четвер, 14 січня 2021 р.

Що таке Soft Skills і для чого їх треба розвивати


 

     Рівень успіху вже давно перестав залежати тільки від того, наскільки добре працівник  виконує свої безпосередні обов'язки. Щоб бути компетентним фахівцем, треба розвивати Soft Skills, так звані «м'які навички».
    Soft Skills дозволяють бути успішним незалежно від специфіки діяльності та напрямку, в якому працює людина. Традиційно в психології їх відносять до числа соціальних навичок: вміння переконувати, знаходити підхід до людей, лідирувати, міжособистісне спілкування, ведення переговорних процесів, робота в команді, особистісний розвиток, управління часом, ерудованість, креативність тощо.
    Soft Skills важливі як в роботі, так і в житті. Велику частину м’яких навичок працівники  використовують для досягнення цілей.  При цьому чим вище людина  піднімається по кар’єрних сходах, тим більшу роль відіграють соціальні навички у її житті, в той час як професійні відходять на другий план.
      Основні категорії м’яких навичок
      Комунікативні навички
     Сьогодні дуже важливим є вміння презентувати себе, власний проєкт чи ідею, бути гарним співрозмовником. Уміння спілкуватися з різними людьми допоможе швидше стати гнучким та не боятися висловлювати власні думки.
     Комунікативні навички – це те, як людина спілкується з іншими, як дискутує, в якому форматі ставить запитання, як  реагує на зворотній зв'язок.
   Спілкування важливо для чіткої та зрозумілої передачі інформації. Уміння слухати співрозмовника є не менш важливим аспектом. Під час командних обговорень не можна кого-небудь принижувати. До кожного члена команди слід ставитися з повагою, незалежно від того, чи подобається вам ця людина і чи згодні ви з її думкою. Це дозволить уникнути непорозумінь.
Добре налагоджена комунікація дає всім членам колективу чітке розуміння стану справ загалом та в контексті конкретного працівника.
      Уміння працювати в команді
   Командна робота в установі пов'язана з реалізацією спільних цілей. Люди повинні пам'ятати, що вони дійсно «грають в одні ворота». Кожен має бути відповідальним за свої обов'язки та  діяльність всієї команди,  бути готовим допомагати один одному, особливо, якщо хтось не справляється з будь-яким завданням або має особисту проблему.
  Створення дружньої атмосфери дозволить уникнути стресу навіть в самій напруженій роботі. Співпраця в команді повинно ґрунтуватися на максимальній повазі до кожного члена колективу, знаходження спільних рішень, можливості висловити свою думку.
      Навчання впродовж життя
   Сьогодні стало очевидним і визнаним, що для успішного й якісного життя необхідним стає навчання впродовж нього. Підвищення ролі освіти дорослих у розвитку сучасного суспільства зумовлюється загальним прискоренням соціально-культурних змін. Світ швидко змінюється, з’являються нові знання. Необхідно постійно шукати нову інформацію, бути відкритим до зворотного зв’язку і змін, бути здатним до сприйняття і здійснення перетворень, налаштуватись на усвідомлення змінності світу як природної норми та безперервного підвищення свого професійного рівня.  
     Навички тайм-менеджменту
   Кажуть, що тим, хто володіє здатністю ефективно розпоряджатися часом, вдається заощадити півжиття. Навички тайм-менеджменту допоможуть виконувати завдання без напруги, бути більш продуктивним, залишати час для себе і радіти життю.
  Необхідно оптимально використовувати свій час. Для цього слід взяти на озброєння кілька простих правил: уміти планувати, робити тільки важливе для вас, навчитися відбирати потрібну інформацію, відмовитися від пошти і соцмереж, розвивати навички фокусування на головному і боротися з прокрастинацією, навчитися відмовляти і говорити «ні» завданням (і людям), які не входять до числа обраних, відпочивати. Працівник, який справляється з завданнями вчасно, при цьому не витрачає на це занадто багато енергії, завжди буде цінуватися в установі.
      Критичне мислення
   Критичне мислення — це необхідна навичка і життєво важливий ресурс сучасної людини, яке  базується на законах логіки та на розумінні психологічних процесів. Критичне мислення допомагає в пошуку нових шляхів вирішення проблем. Такі фактори критичного мислення як відкритість і неупередженість дозволяють знаходити нетривіальні рішення, які можуть кардинально вплинути на стан справ. Навички критичного мислення дають змогу не потонути в інформаційній лавині, не піддатися маніпуляціям, допомагають приймати зважені рішення та відстоювати їх.
