.259)
{Із
змінами, внесеними згідно із Законами
№
2905-III від 20.12.2001, ВВР, 2002, № 12-13,
ст.92
№
380-IV від 26.12.2002, ВВР, 2003, № 10-11,
ст.86
№
1344-IV від 27.11.2003, ВВР, 2004, № 17-18,
ст.250
№
2285-IV від 23.12.2004, ВВР, 2005, № 7-8,
ст.162
№
2505-IV від 25.03.2005, ВВР, 2005, № 17, №
18-19, ст.267
№
3235-IV від 20.12.2005, ВВР, 2006, № 9, №
10-11, ст.96
№
142-V від 14.09.2006, ВВР, 2006, № 44,
ст.433
№
489-V від 19.12.2006, ВВР, 2007, № 7-8,
ст.66
№
749-V від 15.03.2007, ВВР, 2007, № 18-19,
ст.269}
{Додатково
див. Закон
№
107-VI від 28.12.2007, ВВР, 2008, № 5-6, №
7-8, ст.78}
{Із
змінами, внесеними згідно із Законом
№
290-VI від 20.05.2008, ВВР, 2008, № 27-28,
ст.251}
{Додатково
див. Закон
№
835-VI від 26.12.2008, ВВР, 2009, № 20, №
21-22, ст.269}
{Із
змінами, внесеними згідно із Законами
№
2442-VI від 06.07.2010, ВВР, 2010, № 46,
ст.545
№
2555-VI від 23.09.2010, ВВР, 2011, № 6,
ст.41
№
5029-VI від 03.07.2012, ВВР, 2013, № 23,
ст.218
№
5475-VI від 06.11.2012, ВВР, 2013, № 44-45,
ст.634
№
5460-VI від 16.10.2012, ВВР, 2014, № 2-3,
ст.41
№
1324-VII від 05.06.2014, ВВР, 2014, № 30,
ст.1011
№
76-VIII від 28.12.2014, ВВР, 2015, № 6,
ст.40
№
222-VIII від 02.03.2015, ВВР, 2015, № 23,
ст.158
№
498-VIII від 02.06.2015, ВВР, 2015, № 31,
ст.294
№
911-VIII від 24.12.2015, ВВР, 2016, № 5,
ст.50
№ 2145-VIII від 05.09.2017,
ВВР, 2017, № 38-39, ст.380
№ 2541-VIII від 06.09.2018,
ВВР, 2018, № 43, ст.345
№
2581-VIII від 02.10.2018, ВВР, 2018, № 46,
ст.371
№ 2704-VIII від 25.04.2019,
ВВР, 2019, № 21, ст.81
№ 463-IX від 16.01.2020}
{Установити,
що у 2016 році норми і положення частини
другої статті 14, частини
третьої статті 30 цього Закону
застосовуються у порядку та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України,
виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та
бюджету Фонду соціального страхування України згідно із Законом №
928-VIII від 25.12.2015}
{У
тексті Закону слова "спеціально уповноважений центральний орган виконавчої
влади у галузі освіти і науки" в усіх відмінках замінено словами
"центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну політику у сфері освіти" у відповідному відмінку;
слова
"спеціально уповноважений центральний орган виконавчої влади у галузі
охорони здоров'я" в усіх відмінках замінено словами "центральний
орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері
охорони здоров'я" у відповідному відмінку;
слова
"Академія педагогічних наук" у всіх відмінках замінено словами "Національна
академія педагогічних наук України" у відповідному відмінку згідно із
Законом № 5460-VI від 16.10.2012}
слова
"дошкільний навчальний заклад" в усіх відмінках і числах замінено
словами "заклад дошкільної освіти" у відповідному відмінку і числі;
слова
"навчально-виховний процес" в усіх відмінках замінено словами
"освітній процес" у відповідному відмінку;
слова
"директор (завідуючий)" в усіх відмінках і числах замінено словом
"директор" у відповідному відмінку і числі;
слова
"діти, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку,
тривалого лікування та реабілітації" в усіх відмінках замінено словами
"діти з особливими освітніми потребами" у відповідному відмінку;
слова
"відповідна вища педагогічна освіта" в усіх відмінках замінено
словами "вища педагогічна освіта за відповідною спеціальністю" у
відповідному відмінку;
слова
"засновник (власник)" в усіх відмінках і числах замінено словами
"засновник (засновники)" у відповідному відмінку і числі;
слова
"надання освітніх послуг" замінено словами "провадження
освітньої діяльності"
згідно
із Законом №
2145-VIII від 05.09.2017}
середа, 21 вересня 2022 р.
Психологічна підтримка та соціально-педагогічний супровід учасників освітнього процесу в сучасних умовах
21 вересня 2022 року в залі засідань управління освіти та спорту відбувся семінар практичних психологів і соціальних педагогів закладів
освіти з теми «Психологічна підтримка та соціально-педагогічний супровід учасників
освітнього процесу в сучасних умовах».
Під час роботи семінару
були розглянуті актуальні проблеми та пріоритетні
напрями діяльності психологічної служби у системі освіти в 2022-2023 навчальному
році.
Надія
Рачова, консультант КУ «Козятинський Центр професійного розвитку педагогічних
працівників», наголосила про необхідність систематичного надання психологічної та
соціально-педагогічної підтримки усім учасникам освітнього процесу в умовах воєнного
стану. Вона підкреслила важливість профілактичної роботи, яка спрямована на
охорону психічного здоров’я, створення психологічних умов, сприятливих для
розвитку особистості: забезпечення захисту прав і свобод дітей, створення безпечного освітнього
середовища.
