ВСТУП
Відповідальність сім’ї за розвиток
дитини
Участь батьків у розвитку компетентностей
дитини, залучення батьків і сімей до освітнього процесу закладу дошкільної
освіти утверджує позиції про те, що кожен з батьків дитини є відповідальним за
її виховання, розвиток і навчання, за збереження її життя, зміцнення здоров’я,
формування почуття людської гідності та усвідомленого ставлення дитини до
здорового способу життя.
Здобуття дитиною
дошкільної освіти в закладі освіти або в іншого суб’єкта освітньої діяльності
не звільняє батьків від обов’язку доглядати, піклуватися, виховувати, розвивати
і навчати її.
Виховання та
розвиток дитини є конституційним обов’язком батьків або осіб, які їх замінюють
(Конституція України, закони України «Про освіту», «Про дошкільну освіту», «Про
охорону дитинства» та ін. нормативно-правові акти). Відповідальне виконання
обов’язків та виховних функцій сім’ї предмет нагляду та контролю з боку
соціальних служб в інтересах захисту дитини.
У Базовому компоненті дошкільної освіти з’явився розділ щодо ролі батьків та родини у
вихованні та підготовці дитини до школи. Враховані партнерство вихователя й батьків і спільне створення умов для розвитку дитини. У
документі прописані рекомендації для батьків у вихованні своєї дитини, які
компетентності вони мають допомогти їй опанувати. Більш чітко прописана роль
батьків в отриманні кінцевого результату.
У документі йдеться про підвищення культури
відповідального батьківства та особливе значення психолого-педагогічного
просвітництва батьків. Тож чітко визначені активності, якими діти можуть
займатися вдома. Адже це дасть змогу окреслити спільний напрям роботи над
вихованням та розвитком дитини.
Участь батьків у розвитку рухової
компетентності дитини
Підтримка батьками процесу
формування особистості дитини може відбуватися шляхом розвитку
рухових навичок:
- дотримання спільних вимог щодо розпорядку дня, який
відповідає віковим особливостям дитини;
- допомоги дитині у виконанні щоденних гігієнічних
процедур, загартовувальних процедур, доступних в домашніх умовах;
- заохочення дитини до активної рухової діяльності вдома та
на вулиці, проведення спільних ігор, розваг, інших форм спортивного дозвілля;
- прогулянок на свіжому повітрі
за різних погодних умов.
Участь батьків у розвитку
здоров’язбережувальної компетентності дитини
Підтримка
батьками процесу формування рухової компетентності дитини може відбуватися
шляхом:- створення вдома сприятливого середовища за родинними традиціями здоров’язбереження, роз’яснення користі та шкоди певних дій як для власного здоров’я, так і членів родини;
Участь батьків у розвитку особистісної
компетентності дитини
Допомога і підтримка батьками процесу
набуття дитиною особистісної компетентності у площині розвитку її самоставлення
і самосвідомості має бути забезпечена таким чином:
- безумовного
цілісного сприйняття дитини як повноцінного члена родини, а саме: поваги до її
потреб та бажань, її емоційної підтримки та заохочення; врахування вподобань та
смаків, врахування думки дитини під час прийняття спільних рішень, надання їй
відчуття безпеки та захищеності;
- узгодженості цінностей, виховних позицій та впливів між
усіма членами родини;
-
створення в родинних умовах простору для активної
життєдіяльності дитини на побутовому та культурному рівнях;
- забезпечення щоденного позитивного емоційного,
вербального та фізичного контакту з дитиною, вияв щирої зацікавленості та
особистої участі у справах дитини (ігри, освіта, дозвілля, побут, спілкування
тощо);
- забезпечення умов для набуття дитиною соціального досвіду
взаємодії з однолітками та дорослими (відвідування місць громадського
користування; гра та освіта з іншими дітьми; участь у культурних, мистецьких,
громадських подіях тощо);
- позитивне ставлення до закладу дошкільної освіти, а також
підтримка авторитету педагога, готовність включитися в розвивальну та/або
корекційну роботу, ініційовану фахівцями психолого-педагогічного супроводу (педагоги,
психологи, медики та інші профільні фахівці), що зумовлена
індивідуально-типологічними особливостями та потребами в розвитку дитини.