    Криттичне мислення є одним з інструментів для організації конструктивного робочого процесу, який слугує запобіжником від непорозумінь, конфліктів та банальних помилок.
      Гнучкість
     Гнучкість -  це здатність адаптуватися під наявні умови, не зважаючи на можливі перепони, швидко знаходити вихід з нестандартної ситуації й бачити оптимальний варіант рішення. Ця навичка не формується під час  навчання «за інструкцією». Сьогодні  без цієї навички життя часто стає похмурим та невиправдано напруженим.
    Адже  справи не завжди йдуть за планом. Здатність підлаштовуватися під наявні умови та тримати все під контролем є вирішальними в таких ситуаціях, як: робота з незнайомими людьми, робота з емоційно напружених умовах, виконання завдання, яке виходить за межі компетенції або в стислі строки.
Окрім власне організаційних здібностей, навички гнучкості потребують опанування так званим «емоційним інтелектом», здатністю контролювати свій емоційний стан та не вдаватися до крайнощів під дією стресу.
         Емоційний інтелект
     Емоційний інтелект  – це здатність працювати з емоціями    і проявляти емпатію, вміння розпізнавати емоції, визнавати негативні і позитивні почуття, відокремлювати особисте сприйняття від наочних фактів, управляти власними і чужими емоціями. Це певна людська здатність до дуже точного відчуття ситуації, розуміння бажань оточуючих, стійкості до стресу і впливу негативних емоцій.
      Педагоги з високим рівнем емоційного інтелекту вміють вирішувати конфлікти, адекватно реагувати на критику, брати на себе відповідальність та швидко приймати правильні рішення.
     Лідерські якості
   Лише гарний управлінець зможе організувати роботу колективу, націлену на спільний результат.
   Лідери відкидають кабінетний стиль керівництва, з'ясовують проблеми на місцях, беруть на себе відповідальність; приділяють увагу системам заохочення; делегують  повноваження виконавцям; провину за помилки беруть  на себе, не втрачаючи часу на пошук винуватця, оскільки головне - це виправити помилку.
     Лідери не здаються  впевненими, а є такими. Оскільки надихнути свою команду і зарядити на успішний проєкт можуть тільки ті люди, які самі впевнені в тому, що роблять. У кожного лідера є певні цінності. У когось це сім’я, в інших – самореалізація, чесність, довіра… Лідери піклуються про те, щоб їхнім командам було комфортно з ними працювати, враховують прагнення кожного співробітника до розвитку і підтримують їх. Лідери  генерують ідеї й дають можливість кожному члену команди реалізувати свої! Лідерам не властиво мислити односторонньо, вміють приймати точки зору інших. Процес лідерства дає змогу вдосконалити структуру організації, взаємин у колективі та досягти максимальних результатів у діяльності організації.
    Креативне мислення
   Креативність  не зможе замінити жоден штучний інтелект у майбутньому, адже лише люди спроможні знаходити нестандартне розв’язання стандартних питань. Креативність проявляється у швидкості, точності, гнучкості і оригінальності мислення, багатій уяві; у  чутливості до проблем, здатності помічати деталі, що не виділяються звичайним поглядом;  у стійкості до невизначеності, допитливості і відкритості новому досвіду; у високій енергетиці, незалежності; у прихильності високим естетичним цінностям. Розвинене креативне мислення припускає наявність здібностей управляти творчим процесом («натхнення за замовленням»); знаходити оригінальні рішення; бути терпимим до невизначеності;  виходити за рамки допущень, що склалися;  спонукати інших людей до творчої діяльності. Необхідно розвивати творчість і мислення «поза шаблонами» і чим краще вони «прокачані», тим оригінальніший результат креативного процесу.
     Отже, застосування Soft Skills можливо тільки за умови вміння використовувати різні моделі поведінки, цілісно розуміти власні і загальні інтереси, розставляти пріоритети і робити вибір. 
    Як досвідчений, так й починаючий працівник, в якого мякі  навички розвинуті до гідного рівня, більш ефективно взаємодіє з командою, клієнтами, відмінно розуміючи хід думок та потреби інших людей. Саме це, робить такого працівника максимально продуктивним та цінним.

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Про проведення семінару для працівників психологічної сужби і педагогів ЗДО «Психологічний тімбілдінг у комунікації з військовими та їх сім’ями»

                          РАЗОМ  ВПОРАЄМОСЯ ЗІ СТРЕСОМ, ВІДНОВИМО МЕНТАЛЬНЕ ЗДОРОВ’Я    Йде третій рік війни. На сьогодні   майже у кожного ...