Учасники
обговорили питання щодо надання психологічної допомоги дітям, які переїхали із
регіонів, де відбуваються військові дії, впровадження в закладах освіти програм формування стійкості
до стресу, розвитку резилієнс у дітей (здатності відносно добре справлятися з
важкими ситуаціями); програм профілактики емоційного вигорання педагогів.
Працівники психологічної служби отримали
вичерпні відповіді, ряд пропозицій та корисні матеріали для подальшої
роботи.
неділя, 11 вересня 2022 р.
Дошкілля під крилами захисту
07 вересня 2022 року
в залі засідань управління освіти та спорту Козятинської міської ради
відбулась інструктивно-методична нарада директорів закладів дошкільної освіти
«Окремі питання діяльності ЗДО у 2022-2023 навчальному році», у роботі якої
взяла участь Інна Мадей, начальник управління освіти та спорту. Вона зазначила, що для закладів освіти
новий навчальний рік особливий, а
питання організації безпечного перебування дошкільнят у закладах є
пріоритетним. Також наголосила, що в
умовах воєнного стану дуже важливою є партнерська взаємодія між закладом освіти
та місцевими органами управління освітою та органами виконавчої влади,
представниками Державної служби України з надзвичайних ситуацій і Національної
поліції. Вона дає змогу досягти
позитивних результатів у швидкому вирішенні найактуальніших питань.
Консультант Козятинського Центру професійного розвитку педагогічних
працівників Надія Рачова повідомила, що
з урахуванням реалій сьогодення та дії правового режиму воєнного стану,
питання щодо створення безпечного, комфортного, інклюзивного середовища для
всіх учасників освітнього процесу й підвищення якості освітньої діяльності
закладів дошкільної освіти залишаються
пріоритетними в 2022/2023 навчальному
році. Окрім того, особлива увага приділяється роботі з батьками й налагодженню
тісної комунікації між усіма учасниками освітнього процесу та формуванню
соціально-громадянської компетентності дітей дошкільного віку.
Завдання педагогів ЗДО - заздалегідь спланувати змістовий контент
роботи, що відвертатиме увагу дітей від хвилювань, страхів та сприятиме
зниженню тривожності, у роботі використовувати технічні засоби навчання,
дидактичні, настільно-друковані ігри, різні види театрів, шашки, шахи, залучати
дітей до малювання та поробок з паперу, природного матеріалу.
Під час підведення підсумків
наради учасники окреслили першочергові
завдання ЗДО міста у воєнний час: відновлення та організація освітнього процесу для дошкільників,
створення у ЗДО безпечних умов перебування, налагодження ефективної комунікації
учасників освітнього процесу, надання різних видів психолого-педагогічної
підтримки дітям і батькам, застосування інструментів управлінської діяльності
для вирішення надзвичайних ситуацій.
четвер, 8 вересня 2022 р.
Особливості діагностичної роботи працівників психологічної служби з різними цільовими аудиторіями
|
Назва місяця |
Заклад дошкільної освіти |
Початкова школа |
Основна школа |
Старша школа |
|
Вересень |
– психологічний супровід адаптаційного періоду новоприбулих
дітей (вивчення ступеня адаптації до умов закладу дошкільної освіти,
опитування та анкетування педагогів і батьків, спостереження за поведінкою та
емоційним станом дітей) |
– діагностика адаптації учнів до освітнього процесу
(опитування та анкетування учнів, педагогів та батьків, спостереження за поведінкою та емоційним
станом молодших школярів, комплекс психодіагностичного
інструментарію для дослідження адаптації першокласників) |
-діагностика адаптації учнів до умов навчання в
основній школі (опитування та анкетування учнів, педагогів та батьків,
спостереження за поведінкою та емоційним станом школярів, комплекс
психодіагностичного інструментарію для дослідження адаптації п’ятикласників) |
-діагностика адаптації учнів до умов профільного навчання
в старшій школі (опитування та анкетування учнів, педагогів та батьків,
спостереження за поведінкою та емоційним станом школярів, комплекс
психодіагностичного інструментарію для дослідження адаптації десятикласників) |
|
Жовтень |
||||
|
Листопад |
-діагностика особливостей розвитку пізнавальної сфери
дітей середньої групи |
– індивідуальна та групова діагностика учнів 2-4 класів
(дослідження пам’яті, уваги, мислення) |
-діагностика учнів 6-8-х класів (особливості
міжособистісної взаємодії, вивчення особистісних рис та якостей) |
|
|
Грудень |
|
– поглиблена повторна діагностика учнів з низьким
рівнем адаптації до освітнього процесу |
– поглиблена повторна діагностика учнів з низьким
рівнем адаптації до умов навчання в основній школі |
– поглиблена повторна діагностика учнів з низьким
рівнем адаптації до умов профільного навчання в старшій школі |
|
Січень |
– діагностика психологічної готовності дітей старшої
групи до навчання в школі |
– дослідження особливостей формування особистості
обдарованих дітей (креативність, здібності, обдарованість) |
– діагностичне обстеження учнів 9 класів з метою
допомоги їм у профільному і професійному самовизначенні. |
|
|
Лютий |
– діагностика особливостей розвитку емоційної сфери
дітей молодшої групи |
– дослідження психологічної готовності учнів 4-х класів
до навчання у основній школі |
|
-діагностика професійного самовизначення
старшокласників |
Застосування діагностичних
мінімумів в діяльності працівників психологічної служби Методичні рекомендації
За загальною редакцією В.Г. Панка
Про проведення семінару для працівників психологічної сужби і педагогів ЗДО «Психологічний тімбілдінг у комунікації з військовими та їх сім’ями»
РАЗОМ ВПОРАЄМОСЯ ЗІ СТРЕСОМ, ВІДНОВИМО МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я Йде третій рік війни. На сьогодні майже у кожного ...