Участь батьків у розвитку
предметно-практичної та технологічної компетентності дитини
Підтримка батьками процесу
формування сенсорно-пізнавального простору, предметно-практичних дій дитини
може відбуватися шляхом:розвитку предметно-практичних та технологічних навичок:
- забезпечення дитини необхідними матеріалами
(конструкторами, папером, природним матеріалом, залишковим і допоміжним
матеріалами) для самостійної творчої діяльності, настільно-друкованими іграми;
-
обговорення з дитиною призначення предметів та їх
безпечного застосування;
-
розмов та бесід з дитиною про властивості та призначення
предметів;
-
залучення до виконання доручень вдома (скласти іграшки,
полити квіти тощо);
- залучення дитини до рукоділля (handmade)
з різними
матеріалами з метою удосконалення навколишнього
життєвого простору.
Участь батьків у розвитку
сенсорно-пізнавальної, логіко-математичної та дослідницької компетентності
дитини
Батьки мають підтримувати формування
сенсорно-пізнавальної, логіко-математичної і дослідницької компетентності
дитини завдяки розвитку сенсорно-пізнавальних, логіко-математичних та дослідницьких
навичок дитини:
- використання у взаємодії з дитиною різноманітних
інтелектуальних ігор (лабіринти, конструктори, кубики, мозаїки, ЛЕГО)
іграшками, книжками пізнавального змісту (дитячі енциклопедії, художні твори,
словники);
-
спільне розв’язання вправ, ігор, завдань, запитань
математичного змісту під час прогулянок і спостережень у природі, пізнавальних
розмов та бесід з дитиною;
- організація та планування часу для спільних сімейних
справ, життєдіяльності родини у вихідні / святкові дні: проведення спільних ігор
і розваг, вікторин логіко- математичного змісту;
- проведення елементарних дослідів та
експериментів з матеріалами та речовинами із залученням дитини до коментування
процесу дослідження та до спільного аналізу його результатів.
Участь батьків у розвитку
природничо-екологічної компетентності дитини та навичок, орієнтованих на сталий
розвиток
Залучення батьків у процес формування у дитини природничо-екологічної
компетентності та навичок, орієнтованих на сталий розвиток, може полягати у:
-
формуванні у дитини поняття про себе як про мешканця
планети Земля, від якого також залежить життя всього живого;
-
виявленні власної обізнаності та в ознайомленні дитини та
інших членів родини з інформацією про те, як зберігають природні ресурси та
дбають про довкілля в нашій країні та інших країнах світу;
- наданні дитині власного прикладу відповідальної, розумної
і виваженої поведінки щодо збереження ресурсів у повсякденному житті родини та
розв’язання екологічних проблем власної громади;
-
активної власної участі та участі дитини в акціях,
спрямованих на благоустрій території та збереження довкілля у власній громаді
чи місцевості: висаджування рослин, звільненні території від засмічення,
підтримуванні чистоти вулиць і власного приміщення;
- формуванні у різний спосіб уявлень про екологічні
проблеми свого міста, селища.
Участь батьків у розвитку ігрової
компетентності дитини
Підтримка батьками процесу формування ігрової
компетентності дитини відбувається шляхом визнання самоцінності вільної гри, що
потребує: забезпечення дитини відповідними до віку іграшками та предметами,
пояснення за необхідності про призначення іграшок та правил їх безпечного
застосування;
-
виявлення батьками поваги до гри як провідного виду
діяльності дитини, емоційної, позитивної реакції на самостійні ігри дітей;
-
прояву щирого інтересу до ігор дитини в садочку й
урахуванні її ігрових інтересів у домашніх умовах;
-
організації спільної з дитиною гри, придумування нових
ігор з іграшками;
-
підтримки бажання дитини грати з іншими дітьми, створення
ситуацій для ігор у колі інших дітей, спонукання дитини до обговорення ігрових
вражень;
-
збагачення емоційної сфери дитини враженнями від
театральних, літературних творів з подальшим відображенням їх у грі;
-
підтримки традиції радитися з дитиною про придбання нових
іграшок.
Участь батьків у розвитку
соціально-громадянської компетентності дитини
Підтримка батьками
процесу формування соціально-громадянської компетентності може відбуватися
шляхом:
- реалізації в родині принципів демократії, що ґрунтуються
на повазі до особистості дитини та її прав;
-
створення умов для вибудовування міжособистісної,
продуктивної і толерантної дитячо-батьківської взаємодії;
- розмов про права дитини, моделювання відповідної
поведінки та висловлювання особистих поглядів і думок задля набуття соціального
досвіду;
-
залучення дитини відповідно до її вікових можливостей до участі в
житті сім’ї / родини, закладу дошкільної освіти, громади в різних формах
дозвілля, спільних подорожей, прогулянок тощо;
- залучення дитини до спостереження за об’єктами
соціального довкілля у повсякденному житті та у процесі ігор, прогулянок,
екскурсій, дозвілля, соціальних і благодійних акцій, проектів тощо;
-
розповідання дитині про важливі події в житті сім’ї /
родини, міста, громади;
- обговорення різних прикладів і моделей поведінки, зокрема
з власного досвіду про взаємини з іншими людьми, про повсякденну діяльність та
значущі події, у яких доведеться брати участь дитині;
- заохочення дитини до спілкування й участі в спільних
справах, наприклад, пошук інформації, відповідей на запитання, врахування
дитячих інтересів та побажань у плануванні родинного дозвілля; надання дитині
права вибору способів діяльності, дій, висловлювання власної думки тощо;
- моделювання життєвих ситуацій для формування готовності дитини
до посильної участі в демократичних процесах, що відбуваються у дитячих
осередках, громаді, суспільстві.
Участь батьків у розвитку мовленнєвої
компетентності дитини
Підтримка батьками процесу
формування мовлення дитини може відбуватися шляхом розвитку мовленнєвих навичок
дитини:
- дотримання у розмовах з дитиною правил літературної мови,
своєчасного виправлення мовлення дитини;
- привертання уваги дітей до звукового складу рідної мови,
регулярного залучення дітей до ігор на визначення місця звука в слові;
-
розмов з дитиною, спонукання її до запитань, пояснення
незнайомих дітям слів;
- використання різних життєвих ситуацій для спонукання
дитини до опису предметів й об’єктів, розповідання про різні події,
переказування змісту мультфільмів і прочитаних книжок;
- створення ситуацій (у магазині, у поліклініці, на
дитячому майданчику тощо), які б забезпечили вправляння дитини у зверненні до
дорослого чи дитини із запитанням чи пропозицією;
-
організації пізнавальних бесід з дитиною як рівноправним співрозмовником,
що передбачає спонукання її до висловлення своєї думки, допомогу в
розмірковуванні, аргументуванні, доведенні справедливості своїх припущень;
- привчання дитини до планування власних дій, чіткого
промовляння послідовності кроків до реалізації задуманого; до аналізу
одержаного результату та шляхів досягнення задуманого.
Участь батьків у розвитку комунікативної компетентності дитини
Підтримка батьками формування розвитку
комунікативних навичок дитини:
- нагадування дитині про необхідність дружнього спілкування
(привітання, прохання про допомогу, пропонування допомоги чи підтримки,
висловлення подяки), демонстрації власного позитивного прикладу такої
поведінки;
-
демонстрації їй способів комунікації за допомогою
гаджетів, обговорення їхніх переваг і недоліків порівняно з живим спілкуванням;
-
надання можливості дитині брати участь у розмові з
близькими чи знайомими по телефону, допомоги в засвоєнні базових мовних формул
телефонної розмови;
- вправляння дитини у вживанні етикетних комунікативних формул
з різними категоріями людей (діти / дорослі, знайомі / незнайомі, різних за
статусом) у різних життєвих ситуаціях;
Участь батьків у розвитку художньо-мовленнєвих навичок
Підтримка батьками формування художньо-мовленнєвої компетентності дитини може бути забезпечена такими діями:
-
виявлення батьками ціннісного ставлення до книжки як до
джерела пізнання;
-
облаштування книжкового куточка, полички, спільного
придбання книжок;
-
підтримки бажання дитини збагачувати свій літературний
досвід, розповіді про свої улюблені книжки, пригадування того, які з книжок
були вашими друзями в дитинстві;
-
запровадження ритуалу щоденного читання книжки з
подальшим обговоренням особливостей характеру та поведінки різних персонажів;
проведення паралелей книжкової історії з реальним життям дитини;
- запрошення дитини виразно декламувати улюблені вірші на
родинних зібраннях, народних святах;
- влаштування літературно-мовленнєвих ігор із
загадуванням-відгадуванням загадок, складанням інших кінцівок до знайомих
текстів, ігор за змістом літературних творів.
Участь батьків у розвитку мистецько -
творчої компетентності дитини
Підтримка батьками процесу формування мистецько-творчих навичок дитини може відбуватися шляхом:
-
заохочення бажання дитини займатися мистецькими видами
діяльності;
-
спостережень, позитивної оцінки та підтримки мистецьких
вподобань дитини;
-
схвалення вільного самовираження дитини в самостійній
художній діяльності;
-
ігор в акторів, ляльководів, оповідачів, ведучого і
учасників концерту;
-
участі в експериментуванні з різними зображувальними
матеріалами, звуками, рухами, словами;
-
слухання з дитиною дитячого пісенного репертуару,
інструментальної музики, виконання колискових;
- заохочення дитини до словотворчості, римування, виявлення
акторських здібностей;
-
позитивної реакції на дитячі малюнки, вироби, співи,
музично-ритмічні рухи, фрагменти театралізації, створення портфоліо творчих
робіт;
- долучення до спільного перегляду мультфільмів з красивою
народною і сучасною музикою, яскравими дитячими образами, підспівування,
відтворення персонажів у пластиці, малюнку, сценках;
- активної участі у мистецьких проектах, святах, розвагах,
конкурсах, майстер- класах, інших формах мистецької діяльності, що організовує
заклад дошкільної освіти;
- створення умов для виявлення мистецької компетентності у
житті й побуті (уміння одягатися зі смаком, створювати затишок у приміщенні,
надавати зіпсованим речам друге життя, декорувати, виявляти здатність до оздоблювання
кулінарних виробів).
ІІ. ВАРІАТИВНИЙ
СКЛАДНИК СТАНДАРТУ ДОШКІЛЬНОЇ ОСВІТИ
Участь батьків у розвитку спортивно-ігрової
компетентності дитини
«Спортивні
ігри» (шахи, футбол, баскетбол)
Підтримка батьками
процесу формування спортивно-ігрової компетентності дитини засобами спортивних
ігор може відбуватися шляхом:
-
залучення дитини за бажанням до спортивного гуртка для
активізації спортивно-ігрової діяльності дітей;
- підтримки позитивного ставлення дитини до спортивно-ігрової діяльності,
прагнення грати в спортивну гру;
-
ознайомлення дитини з доступним для них спортивними
подіями, спільний перегляд спортивних ігор як професійних, так і
аматорських команд;
- допомоги дитині в забезпеченні тренувального процесу,
виховання відповідального ставлення до виконання занять, догляду за спортивною
формою та інвентарем;
- спрямування дитини на участь у спортивних змаганнях на
рівні закладу дошкільної освіти, району, міста.
Участь батьків у розвитку цифрової
компетентності дитини
«Комп’ютерна грамота»
Підтримка батьками процесу формування інформаційно-комунікаційних навичок дитини може відбуватися шляхом:- відповідального й помірного використання батьками комп’ютера як сучасного засобу діяльності дитини старшого дошкільного віку;- добору ігрових і пізнавальних програм, сприятливих для навчання дитини, вміння свідомо обирати спосіб дії, спрямований на розв’язання завдання;- ознайомлення дитини з можливостями використання цифрових технологій у повсякденному житті та дозвіллі;- створення сприятливих умов для формування цифрової компетентності;- пояснення дитині правил поведінки за комп’ютером, роз’яснення про небезпеки і правила поводження в інтернеті.
Участь батьків у розвитку мовленнєвої
компетентності дитини в оволодіння основами грамоти
«Основи грамоти»
Підтримка батьками процесу розвитку мовленнєвої компетентності дитини в
оволодінні основами грамоти може відбуватися шляхом:
-
підтримки інтересу дитини до друкованого слова через
влаштування обміну записками, спонуканням дитини до читання друкованих слів і
коротких фраз;
-
звертання уваги дітей під час прогулянок до надписів і
вивісок на магазинах, будівлях, транспорті; спонукання запам’ятовувати їх, впізнавати
знайомі надписи, виокремлювати в них букви, промовляти злито;
- вправляння дитини у виконанні звукового аналізу слів,
ініціювання гри з відгадуванням і добором слів на заданий звук у будь-якій
ситуації;
-
підтримки інтересу дитини до письма, друкування букв і
слів, підтримкою її в цьому бажанні;
-
вправляння дитини в читанні і писанні друкованими
літерами свого імені, імені рідних та інших коротких простих слів; прочитуванні
знайомих букв, слів на сторінках книжки під час читання;
-
переконання дитини в перевагах уміння читати і писати як
ключової до пізнання людиною таємниць світу.
Участь батьків у розвитку мовленнєвої
компетентності дитини при вивченні іноземної мови
«Іноземна мова»
Підтримка батьками
процесу формування мовленнєвої компетентності у площині оволодіння іноземною
мовою може відбуватися шляхом:
- підтримки інтересу дитини до опанування
іноземною мовою завдяки розширенню знань про інші країни, народи тощо;
- заохочення дитини до
активізації набутих іншомовних знань в розважальних і пізнавальних заходах
(безпосередньо та через технічні засоби);
- забезпечення помірно обмеженого доступу до
навчальних і розвивальних комп’ютерних ігор з елементами іноземної мови;
-
використання аудіо- та
відеоматеріалів іноземною мовою.
Участь батьків у розвитку фінансової
компетентності дитини
«Фінансова грамота»
Підтримка батьками процесу формування соціальної компетентності й навичок
соціальної та фінансової грамотності у дитини може відбуватися шляхом:
-
спонукання дитини до більшого самопізнання і впевненості
у собі, власних можливостях;
- використання різних виховних дій з метою навчання дитини
цінувати і захищати матеріальні та нематеріальні цінності, виховання
заощадливості;
- залучення дітей до планування витрат, сімейного бюджетування
як засобу формування свідомого і відповідального ставлення до фінансів;
- проведення розмов, бесід, спрямованих на розвиток дитячої
соціальної і фінансової ініціативності та лідерських якостей.
Участь батьків у розвитку хореографічної компетентності дитини
«Хореографія»
Підтримка з боку батьків
процесу набуття дитиною хореографічної компетентності може відбуватися шляхом:
- перегляду разом з дитиною відеозаписів танців козаків з
репертуару Національного ансамблю танцю України імені Павла Вірського,
Національного українського народного хору імені Григорія Верьовки (YouTube),
висловлення
свого ставлення до краси рухів;
-
запису танців у виконанні дитини на відео з подальшими
його переглядами у сімейному колі;
-
заохочення практичних дій дитини з наслідування
традиційних рухів танцю;
-
регулярних переглядів фрагментів балетних вистав («Лускунчик», «Буратіно», «Білосніжка та семеро гномів») з подальшим обговоренням змісту, сюжету, музики, образів, танців;
регулярних переглядів фрагментів балетних вистав («Лускунчик», «Буратіно», «Білосніжка та семеро гномів») з подальшим обговоренням змісту, сюжету, музики, образів, танців;
-
добору дитячих пісень з української естрадної та народної
музики для руханки, творчих танців у народних і сучасних ритмах у колі сім’ї.

Немає коментарів:
Дописати коментар